Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La caiguda del cabell, una oportunitat en la dispensació farmacèutica

La caiguda del cabell, una oportunitat en la dispensació farmacèutica

26 novembre 2014

Les consultes relacionades amb la caiguda del cabell són molt freqüents a l’oficina de farmàcia durant tot l’any, especialment a la primavera i la tardor. Es tracta d’un problema que necessita orientació del professional sanitari, començant pel tipus de caiguda. La pèrdua del cabell, ja sigui de forma natural o no, s’anomena alopècia: cal detectar si l’alopècia té lloc de manera congènita o adquirida. L’alopècia pot ser deguda a alguna situació o producte (productes químics, situacions postpart, febrils, traumàtiques, pertorbacions de l’estat general, diabetis, malnutrició, càncer, entre d’altres) o per causes hereditàries o hormonals. Les alopècies del primer grup es manifesten mentre la causa, producte o malaltia sigui present. Així mateix, també poden aparèixer alopècies endocrines per alteracions hormonals en la hipòfisi o les glàndules tiroide i suprarenal; aquest tipus d’alopècia és més rara. Amb tot, l’alopècia androgenètica o calvície vulgar és la que es presenta més sovint.

cofb.141023-07La vocalia de Dermofarmàcia del Col·legi va organitzar el 23 d’octubre la sessió monogràfica “Qüestió de pell: la caiguda del cabell, una oportunitat en la dispensació farmacèutica” amb l’objectiu de formar als assistents en aquest tema. La conferència va estar dividida en dues parts: una primera part per parlar de la pèrdua de cabell des del punt de vista dermatològic, analitzant l’actualització clínica, diagnòstica i terapèutica d’aquesta patologia que va anar a càrrec de Xavier Gutiérrez, dermatòleg, membre de l’Acadèmia Espanyola de Dermatologia i Veneorologia (AEDV). Gutiérrez va parlar del paper de la Tricologia, la ciència que estudia el cuir cabellut.

cofb.141023-09

La segona part va estar enfocada a la gestió i oportunitats que pot oferir aquesta categoria dins de l’oficina de farmàcia a càrrec de Tomàs Mengual, farmacèutic comunitari de Barcelona. Mengual va destacar la importància d’interessar-se, escoltar i personalitzar l’atenció al pacient. Va moderar l’acte Núria Bosch, vocal del Col·legi. La conferència va comptar amb el suport de Galderma.

“La combinació de complexos vitamínics orals i complements tòpics és molt efectiva, és important diferenciar els diferents tipus de caiguda per aconsellar el tractament mes adequat a cada tipus d’alopècia”, explica Núria Bosch, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi. “És imprescindible saber escoltar al pacient i saber transmetre que la constància és la base de l’èxit en els tractaments. La caiguda de cabell té solució, cal saber escoltar, valorar i donar el consell que necessita cada pacient”.

cofb.141023-16

Alopècia, mites i realitats, article sobre la caiguda de cabell a Farmaceuticonline, el web de salut del Col·legi.

Amb la col·laboració de:

galderma