Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La comunicació científica: procés de publicació i gestió de bibliografia

La comunicació científica: procés de publicació i gestió de bibliografia

19 abril 2018

Què són els gestors de referències bibliogràfiques que permeten emmagatzemar i gestionar de manera eficaç les cites localitzades en diferents fonts d’informació com Pubmed, Google Acadèmic o en les mateixes revistes mèdiques? Com s’integren amb Word i altres processadors de text per permetre generar la bibliografia en diferents estils de forma automàtica (Vancouver, NLM, BMJ, etc.)?

La resposta a aquestes i d’altres qüestions es va donar al curs “Introducció al procés de publicació i gestió de bibliografia” del passat 11 d’abril, organitzat conjuntament pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC). Les encarregades de coordinar la formació van ser Cristina Roure, vocal d’Hospitals del COFB i Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del COFB qui també va introduir-la.

Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del COFB i Elía Almazán, docent del curs.

Obtenció d’una visió global del procés de comunicació científica

L’objectiu de la formació era oferir als farmacèutics d’hospital, de centres d’atenció i de l’administració sanitària, la possibilitat de seleccionar, recopilar i organitzar les publicacions més adequades a les seves necessitats. Si no es té una visió global del procés de comunicació científica, aquest procediment pot resultar dificultós. El curs, que va combinar teoria i pràctica, el va impartir Elia Almazán, documentalista especialitzada en fons d’informació biomèdica.

A la part pràctica de la formació, els alumnes van realitzar exercicis amb els programes Zotero i Mendeley, de gestió de referències bibliogràfiques.

En primer lloc, es va tractar la qüestió “Què és publicar?”, així com la finalitat i el lloc de publicació, la manera de fer-ho i el contingut final. Seguidament, es va parlar de les revistes biomèdiques i la seva qualitat. En aquest punt, es va fer referència a dos blocs principals: el procés editorial (el comitè editorial i la revisió per parells) i la distinció entre el factor d’impacte de les revistes i l’impacte dels articles. A continuació, Almazán va exposar els diversos nivells d’evidència i els graus de recomanació que permeten establir la qualitat de la informació publicada. Per últim, a la part pràctica, es van realitzar diversos exercicis amb els programes Zotero i Mendeley, que permeten la gestió de referències bibliogràfiques.

Amb la col·laboració de: