Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Les apotecaries de Barcelona al 1714: quantes n’hi havia i quantes en queden?

Les apotecaries de Barcelona al 1714: quantes n’hi havia i quantes en queden?

17 desembre 2014
cofb.141203-21

Josep Anton Poch, membre de la Comissió de Jubilats del Col·legi

El passat 3 de desembre el COFB va acollir la conferència Les apotecaries de Barcelona el 1714: quantes n’hi havia i quantes queden, de la mà del doctor Josep Anton Poch, membre de la Comissió de Jubilats del Col·legi. El contingut de la conferència va ser el resultat de més d’un any de treball de recerca fet pels membres d’aquesta comissió.

L’acte va girar entorn de diferents temes que es contextualitzen a Barcelona a partir de l’onze de setembre del 1714, quan la ciutat vivia les conseqüències de la desfeta. Entre ells destaquen els apotecaris, sobretot pel que fa a la seva situació social d’aleshores i a les proves que havien de fer per titular-se; els medicaments, quins eren i com es preparaven; el Col·legi d’Apotecaris de Barcelona, que data del 1445 i és el primer que va començar a fer les primeres farmacopees, que s’anomenen concòrdies; i les apotecaries, aquelles enderrocades el 1716 i les que van sobreviure, quina era la seva situació el 1714 i quina és la seva situació actual.

Arran de la investigació, la Comissió de Jubilats ha aconseguit identificar 23 apotecaries a la Barcelona del 1714 (tot i que dues van ser enderrocades posteriorment), de les quals actualment només en queden 3:

• La farmàcia Vilardaga, al carrer Montcada 10 (1598).

• La farmàcia Saurina, a la plaça de la Llana 11 (1600).

• La farmàcia Padrell, al carrer Sant Pere més baix 52 (1561).

Les altres apotecaries han anat desapareixent, algunes d’elles en l’enderroc del 1716, quan es va donar l’ordre de tirar a terra unes 1.200 cases al barri de la Ribera, fet que va suposar que entre 4 mil i 6 mil persones es quedessin al carrer. D’altres apotecaries no van ser enderrocades però van anar desapareixent al llarg dels anys. Un factor a destacar són les llargues nissagues que les van representar; n’és un exemple la farmàcia Padrell, present al llarg de 222 anys.

La Comissió de Jubilats ha pogut trobar, gràcies a l’ajuda del Centre Cultural del Born, una de les apotecaries que es van enderrocar aleshores: l’apotecaria Mollar. Aquesta es pot localitzar a la plaça del Born (tot i que posteriorment es va traslladar al Passeig del Born), on hi ha el monument del masteler, dedicat als lluitadors del 1714. Allà a terra està marcada amb una línia l’apotecaria, que estaria a la planta baixa, al nivell del jaciment del Born, mentre que al primer pis hi havia una confraria.

Una altra de les apotecaries enderrocades és la Padrell. Aquesta, però, després de ser enderrocada es va traslladar al carrer Sant Pere més baix, i avui dia segueix amb la seva activitat. Datada del 1561, és considerada no només l’apotecaria més antiga de Barcelona, sinó també la botiga amb més anys de la ciutat, perquè quan un establiment es trasllada aquest fet no invalida la seva antiguitat.

Apotecaria Padrell

Farmàcia que hi ha on estava l’apotecaria Padrell

Què s’havia de fer per ser apotecari? Pel que fa a l’obtenció del títol d’apotecari, segons el doctor Poch no era gens fàcil, perquè els apotecaris havien de fer un examen teòric (en el qual havien de memoritzar preguntes i respostes dels llibres de l’època, els quals s’anomenaven cartilles), després havien de realitzar cinc anys de pràctiques en una apotecaria, amb un mestre reconegut i, finalment, havien de passar un examen pràctic. Aquest consistia en la preparació pràctica d’una recepta d’una farmacopea de la concòrdia 1587, que se’ls donava per comprovar que sabien fer-la.

D’altra banda, si un apotecari volia obrir una nova apotecaria havia de demostrar davant el Col·legi d’Apotecaris de Barcelona 8 anys d’experiència en una apotecaria.

Amb el patrocini de Moritz:

imgres

Un comentari

1. Felicitaciones por el trabajo, me gustaría mucho que se pudiera hacer una amplia difusión y si mientras tanto se me pudiera hacer llegar mas datos lo agradecería.
    Cuando digo mas difusión también me refiero hacer llegar al menos esta, a todos los docentes y alumnos de las dos Universidades que imparte actualmente en Catalunya la formación del farmacéutico, que seguro que les interesará.

Bon Nadal i el 2015 el millor Any Nou.

Eduardo L. Mariño