Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > La farmàcia comunitària, peça clau en la detecció precoç del VIH

La farmàcia comunitària, peça clau en la detecció precoç del VIH

1 desembre 2015

Cada 1 de desembre se celebra el Dia Mundial de la Sida, un dia en el qual persones de tot el món uneixen esforços per generar una major consciència del que suposa el VIH/sida i mostren solidaritat internacional davant la pandèmia. La detecció precoç d’aquesta malaltia pot millorar excepcionalment el seu pronòstic.

Adhesiu OF

Adhesiu que indentifica a les farmàcies que realitzen la prova

Si el 10 de març us explicàvem que, després de sis anys d’història, el servei de detecció mitjançant test ràpid arribava també a les farmàcies de Barcelona ciutat (amb 36 farmàcies on fer-se la prova repartides entre els 10 districtes de la ciutat), avui són ja 128 les farmàcies a Catalunya que realitzen la prova de detecció precoç (a mitjan d’any es van incorporar 8 a Tarragona). Des de la seva posada en marxa al 2009 i fins el passat mes de novembre, s’han realitzat 11.048 proves amb 120 casos reactius detectats a les farmàcies catalanes. Les farmàcies que realitzen la prova es poden identificar gràcies a un distintiu o bé consultant o bé consultant els llistats públics als webs col·legials de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona.

“La taxa de positivitat entorn del 10 per 1.000 segueix sent superior a la que es detecta per altres dispositius assistencials en població general, fet que segueix donant validesa a la hipòtesi que apropar el cribratge de VIH a través de les farmàcies és una bona estratègia de salut” explica Rafel Guayta-Escolies, director de Projectes i recerca del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), i afegeix: “la proximitat, la llibertat d’horaris i el preu assequible de les proves (10 euros) fan de la farmàcia un bon establiment sanitari per fer-les”. L’augment del nombre de farmàcies que ofereixen la possibilitat de fer la prova de diagnòstic ràpid és fonamental per avançar en el tractament, millorar el pronòstic i reduir-ne la transmissió.

prova-VIH-farmacia (2)

La prova consisteix en una petita punció al dit per extreure sang i en vint minuts determina si el resultat és reactiu o no. Està cofinançada parcialment pel Departament de Salut i té un cost de 10€ per a l’usuari

Cada any, l’ASPCAT elabora un comunicat per tal de fomentar la conscienciació de la societat i implicar-la en la lluita contra el VIH. Enguany, el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya s’ha adherit, juntament amb altres 139 entitats, a signar el Comunicat del Dia Mundial de la Sida amb l’objectiu d’adquirir un compromís laboral i professional per fomentar i mantenir el respecte i la no discriminació de les persones que viuen amb el VIH/sida.

La sida a Catalunya i el món

Des de 1981, any en què es van diagnosticar els primers casos de sida, fins a l’actualitat, més de 40 milions de persones han mort a causa de la infecció pel VIH. Gairebé 37 milions de persones viuen a tot el món amb el VIH i 2 milions de persones s’infecten cada any, la majoria de les quals resideixen en països de renda baixa, especialment a l’Àfrica subsahariana. El mecanisme principal de transmissió del virus han estat les relacions sexuals no protegides. Via Canal Salut de la Generalitat Dia Mundial de la Sida 2015.

inforgrafiaVIHD’altra banda, tal i com informa el Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos de España en nota de premsa, les farmàcies comunitàries s’han consolidat com a establiments sanitaris bàsics en la prevenció i el tractament de la sida, així es posa de manifest amb la seva progressiva incorporació, des de fa 20 anys, a les estratègies de prevenció, tractament i reducció de danys associats a les toxicomanies i el VIH/Sida en les quals col·laboren i del positiu acolliment que ha tingut entre els usuaris.

En l’actualitat farmàcies de Balears, Cantàbria, Castella i Lleó, Catalunya, Ceuta i País Basc, realitzen el test ràpid de VIH; i farmàcies de tota Espanya participen en diferents programes de dispensació de metadona, intercanvi de xeringues i dispensació de kits antisida.

Programa de reducció de danys a les farmàcies de la província de Barcelona:

• VIH Programa de detecció mitjançant test ràpid: hi participen 73 farmàcies de Barcelona repartides per 31 localitats.
  • PMM Programa de Manteniment amb Metadona: hi participen 93 farmàcies, que han atès 946 pacients aproximadament.
  • PIX Programa d’Intercanvi de Xeringues: hi participen 249 farmàcies.

Potser també t’interessa: