Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Plantes medicinals per atendre als pacients polimedicats

Plantes medicinals per atendre als pacients polimedicats

13 març 2015

Cada vegada són més les persones que busquen solucionar els seus problemes de salut amb la fitoteràpia, i sovint són elles mateixes les que s’automediquen. El fet que hi hagi diferents canals mitjançant els quals es poden adquirir aquests productes, i que la legislació en relació a aquest tema és poc clara, ha provocat que alguns pacients afegeixin als seus tractaments farmacològics convencionals plantes medicinals, que de vegades tenen la mateixa finalitat terapèutica i d’altres no.

Per tal que els pacients no facin un mal ús d’aquests tractaments, que pugui derivar en determinades patologies, és important que el farmacèutic actualitzi els seus coneixements sobre l’eficàcia i la seguretat de les plantes medicinals. D’aquesta manera podrà donar el consell més adequat en cada cas, i oferir una atenció més personalitzada als pacients polimedicats.

Curs plantes medicinals en pacients polimedicats

El passat mes de gener el COFB va impartir un curs sobre plantes medicinals en pacients polimedicats, per oferir als farmacèutics comunitaris formació sobre els punts següents:

– Informació necessària per poder assessorar el pacient sobre les precaucions que ha d’adoptar a l’hora de consumir productes amb plantes medicinals.

– Possibles efectes adversos i interaccions que poden tenir les plantes medicinals amb els fàrmacs prescrits.

– Capacitat per poder aconsellar en funció de les patologies que presenten els pacients i d’altres problemes que puguin tenir.

– Informació sobre les plantes medicinals que s’ha demostrat que són eficaces i segures.

Maria José Alonso, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COFB

A més, en el transcurs del curs (que va durar 6 hores), es van revisar les categories actuals de productes a base de plantes medicinals, la corresponent legislació de cadascun d’ells, les principals interaccions i contraindicacions que poden tenir, i les precaucions que s’han de prendre davant les plantes medicinals més utilitzades. També es van explicar les fonts d’informació que ofereixen coneixements actualitzats, situacions especials en pacients amb medicació crònica i polimedicats, i casos pràctics.

El curs, que va comptar amb l’assistència de 40 col·legiats, els quals el van valorar amb una puntuació mitjana de 9, va ser impartit per la vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COFB, Maria José Alonso. A la seva finalització, els farmacèutics van manifestar que els agradaria aprofundir més en el tema perquè tot el que havien escoltat és necessari.

Amb el patrocini de:

arkopharma