Estàs aquí: Inici > Destacats > Presentació de la guia d’autoinspecció d’una oficina de farmàcia

Presentació de la guia d’autoinspecció d’una oficina de farmàcia

8 juny 2021

El passat 3 de juny es va presentar al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) la “Guia d’autoinspecció d’una oficina de farmàcia”. L’acte va anar a càrrec del president del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, Jordi Casas, i de Marta Roig, vocal del COFB, responsable de la Comissió de Deontologia.

Marta Roig, vocal del COFB i responsable de la Comissió de Deontologia i Jordi Casas, president del COFB.

L’eina consisteix en un autotest basat en l’acta d’inspecció/assessorament del COFB, i fa un recorregut per tots els aspectes obligatoris que ha de complir una oficina de farmàcia, començant per l’exterior i passant per la zona de dispensació, emmagatzematge, despatx, laboratori, etc. Qualsevol farmacèutic col·legiat, tant si exerceix en oficina de farmàcia com si no, pot omplir-lo i revisar els aspectes normatius d’una farmàcia. El test consta de 70 preguntes i el temps estimat per omplir-lo oscil·la entre 20 i 30 minuts.

Com puc saber els resultats del test de la Guia d’autoinspecció?

Al principi, el formulari ofereix l’opció de consignar una adreça de correu electrònic a través de la qual, un cop acabat d’omplir, el sistema envia el percentatge d’encerts i d’errors. El resultat es genera de manera automàtica. A més, rebreu l’enllaç per accedir i descarregar-te la “Guia d’autoinspecció” en PDF.

En cas de no voler fer constar cap adreça electrònica, podreu veure la resposta correcta després d’haver premut el SÍ/NO de cada pregunta, però no obtindreu el percentatge d’encerts, ni l’accés a la Guia d’autoinspecció en PDF.

Intervenció de Jordi Casas, president del COFB

Al començament de la seva intervenció, Jordi Casas, president del COFB, va apuntar que “la Guia d’Autoinspecció és un document que hem estat treballant des de fa força temps. Es plantejava publicar-la ara fa un any, però va irrompre la pandèmia de la COVID-19. El document que presentem avui  forma part d’una de les línies estratègiques que ha seguit aquest Col·legi i que continua la nova Junta de Govern, que és buscar i afavorir l’excel·lència en l’exercici de la professió. Dins d’aquesta línia de treball, sempre hem pensat que és necessari aportar totes aquelles eines per ajudar a aconseguir aquesta excel·lència i anar implementant de mica en mica aspectes de gestió de la qualitat“.

El president del Col·legi va destacar en la seva intervenció que la Guia d'autoinspecció pretén afavorir l'excel·lència en l'exercici de la professió.

El president del Col·legi va apuntar, en la seva intervenció, que la Guia d’autoinspecció pretén afavorir l’excel·lència en l’exercici de la professió.

I va afegir: “És cert que això és un primer pas, sobretot per aquells que estigueu familiaritzats amb aspectes com la gestió de la qualitat, normes ISO o altre tipus de certificats, però obre la porta a seguir afavorint que les farmàcies incorporin aquest tipus d’eines de millora continuada“.

Respostes a les preguntes freqüents sobre gestió de l’oficina de farmàcia que arriben al COFB

Casas també va explicar que “el document d’autoinspeccció s’ha preparat a partir de les normes que utilitzen l’equip inspectors/assessors del COFB i dona resposta a moltes preguntes que arriben al Col·legi sobre aspectes normatius gestió de l’oficina de farmàcia. S’ha de dir que és important que alguns tallers que hem anat fent darrerament sobre alguns aspectes de formació, normatius o de funcionament s’han omplert i això demostra l’interès i aquesta inquietud de millora per part del col·lectiu”.

Característiques de la nova Guia: fàcil, senzilla, ràpida i anònima

A més, va destacar que “donat que per un tema de recursos disponibles és impossible anar a visitar totes les farmàcies cada 2 anys per fer un assessorament i seguiment, i que existeix una inquietud manifestada a través de trucades, consultes, etc. vam pensar que seria interessant posar la Guia d’autoinspecció -consensuada amb l’equip d’inspectors del COFB- a disposició de les farmàcies perquè d’una manera fàcil, senzilla, ràpida i anònima poguessin donar resposta i valorar els diferents ítems que es comproven dins d’una farmàcia.”

D’altra banda, Casas va detallar que “en l’autoavaluació o autoinspecció que ofereix la Guia trobem uns desplegables on s’explica la justificació de per què els ítems són sí o no (en funció del que es pregunti)  i, al final,  s’obre un apartat de consulta, perquè si sorgeixen dubtes respecte a allò que indica la Guia es pugui consultar al COFB”. Per últim, el president del COFB, va destacar que “igual que en el seu moment vam fer una Guia de Dispensació que rep milers de consultes anuals, esperem que amb aquesta Guia també es produeixi un efecte similar en el sentit que, al final, el model cap on anem implica una autoresponsabilitat més que una inspecció o fiscalització dels aspectes que s’han de seguir a l’oficina de farmàcia”.

Intervenció de Marta Roig, vocal del COFB i responsable de la Comissió de Deontologia

D’altra banda, Marta Roig, vocal del COFB i responsable de la Comissió de Deontologia va ressaltar que la Guia “és una eina que ens pot servir a tots els col·legiats”.

Marta Roig va apuntar que la Guia serà una eina útil per als col·legiats.

Marta Roig va destacar que la Guia serà una eina útil per als col·legiats.

Per això, la Comissió de Deontologia decideix crear la Guia a partir del manual de l’inspector amb el qual es feien les actes d’inspecció a les oficines de farmàcia. Es decideix que a la Guia hi hagi totes les referències legislatives i tots els comunicats al respecte, que fan que hi hagi cada ítem i que haguem de complir cadascun dels requisits. Per tant, a banda de preguntar i que el col·legiat respongui sí o no, es va afegir a la Guia el recolzament i la base legislativa“.

La Guia està disponible en aquest enllaç (accés exclusiu col·legiats).