Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Planificant un gran viatge: taller de finances personals

Planificant un gran viatge: taller de finances personals

4 maig 2015

Durant el mes de març i com a iniciativa de l’EFPA (European Finacial Planning Association) a Espanya, van tenir lloc al Col·legi uns tallers sota el títol “Introducció a les finances personals. Planificant un gran viatge”. Al llarg de tres dies, es va donar resposta a aquestes i d’altres preguntes que molts farmacèutics es plantegen: quin percentatge de despeses no tinc controlat? Sé qui és el meu patrimoni net? Actius/Deutes? Quina part d’ingressos hauria d’estalviar? Quins son els enemics de la meva jubilació..?

Els tallers van estar impartits de manera voluntària per assessors financers membres de l’EFPA -associació d’assessors i planificadors financers patrimonials que vol ajudar a millorar les capacitats financeres de la societat amb formació i projectes d’educació financera-, amb l’objectiu d’incrementar la cultura financera del col·lectiu farmacèutic. El professorat va ajudar als assistents a saber planificar les finances personals tenint en compte totes les possibles variables vitals i financeres. També els van donar a conèixer les eines que poden ajudar a augmentar la seva capacitat financera personal.

taller-finances-personals (3)

El tresorer del COFB, Joan Calduch, al centre de la imatge, amb els assessors de l’EFPA

“Acceptar que la rendibilitat i el risc van de la mà, que l’horitzó temporal és una variable rellevant, que cal definir una situació desitjada en un horitzó temporal concret i que per apropar-nos-hi cal planificar les etapes i que cal tenir i comunicar a les persones més properes un registre de tot el que portem a la ‘motxilla’ financera, són alguns dels conceptes financers que hem de tenir clars. Malauradament no formen part de l’educació reglada ni de la universitària en el cas dels farmacèutics. Aquests tallers han estat una primera aproximació a aquests conceptes i a les finances personals. Crec que el temps emprat pels assistents no ha estat en va i que els ha transmès coneixements financers útils” explica Joan Calduch, tresorer del Col·legi. “En aquests tallers es va dotar als assistents de nocions i criteris financers bàsics per tal de gestionar les finances personals de manera efectiva. Conceptes com fons d’emergència, volatilitat, PIAS, tipus de riscs financers… ja formen part del bagatge dels assistents”.

Les sessions van començar per determinar els objectius i el punt de partida dels alumnes, aprofundint en la seva visió vital i financera, per passar a estructurar “el gran viatge”, la planificació financera personal.taller-finances-personals (2)

1. A la primera etapa es va respondre a la pregunta “On sóc?” fent balanç familiar, coneixent el pressupost i el control de despeses.
  2. A la segona etapa, per determinar els preparatius abans del viatge, els alumnes van saber com aconseguir seguretat econòmica per a la seva família, com constituir el fons d’emergència i van adquirir coneixements financers bàsics.
  3. Ja a la tercera etapa es va respondre a una altra pregunta: “quant em costarà?, per exemple: la jubilació”. En aquesta sessió es va parlar de l’endeutament, de si és millor comprar o llogar –coneixent la visió vital i la financera-,  per acabar d’adquirir conceptes per decidir si amb els diners és millor invertir en una renda fixa o renda variable.
  4. Finalment, a la quarta etapa d’aquest “viatge”, es proposava “quin mitjà de transport utilitzaré?”: en aquesta part del taller, es va plantejar als alumnes la possibilitat de tractar amb un assessor sobre quines són les preguntes que més l’interessen en funció de la seva situació i necessitats, prèviament analitzades.

“L’elevada assistència als tallers així com la puntuació de 8 com a valoració global del curs ens fan concloure que va ser un encert acceptar la proposta de l’EFPA i que les finances personals són motiu d’interès del nostre col·lectiu” conclou Calduch.

Amb la col·laboració de:

efpa