Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > 1 any després: seguim fent créixer la farmàcia

1 any després: seguim fent créixer la farmàcia

3 juny 2015

araomai-imatge_jornadaconsellTot just fa un any que més de 300 farmacèutics, experts en salut pública i economia de la salut i representants de l’Administració es van congregar en el marc de la 1a Jornada d’estratègia i accions per a la farmàcia 2014-2016, organitzada pel Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya (CCFC) sota el lema “Ara o mai: fem créixer la farmàcia. Preparats per donar els serveis que la societat necessita?”.

Els continguts de la jornada, materials utilitzats, vídeos o punts clau, es poden consultar a la pàgina web del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya.

fulleto-serveisDurant aquest any hem continuat treballant per difondre tot el que estem fent i podem arribar a fer. El Consell va editar un fulletó informatiu en el marc de  la passada edició d’Infarma que es va fer arribar a les més de 3.100 farmàcies catalanes, en què s’explica com està present la farmàcia i els serveis professionals al Pla de Salut de Catalunya, quin és el procediment per a la prestació d’un nou servei i quines guies d’actuació farmacèutica s’utilitzen com a eines per a la implementació de serveis professionals, a més d’incloure un mapa amb la implementació de serveis professionals a Catalunya.

El serveis es van consolidant: si l’1 de desembre, en el marc del Dia Mundial de la Sida, explicàvem que les farmàcies catalanes han realitzat més de 9.000 proves per detectar la infecció per VIH de forma precoç mitjançant el test ràpid, després de sis anys d’història, al març anunciàvem que aquest servei ha arribat també a les farmàcies de Barcelona ciutat, arribant a les 120 farmàcies que actualment realitzen aquest servei a tot Catalunya.

Adhesiu_cancer_colonTambé té llarg recorregut el Programa el Programa de Detecció Precoç de Càncer de Còlon i Recte (PDPCCR) –concertat actualment en la Cartera de Serveis del CatSalut–. Durant la segona fase d’aquest programa, realitzada entre gener de 2012 i desembre de 2013, més de 81.000 persones han accedit a la prova a través de les farmàcies i la participació mitjana ha augmentat fins al 48% (81.777 persones del total de 170.467 de població elegible), cinc punts per sobre de la primera ronda (43,5%), arribant en alguns districtes fins al 54%. El programa, que està en fase d’expansió, ha permès detectar, en aquesta segona ronda, 165 càncers i 1.234 adenomes d’alt risc i 696 de baix risc.

En aquest sentit, a més, formem part del Pla de Catalunya contra el Càncer 2015-2020 que vol millorar l’atenció a la ciutadania propiciant un model preventiu i anticipatiu, que afavoreixi la prevenció primària i el cribratge. La farmàcia comunitària ha de continuar jugant el paper que ja li atorgava la Línia estratègica 3.4 del Pla de Salut 2011-2015.

Quin és el paper dels farmacèutics?

• Els farmacèutics tenen un rol rellevant com a agents sanitaris de proximitat treballant dins del model preventiu i anticipatiu afavorint l’adopció de les conductes que promou el Codi Europeu contra el càncer 2014. Treballar en la deshabituació tabàquica, l’excés de pes, el consum d’alcohol, la nutrició no equilibrada, o la prevenció de les radiacions solars, constitueixen exemples d’activitats que el farmacèutic comunitari ve fent de manera estructurada o oportunista sobre la seva població objecte. La futura cartera de serveis de salut pública dotarà a aquestes activitats d’un marc idoni per la seva realització protocol·litzada.
  • En els diferents programes de cribratge, la farmàcia comunitària té un paper molt important. Especialment en el model organitzatiu que té com objectiu millorar les taxes de participació ciutadana. El paradigma ha estat l’esmentat Pla de Detecció Precoç del Càncer de Colon i Recte, on la farmàcia comunitària catalana ha estat pionera en el nostre entorn.
  • La farmàcia comunitària esdevé fonamental en el seguiment farmacoterapèutic de les patologies cròniques, especialment en pacients amb règims terapèutics complexes i gestió difícil, i pot ser un recurs valuós en evitar problemes relacionats amb el medicament d’aquest tipus de pacients.

Tal com expliquem des del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya, amb la participació en el Pla contra el Càncer 2015-2020, la farmàcia catalana vol deixar un cop més palès el seu compromís per contribuir a una atenció oncològica de qualitat en la prevenció, el control i el tractament de la malaltia tot situant a Catalunya com a referent en l’atenció i la lluita contra el càncer.

Seguim fent créixer la farmàcia cap a una vessant més assistencial i els mitjans de comunicació s’estan fent ressò d’aquest canvi de paradigma. Mes a mes, publiquem un recull al Blog amb els impactes més destacades en què la farmàcia ha estat notícia. La farmàcia assistencial està sent protagonista, és una realitat. Aquí podeu trobar alguns exemples: els mitjans es fan ressò dels programes de salut en què participen les farmàcies (recull de desembre de 2014), Prova de Detecció Precoç de Càncer de Còlon i Recte, dos serveis que donen valor a la farmàcia assistencial (recull de gener de 2015), “Hem d’abordar el gran tema que passa per davant de les nostres farmàcies: la cronicitat i el malalt crònic complex”, entrevista al president del Col·legi  (recull de febrer de 2015), La farmàcia assistencial avança (recull de març de 2015), La importància de la farmàcia assistencial (recull d’abril de 2015).