Actualment tenim a la nostra disposició de manera constant una gran quantitat d’informació a través d’internet i xarxes socials. Així el gran repte que té actualment el farmacèutic d’Atenció Primària és saber gestionar adequadament tota aquesta informació. I què vol dir gestionar adequadament la informació? I com ho podem fer? Carlos Fernández Oropesa, un dels farmacèutics bloguers d’Atenció Primària més influents de tota Espanya (és membre del comitè editorial del blog oficial Farmacia de Atención Primaria de la Sociedad Española de Farmacéuticos de Atención Primaria i farmacèutic d’atenció primària de l’àrea de gestió sanitària nord-est de Granada) va donar resposta a aquestes preguntes al taller sobre xarxes socials i gestió de la informació, que va tenir lloc al COFB el 31 de març.
F. Oropesa va explicar com és d’important el lideratge dels farmacèutics d’atenció primària en la gestió del coneixement sobre medicaments entre els professionals de la salut. Per mantenir aquest lideratge, cal que els farmacèutics estiguin constantment actualitzats amb la informació que realment sigui rellevant, saber de tot aquest excés de dades quina font és fiable i important per difondre-la. En definitiva, han de saber gestionar la informació per poder gestionar el coneixement de manera fiable.
“Com que tenim altres tasques i no podem estar tota la nostra jornada pendents de totes les fonts d’informació, són bàsics i de gran ajuda els gestors de les fonts d’informació. Un exemple molt útil que és va explicar és Feedly, aplicació disponible de manera lliure a Internet i que permet endreçar i consultar d’una manera àgil totes aquelles fonts d’informació que nosaltres hem prioritzat prèviament per ser unes fonts de confiança i importants dins la comunitat científica” assenyala Roser Vallès, vocal d’Atenció primària del COFB. “També ens va explicar altres aplicacions com l’One Note o la importància de la utilització de les xarxes socials per a la nostra tasca professional”.
“Com ha passat en altres tallers que ens ha donat el F. Oropesa, la informació que ens ofereix sempre ens ajuda a millorar el nostre dia a dia i ser més eficients en el nostre temps dedicat a la gestió de la informació. I tota això d’una manera pràctica, senzilla i amena, sempre és un plaer escoltar-lo” conclou Vallès.
El dia a dia del farmacèutic d’atenció primària ofereix múltiples oportunitats per fer presentacions o exposar davant dels professionals sanitaris que formen part de l’equip assistencial. Si aprenem a comunicar-nos efectivament podem construir una comunicació més satisfactòria entre els professionals sanitaris de manera que aconseguim expressar de forma clara i directa allò que volem transmetre.
El taller “Comunicació eficaç en atenció primària”, que va tenir lloc el 19 d’abril, el va conduir la periodista Carme Chaparro, presentadora i coeditora de Informativos Telecinco, col·laboradora habitual en diferents publicacions de premsa escrita i tertuliana de Punto Radio. L’objectiu era oferir diferents eines, als farmacèutics i farmacolègs que treballen a atenció primària, que poden ajudar a millorar la tècnica de comunicació sobretot en les presentacions en públic. Mitjançant exemples reals i molt divertits de presentacions públiques de personatges famosos (sobretot polítics), Chaparro va donar algunes directrius bàsiques a tenir en compte, per exemple:
- És imprescindible una bona preparació prèvia davant de qualsevol acte de comunicació.
- Ser molt clars i concisos en els missatges (millor pocs missatges i clars que no intentar transmetre moltes idees en poc temps).
- Repetir aquests missatges i sobretot posar passió i honestedat en la nostra comunicació.
La segona part del taller va consistir en filmar a tots els alumnes durant les seves presentacions orals d’un minut aproximadament sobre un tema lliure que escollien ells mateixos. Després, entre tots, es va analitzar cadascuna de les gravacions des del punt de vista de la tècnica de comunicació (llenguatge verbal i no verbal).
“Va ser un taller molt útil ja que per als farmacèutics d’atenció primària és fonamental dominar les tècniques de comunicació. Una de les nostres tasques principals és la gestió del coneixement i forma part d’aquesta gestió el saber transmetre aquest coneixement, és a dir, comunicar i actuar com assessors per la resta de professionals d’atenció primària” explica Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del COF Barcelona.
Ambdues formacions estaven adreçades a farmacèutics d’atenció primària i van estar coordinades per Roser Vallès Fernàndez, vocal d’Atenció Primària del COF de Barcelona, i Esther Amado, vocal a Catalunya, Sociedad Española de Farmacéuticos de Atención Primaria (SEFAP).
Amb la col·laboració de:
Comunicació eficaç en atenció primària
Taller de xarxes socials