Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Dia Mundial del Farmacèutic, el teu aliat en salut

Dia Mundial del Farmacèutic, el teu aliat en salut

25 setembre 2015
Dia Mundial Farmacèutic 2015

Cartell commemoratiu elaborat pel Consejo General de Farmacéuticos

El 25 de setembre és el Dia Mundial del Farmacèutic, una efemèride que anualment organitza la Federació Internacional Farmacèutica (FIP). En aquesta edició, amb el lema de “El farmacèutic, el teu aliat en salut”, institucions de tot el món se sumen a aquesta iniciativa que vol incidir en el paper que juga el farmacèutic com aliat dels pacients, però també de la resta de professionals sanitaris, amb els que col·labora en la seva labor assistencial. Així com aliat de les administracions sanitàries treballant en el desenvolupament de la prestació farmacèutica, en iniciatives de salut pública, en projectes estratègics com la implantació de la recepta electrònica o en oferir nous serveis assistencials aque porten valor al pacient i al sistema sanitari (veure fulletó informatiu).

fulleto-serveis

Fulletó informatiu sobre els serveis professionals que ofereixen les farmàcies catalanes

Actualment Catalunya compta amb 10.652 farmacèutics col·legiats, dels quals més de 8.400 són de Barcelona. Pel que fa a l’àmbit concret en què exerceixen, 5.262 desenvolupen la seva tasca a les més de 2.270 farmàcies de Barcelona; 296 en la farmàcia hospitalària; 481 col·legiats en la indústria farmacèutica; 103, en la distribució farmacèutica; 43, en l’atenció primària; 69, en salut pública, entre d’altres àmbits.

La col·laboració activa dels farmacèutics és una realitat tant en la farmàcia comunitària com en la resta d’àmbits en els quals desenvolupa la seva labor assistencial, hospitals i centres d’atenció primària; docència i recerca, distribució i indústria farmacèutica o salut pública, entre d’altres.

Per difondre aquests missatges entre la població, el Consejo General de Farmacéuticos ha elaborat un cartell commemoratiu i un vídeo on es recorda que el farmacèutic és l’aliat en salut dels pacients.

La professió farmacèutica i la farmàcia

Professió farmacèutica. A Catalunya, són 10.652 els farmacèutics col·legiats dels quals 6.906 desenvolupen la seva labor professional en alguna de les 3.147 farmàcies del territori. A Espanya, hi ha 68.381 col·legiats, 47.194 treballant a alguna de les 21.854 farmàcies. Però a més, existeixen molts altres àmbits en els quals treballen aquests professionals:  3.000 farmacèutics treballen com analistes clínics, 1.500 en la farmàcia hospitalària, 1.200 en la indústria farmacèutica i 800 en la distribución farmacéutica. A Catalunya, són 356 analistes, 382 a farmàcia hospitalària, 530 a la indústria i 166 a distribució. A banda, milers de farmacèutics treballen en la docència, la dermofarmàcia, la salut pública, l’alimentació, la òptica o la ortopèdia, entre altres.

El perfil del llicenciat en farmàcia és femení – ja que representen el 71,5% de col·legiats – i més de la meitat tenen menys de 44 anys. A Catalunya, el 74% són dones (7.848) i la franja d’edat on es concentra un major nombre de col·legiats és la que va dels 35 a menys de 45 anys.

La farmàcia. La farmàcia comunitària continua sent la sortida professional que aglutina més farmacèutics, en concret en 3.147 farmàcies catalanes treballen el 65% dels col·legiats. A Espanya, es comptabilitza que el 69% dels farmacèutics treballen a alguna de les 21.854 farmàcies (aquest percentatge s’eleva fins al 86,8% si tenim en compte tan sol als col·legiats en actiu).

Una de les característiques distintives de la farmàcia espanyola és la seva distribució, ja que gràcies a criteris geogràfics i demogràfics recollits en la legislació, es garanteix que el 99% de la població disposi d’una farmàcia on viu. L’extensa xarxa farmacèutica de Catalunya- 3.147 oficines de farmàcia i 112 farmacioles-, fa que la ratio de farmàcies per a la població catalana sigui de les més altes d’Europa. Concretament a Catalunya, hi ha una oficina de farmàcia per cada 2.389 habitants i 1 farmacèutic comunitari per cada 1.089 habitants, aproximadament, l’any 2014. Espanya és un dels països europeus que menys habitants té per farmàcia, uns 2.200 l’any 2010, lluny de països com Suècia amb més de 10.000 habitants per farmàcia o Dinamarca amb 17.000 o Regne Unit amb 5.000 habitants de mitjana.

logo-dia-mundial-farmaceuticMés informació:

Segueix aquest tema a Twitter amb el hashtag #worldpharmacistday (internacional) o #dmf2015 (nacional).