Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Els farmacèutics aprofundeixen els seus coneixements sobre el Codi infart de Catalunya

15 gener 2015
codiiam

La imatge és un enllaç al tríptic informatiu (PDF)
Font: Canal Salut Generalitat

El Codi infart de Catalunya és un protocol d’actuació urgent que comprèn un conjunt de mesures a posar en marxa quan un pacient que entra en contacte amb la xarxa assistencial té, o és sospitós de tenir, una Síndrome Coronari Agut amb Elevació del segment ST –mesura emprada en electrocardiografia– (SCAEST). Donat que gràcies a aquest Codi s’ha reduït la mortalitat intrahospitalària de pacients amb infart agut de miocardi, és important aprofundir en el coneixement de la trajectòria d’aquests tipus de pacients.

Aquest és l’objectiu que va perseguir el Col·legi a l’hora d’organitzar el 27 de novembre, conjuntament amb la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC), el curs “Codi infart a Catalunya. Una xarxa per a l’atenció del pacient amb SCAEST” adreçat a farmacèutics d’hospital.

“Amb el Codi infart s’ha de buscar la millor alternativa terapèutica en el menor temps possible a l’hora d’atendre els pacients amb SCAEST. Aconseguir-ho té resultats positius en el pronòstic i la mortalitat d’aquest síndrome cardiovascular”. Tomàs Casasín, vocal de Farmàcia Hospitalària del COFB.
codiiam

Font: Canal Salut Generalitat

Després d’un repàs fisiopatològic dels factors de risc cardiovasculars, de la formació de la placa d’ateroma i de l’obstrucció del vas i producció del corresponent síndrome coronari agut per part del Dr. Cosme Garcia, de la Unitat Coronària de l’Hospital del Mar, els membres de la taula van voler reproduir la realitat en la seqüència d’esdeveniments que tenen lloc des de l’activació del codi fins l’alta hospitalària del pacient.

cofb.141127-71En aquest sentit, el Dr. Xavier Jiménez, metge del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), va anar definint els símptomes que alerten l’activació el codi IAM, el temps que triga el pacient en rebre tractament antiagregant/anticoagulant en funció del punt d’entrada (SEM, hospital de referència o hospital terciari amb hemodinàmica), com està repartida Catalunya i els hospitals territorialment, i els resultats obtinguts comparats amb altres autonomies i països en quant a reducció del temps d’inici del tractament i de la mortalitat.

cofb.141127-89

Tot seguit, el Dr. Joan Antoni Gómez, director de la Unitat de Cardiologia Intervencionista de l’Hospital Universitari de Bellvitge, va descriure què es fa un cop el SEM deriva el pacient a aquesta unitat, com per exemple, l’accés al trombus mitjançant un cateterisme cardíac i la col·locació del o dels corresponents stents.
Finalment, el Dr. Cosme Garcia va concloure la sessió formativa amb el corresponent tractament domiciliari i hàbits saludables dels pacients que han patit un SCAEST.

L’infart agut de miocardi és la mort del teixit cardíac, i és causat per una disminució o interrupció de la circulació coronària que, en general, es pot atribuir a una trombosi de l’artèria. La trombosi és un trastorn vascular que es presenta quan hi ha una massa de sang coagulada que bloqueja de forma total o parcial l’interior d’un vas sanguini, ja sigui una vena o una artèria. El dolor toràcic és una de les patologies més freqüents en els serveis d’urgències i de trucades en els serveis d’emergències. Per les seva gravetat, la identificació i el tractament precoç de la síndrome coronària aguda, concretament l’infart agut de miocardi amb aixecament del segment ST, són crucials.

El símptoma principal de l’infart de miocardi és un dolor de pit, intens i perllongat, que no cedeix amb els analgèsics habituals. És un dolor que pot irradiar a altres part del cos, com per exemple els braços, i que sol anar acompanyat d’un quadre vegetatiu amb suor freda, debilitat i, en ocasions, amb nàusees i vòmits. També es poden percebre dificultats per respirar.

Font i més informació sobre l’infart agut de miocardi (Canal Salut de la Generalitat)

Enllaços d’interès:

Amb el patrocini de: