Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > III Jornada de Dermofarmàcia: posar en valor el consell farmacèutic

III Jornada de Dermofarmàcia: posar en valor el consell farmacèutic

29 desembre 2015
III-JPD2015-Plano-General

Pla general dels assistents a la jornada

“Professionalitat i dermofarmàcia són dos conceptes units en les farmàcies del nostre país, ja que els farmacèutics a més de respondre a la necessitat d’un usuari sobre un producte cosmètic també li ofereix informació sobre els seus ingredients, com usar-ho per aconseguir una major efectivitat, etc.”. Són paraules de Cristina Tiemblo, vocal nacional de Dermofarmàcia a la inauguració de la III Jornada Professional de Dermofarmàciaque va tenir lloc el 24 d’octubre a Madrid i va estar organitzada pel Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos, a través de la Vocalia Nacional de Dermofarmàcia.

Sota el lema “La Dermofarmàcia del segle XXI”, la jornada va ser declarada d’interès sanitari pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. De fet, segons va declarar Jesús Aguilar, president del Consejo, a la inauguració, “la dermofarmàcia és una de las àrees en la qual la farmàcia comunitària desenvolupa un treball important”. Després de la inauguració, va tenir lloc la conferència sobre “Noves fórmules cosmètiques a examen: màrqueting o eficàcia”, a càrrec de Mª Jesús Estel, professora de la Facultat de Sevilla i, a continuació, la taula “Atenció Dermofarmacèutica: de 0 a 100”, que va moderar Núria Bosch, vocal de Dermofarmàcia del COFB, i en la qual van participar Gema Herrerías i Tomás Muret, vocals de Dermofarmàcia dels Col·legis Oficials de Farmacèutics de Sevilla i Balears, respectivament.

III-JPD2015-Mesa2-nbosch

D’esquerra a dreta: Tomàs Muret (COF Balears), Gemma Herrerías (COF Sevilla) i Núria Bosch (COFB)

Bosch, resumeix els aspectes més destacats de la conferència que va moderar:

Intervenció Gema Herrerías:

• Importància de posar en valor el consell professional del farmacèutic, l’usuari busca el consell.
  • L’única manera de diferenciar-se d’altres canals és oferint un servei de qualitat.
  • Passar de ser venedors de productes cosmètics a fer atenció farmacèutica en dermofarmàcia.
  • Cal saber adaptar el servei a la farmàcia: totes les farmàcies, per petites que siguin, poden oferir aquest servei. Necessiten un espai diferenciat encara que no sigui de grans dimensions.
  • Els factors claus d’èxit són la formació i la motivació de l’equip, comunicar el servei als usuaris i establir un procediment normalitzat de treball (PNT) que segueixi tot l’equip.
  • Realitzar un seguiment, no existeix servei professional sense seguiment.
  • Per diferenciar-se, el farmacèutic ha de treballar amb la informació de salut del pacient: revisar l’historial farmacològic i tenir clars els criteris de derivació al metge, i de l’auxiliar al farmacèutic.
  • Importància de la cosmetovigilància.

Intervenció de Tomàs Muret:

• És important saber treballar el mostrador i treballar en equip.
  • Importància de cuidar l’equip: “cuidem als empleats i ells cuidaran dels clients” de J. Willard Marriott.
  • Donar seguretat a l’equip amb formació i protocols de mostrador consensuats per tot l’equip.
  • Cada farmàcia ha d’elaborar els seus propis protocols, seguint els seus criteris, i els ha d’anar actualitzant amb el pas del temps.
  • Avantatges dels protocols:
    • Aporten seguretat a l’equip.
    • Potencien la imatge de professionalitat.
    • Augmenten la rendibilitat de la farmàcia.
III-JPD2015-Mesa3D-pla-general

Taula “Protocols pràctics d’actuació en dermofarmàcia”

“Protocols pràctics d’actuació en dermofarmàcia” va ser la segona taula en la qual es van tractar temes com les pells agredides, l’antienvelliment i la pell masculina. Van participar els vocals de Dermofarmàcia dels COF de Granada i Badajoz, a més de José Montero, farmacèutic comunitari de Barcelona. Aquesta taula va estar moderada per Amalia Oliete, vocal de Dermofarmàcia del COF Tarragona.

Durant la sessió de tarda va tenir lloc una conferència sobre el llistat d’ingredients INCI dels productes dermofarmacèutics, i a continuació una taula sobre les claus en la gestió de la dermofarmàcia: especialització, rendibilitat, Farmàcia 2.0 i la col·laboració amb la indústria, que va moderar la vocal nacional de Dermofarmàcia, Cristina Tiemblo. En aquesta taula van intervenir Rosalía Gozalo, vocal de Dermofarmàcia de Madrid; Carlos Sales, director BrickFarma; Inma Riu, farmacèutica i social media manager, i Diego Sarasqueta, farmacèutic comunitari a Bizkaia.

Per a més informació: