Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Presentació de projectes del COFB al Congrés de la Federació Internacional de Farmacèutics

14 setembre 2018

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va estar present al Congrés de la Federació Internacional de Farmacèutics (FIP) celebrat del 2 al 6 de setembre a Glasgow.

Es van presentar dos pòsters amb els resultats de les campanyes del COFB “Atenció Diabetisi Atenció Pell“, i un més del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) sobre la vigilància sindròmica de la grip. Aquests van ser defensats per Guillermo Bagaria, vicetresorer del COFB i responsable d’Atenció Farmacèutica i Aina Surroca, vocal del Col·legi i responsable de la Comissió delegada de Formació Continuada. A més, el pòster sobre la campanya de detecció precoç dels riscos de patir un càncer de pell va ser seleccionat per a fer-ne una comunicació oral, que va anar a càrrec del vicetresorer del COFB, fet que mostra l’interès suscitat per aquest projecte.

Guillermo Bagaria, en l'inici de la comunicació oral "Multidisciplinary protocol for skin cancer screening in community pharmacies in Barcelona" en el Congrés de la FIP

Guillermo Bagaria, en l’inici de la comunicació oral “Multidisciplinary protocol for skin cancer screening in community pharmacies in Barcelona” en el Congrés de la FIP

Participació del COFB

Segons Surroca, els diversos pòsters presentats “reflecteixen el gran treball en equip dels tècnics i de totes les farmàcies de Barcelona i província que hi han col·laborat. L’acollida per part del comitè científic i dels altres col·legues de professió de diversos països ha estat molt bona i només podem donar-los les gràcies per tots els comentaris positius que ens han transmès”. En la mateixa línia, el vicetresorer del COFB considera que els treballs exposats són “el reflex dels projectes desenvolupats a les farmàcies comunitàries catalanes entre 2016 i 2018″ i que “tots ells parlen del potencial de la farmàcia comunitària per aportar valor assistencial, posicionant el farmacèutic com un actor clau capaç de treballar integrat amb el sistema sanitari”.

Guillermo Bagaria, vicetresorer del COFB i responsable d'Atenció Farmacèutica i Aina Surroca, vocal del COFB responsable de la Comissió delegada de Formació, van representar el COFB al Congrés.

Guillermo Bagaria, vicetresorer del COFB i responsable d’Atenció Farmacèutica i Aina Surroca, vocal del COFB responsable de la Comissió delegada de Formació, van representar el COFB al Congrés.

Ampliar la visió de la professió farmacèutica

A la responsable de la Comissió delegada de Formació del COFB, el Congrés li ha permès “entendre la professió farmacèutica amb una visió global”.  A més, “veure com es gestionen els problemes, les oportunitats i el desenvolupament de la nostra professió en diferents països” li ha aportat “una visió molt més àmplia i estratègica”. Aquesta mirada internacional també ha estat constatada per Guillermo Bagaria, qui durant l’estada a Glasgow ha pogut “comprovar que gran part dels reptes professionals de futur són compartits per companys d’altres països, la qual cosa és reconfortant”.

Els membres del COFB també destaquen l’entorn professional que hi havia. “En un clima de debat, d’intercanvi d’idees i de cerca de solucions, resulta enriquidor compartir èxits i fracassos”, explica el vicetresorer del COFB. La vocal del COFB, per la seva banda, posa èmfasi en “les ganes de networking de tots els assistents, de compartir i aprendre uns dels altres”.

El pòster sobre vigilància sindròmica de la grip del CCFC i el de la campanya "Atenció Diabetis" del COFB exposats al Congrés de la FIP.

El pòster sobre vigilància sindròmica de la grip del CCFC i el de la campanya “Atenció Diabetis” del COFB exposats al Congrés de la FIP.

Ponències destacades i iniciatives interessants

Al llarg del Congrés es van realitzar nombroses ponències. Per Aina Surroca, algunes de les més interessants van ser sobre CPD (formació i desenvolupament professional continuat) i recertificació, ja que es tracta d’una àrea de la qual s’ocupa personalment al COFB. Una altra de les ponències que va generar molt interès es titulava The reinassance of community pharmacy, is it time to let go dispensing que, des del seu punt de vista, “plantejava un debat molt interessant al voltant del rol del farmacèutic comunitari en un món cada vegada més tecnològic i en el qual les tasques rutinàries les acabaran fent màquines”.

Bagaria també ressalta que al Congrés també va haver-hi nombroses iniciatives interessants “des de propostes d’implantació de farmacogenòmica, passant per estratègies de vacunació en diferents països, gestió de drogodependències, abús de medicaments, iniciatives tecnològiques… una infinitat d’accions molt estimulants i molts contactes interessants per poder-les madurar convenientment”. Surroca coincideix amb aquesta valoració i afegeix que al programa científic “ampli i cuidat” cal sumar-hi “l’alta qualitat dels pòsters presentats.” “Sense cap mena de dubte animo a tothom que pugui a assistir a aquesta trobada anual i mundial de la professió“, conclou. El balanç global, doncs, ha estat molt positiu.