Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Botox®: noves indicacions en migranya crònica i incontinència urinària

Botox®: noves indicacions en migranya crònica i incontinència urinària

4 desembre 2014

Més enllà dels usos estètics de la toxina botulínica (Botox®), fa més d’un segle que es coneixen els efectes inhibidors dels processos d’hiperexcitabilitat muscular, però caldrà esperar fins als anys 90 perquè s’aprovi el primer producte terapèutic basat en la neurotoxina botulínica per a ús mèdic. Les indicacions terapèutiques de Botox® són diverses i abasten diferents camps de la medicina: trastorns neurològics (espasticitat focal, blefarospasme, espasme hemifacial, distonia cervical i alleujament de símptomes en adults que presenten els criteris de migranya crònica), trastorns vesicals (bufeta hiperactiva idiopàtica, incontinència urinària en adults) i en trastorns de la pell i òrgans annexos (hiperhidrosi primària de l’aixella).

Farmacèutics d’hospitals, de centres d’atenció primària i de l’administració sanitària es van donar cita al COFB per aprofundir en el coneixement de la toxina botulínica i les seves indicacions terapèutiques. “La sessió va servir per revisar els diferents usos clínics de Botox®, en els vint anys que fa que es troba al mercat, i també per aprofundir en les seves indicacions autoritzades: en la migranya crònica i la incontinència urinària” explica Tomàs Casasín, vocal d’Hospitals del Col·legi i coordinador del curs.

En la indicació d’incontinència urinària, patologia que afecta una de cada quatre dones, s’ha demostrat que la toxina botulínica (Botox®) ajuda a regular-la, circumstància que millora la qualitat de vida i l’autoestima d’aquest grup de pacients. Com a tractament preventiu de la migranya crònica, s’ha vist que redueix la intensitat i la freqüència dels atacs.

cofb.141111-05web

El Dr. Javier Pagonabarraga, neuròleg del Servei de Neurologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, va donar una visió general de la seva història i ús actual. Aquest mecanisme relaxant, s’ha aprofitat a la pràctica clínica habitual des dels anys 90 en diferents patologies o simptomatologia que requereixen una relaxació muscular inhibint les transmissions neuronals. Per tant, els seus usos descrits a fitxa tècnica són l’espasticitat focal, la paràlisi facial, el blefarospasme com a trastorns neurològics, bufeta hiperactiva idiopàtica, hiperactivitat neurològica del múscul detrusor com a trastorns urològics i hiperhidrosis axil·lar en dermatologia.

La Dra. Patrícia Pozo, neuròloga experta en migranyes de l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron, va explicar una de les darreres indicacions de la toxina botulínica (Botox®) en el tractament de la migranya crònica i els seus efectes beneficiosos.

Finalment, el Dr. Carles Errando, uròleg adjunt sènior de la Unitat d’Urologia Funcional i Femenina de la Fundació Puigvert, va aprofundir en el tractament de la incontinència urinària i bufeta hiperactiva quan els tractaments habituals a base de medicaments anticolinèrgics no han obtingut la resposta adequada o han experimentat efectes adversos.

El curs “20 anys de Botox”, activitat organitzada conjuntament amb la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC) que va comptar amb el patrocini d’Allergan, va tenir lloc l’11 de novembre al Col·legi.

Amb el patrocini de:

allergan