Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Actualització en anticoagulants orals

Actualització en anticoagulants orals

18 juny 2015

Més de 200 farmacèutics dels tres àmbits assistencials -hospital, primària i comunitària- van assistir de manera presencial o via on-line a la jornada “Actualització en anticoagulants orals (ACO)” que va tenir lloc el 6 de maig al Col·legi. Dirigida a farmacèutics d’aquestes tres àrees de treball, va estar organitzada conjuntament amb la Societat Catalana de Farmàcia Clínica. Es va intentar donar una visió conjunta sobre la utilització dels anticoagulants orals des del punt de vista dels diferents nivells assistencials implicats en la seva indicació i seguiment. Es va incidir sobretot en el paper que actualment tenen els anticoagulants orals directes (DACO) i quines implicacions clíniques i econòmiques té la seva utilització com alternativa als tradicionals inhibidors de la vitamina K (AVK).

jornada-anticoagulants-orals

D’esquerra a dreta: Xavier Garcia, Marta Duero, Roser Vallès i Meritxell Boquet

Sigles de referència:
ACO: anticoagulants orals
DACO: anticoagulants orals directes
FA: fibril·lació auricular
NACO: anticoagulants nous
AVK: antagonistes de la vitamina K

Durant dècades, els antagonistes de la vitamina K (AVK) han estat l’única opció disponible de la teràpia anticoagulant oral per prevenir les complicacions tromboembòliques. En els últims anys s’han desenvolupat medicaments anticoagulants nous (NACO) que han demostrat un benefici-risc favorable en diverses condicions clíniques en què està indicada aquesta medicació.

roser-valles-jornada-anticoagulants-orals

“Una de les principals conclusions que vam poder extreure és que la teràpia amb anticoagulants orals aporta un benefici clar als pacients amb fibril·lació auricular (FA) que tenen indicat aquest tipus de tractament però en contrapartida encara no disposem de l’ACO ideal. Els DACO aporten avantatges comparats amb els AVK (concretament amb el Sintrom) des del punt de vista de comoditat i estabilitat en la dosificació i amb el perill de variabilitat dels nivells plasmàtics del fàrmac, sigui per interaccions o per altres motius metabòlics, però tenen aspectes que de moment no tenen resolts: la seva seguretat a llarg termini (sobretot en el seguiment de la funció renal, el risc d’hemorràgies gastrointestinals, etc.) i en l’impacte econòmic de la introducció d’aquests fàrmacs no només pel sistema sanitari sinó també per als propis pacients amb pocs recursos econòmics” explica Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del Col·legi i moderadora de la taula rodona.

Una de les indicacions més prevalent en la utilització dels ACO és la fibril·lació auricular (FA), per tant la Jornada es va centrar principalment en aquesta. Com expert en aquest tema,  Xavier Garcia, cap clínic del servei de cardiologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, va explicar per què és necessari descoagular a la majoria de pacients amb FA i quins beneficis ens aporten els ACO per evitar futures complicacions en pacients amb aquesta patologia. Seguidament Marta Duero, farmacèutica del servei de farmàcia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, va presentar les característiques farmacològiques dels diferents tipus d’ACO i quines evidències científiques tenim actualment sobre els fàrmacs més nous d’aquest grup terapèutic, els DACO, tant a nivell d’eficàcia com de seguretat. I tancant aquesta primera part de la jornada, Meritxell Boquet, farmacèutica comunitària de Ripollet, va explicar, amb exemples reals, quins problemes tenen els pacients en el seguiment i adherència del seu tractament amb ACO i les diferències que hi ha entre els pacients amb AVK i els pacients amb DACO. En la segona part de la Jornada, Lluís Segú, farmacèutic economista de la salut, va intentar aclarir els principals conceptes de les anàlisis cost-utilitat a l’hora de valorar l’impacte econòmic de la utilització de determinades teràpies farmacològiques i concretament en l’anàlisi de l’impacte econòmic que té en el sistema sanitari els DACO.

Amb la col·laboració de:

logo lab daiichi