Estàs aquí: Inici > Opinions del Col·legi > “Renéixer”. Reflexions del president Jordi de Dalmases sobre la recuperació de la data de cobrament de receptes

16 novembre 2018

Article de Jordi de Dalmases, president del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya.

“Estarem sempre orgullosos que, malgrat aquestes situacions complexes, els farmacèutics hagin mantingut en tot moment el compromís amb la raó de ser de la professió, que és el ciutadà, sense que el servei assistencial es veiés afectat”.

Renéixer és d’aquelles paraules que és difícil explicar tot el que abasta, però es podria concloure que només aquells que han estat abans a la vora de l’abisme poden entendre realment la seva magnitud.

Els farmacèutics catalans, amb la recuperació de la data de cobrament de receptes dispensades després de vuit anys, podem apropiar-nos d’aquestes vuit lletres i dir que hem tornat a néixer; que per fi ha arribat aquest últim capítol d’una història que semblava interminable.  I que, gràcies a aquest final, veuran la llum nous principis.

El juliol de 2010 començaven les primeres dificultats en el pagament de les factures pels medicaments dispensats en les farmàcies catalanes. Va ser llavors quan va començar una carrera de fons per aconseguir que aquella situació s’extingís al més aviat possible, o, almenys, no empitjorés.

El medicament, una prioritat

Durant tot aquest temps hem lluitat perquè els medicaments fossin una prioritat per a les administracions de la mateixa manera que ho és pels pacients. I ho hem fet, entre moltes altres accions, impulsant diferents campanyes de sensibilització i denúncia; negociant amb l’Administració central i autonòmica; organitzant dues concentracions –una davant de la Generalitat i una altra davant la Delegació del Govern de Catalunya–, i recollint 400.000 signatures per presentar-les en Parlament.

Jordi de Dalmases, president del Consell de COF de Catalunya.

En aquesta lluita pels impagaments, i també en la reclamació dels interessos pels retards, sens dubte, ha estat imprescindible el treball conjunt del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya amb la Federació de Farmàcies de Catalunya (FEFAC).

Van ser moments crítics en els quals es fa notable la importància d’actuar de la mà cap a una mateixa direcció i unir forces per aconseguir resoldre la problemàtica amb les menors repercussions possibles per al sector. Mostra d’aquest treball en equip va ser el clam unitari que vam protagonitzar en 2015 juntament amb Pimec (patronal de la petita i mitjana empresa de Catalunya) i altres entitats del sector sanitari, farmacèutic i de la dependència per denunciar que les administracions estaven posant la salut en una situació de fallida.

Retards de fins a quatre mesos

I és que en aquests vuit anys no ha estat fàcil fer front als retards constants d’entre 25 i 55 dies, fins a arribar a un màxim històric de quatre mesos en 2013. Tampoc ho ha estat aconseguir alternatives de finançament per minimitzar l’impacte econòmic sobre els farmacèutics. Però, sobretot, el que no ha estat gens fàcil és haver de dir adéu a farmàcies que han hagut d’abaixar la persiana perquè ja no podien aguantar més. Des del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya estarem sempre orgullosos de què, malgrat aquestes situacions complexes, els farmacèutics hagin mantingut en tot moment el compromís amb la raó de ser de la professió, que és el ciutadà, sense que el servei assistencial es veiés afectat. Han blindat la professionalitat i l’enteresa, i no han oblidat que l’important és seguir treballant per i per al pacient, implicar-se en la millora dels resultats de salut, en què els medicaments tinguin els efectes desitjats i aconseguir, amb tot això, millorar la qualitat de vida de les persones. Amb aquesta actitud la professió ha tornat a guanyar i ha reforçat els valors que caracteritzen a la farmàcia.

Celebrem que la Generalitat torni a pagar el dia 5 de cada mes, tal com contempla el Concert d’Atenció Farmacèutica, i tal com ho deia al principi, gràcies a aquest final, s’obre la possibilitat de tornar a crear projectes de futur per a la farmàcia catalana, en un clima de col·laboració amb l’Administració que ens ha caracteritzat sempre. Amb l’energia que ens ha proporcionat aquesta bona notícia, és moment de mirar cap endavant i de donar resposta als nous reptes. Els farmacèutics tenim molt per aportar i és hora de seguir demostrant-ho.

Traducció de l’article publicat a Correo Farmacéutico el 30/10/2018