Estàs aquí: Inici > Destacats > Les farmàcies catalanes col·laboren amb el Govern per distribuir gratuïtament productes menstruals reutilitzables a partir de 2024

21 setembre 2023

El Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) han presentat avui els detalls de la distribució gratuïta i universal de productes menstruals reutilitzables a totes les dones de Catalunya, que es posarà en marxa a partir del primer trimestre del 2024. Per dur a terme el seu desplegament arreu del territori, ambdues institucions han signat aquest matí un conveni de col·laboració, ja que les farmàcies seran les encarregades de distribuir els productes i d’oferir assessorament personalitzat en el moment de la recollida.

La consellera d'Igualtat i Feminismes (esquerra) i el president del CCFC (dreta) durant la presentació dels detalls del projecte per per distribuir gratuïtament productes menstruals reutilitzables.
La consellera d’Igualtat i Feminismes (esquerra) i el president del CCFC (dreta) durant la presentació del projecte per distribuir gratuïtament productes menstruals reutilitzables a través de les farmàcies.

La consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge i Mestre, ha posat en valor que “som el primer país del món que distribuirà de manera universal i gratuïta copes, calces i compreses de tela acompanyant-se d’informació de qualitat i assessorament”, una fita que la consellera ha assegurat que no és casualitat, ja que “en un context internacional de qüestionament i retrocés dels drets sexuals i reproductius, des del Govern de Catalunya no només defensem aquests drets sinó que redoblem l’aposta introduint-ne de nous com el dret a l’equitat menstrual.” Verge ha explicat que aquesta mesura permetrà, a més, “trencar els mites i tabús sobre la regla que afecten el benestar i la salut de les dones, acabar amb la pobresa menstrual, generar un estalvi a les dones i famílies i fer-ho amb un compromís clar amb el planeta, amb productes sostenibles i reutilitzables”.

Per la seva banda, el president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya, Jordi Casas i Sánchez, ha afegit que, amb la signatura del conveni d’avui, “els farmacèutics i farmacèutiques assumim el compromís d’ajudar a garantir l’exercici dels drets sexuals i reproductius i facilitar l’accés universal de productes menstruals sostenibles i reutilitzables. D’aquesta manera, enfortim els valors que sempre hem defensat des de la professió farmacèutica, que treballa diàriament per millorar la salut de les persones”.

Els productes disponibles a les farmàcies seran copes menstruals, calces i compreses de tela i es calcula que al voltant de 2,5 milions de dones es podran acollir a aquesta mesura. Cadascú podrà escollir un dels tres productes en funció del que millor s’adapti a les seves necessitats. Per recollir el producte caldrà presentar un codi QR individual i intransferible que es trobarà a l’aplicació La Meva Salut del Departament de Salut. En cas que algú tingui alguna dificultat, el personal farmacèutic oferirà suport per obtenir el codi dins l’aplicació i garantir, així, l’accés a tota la ciutadania.

Les farmàcies que formin part del projecte tindran un distintiu que les identificarà i les acreditarà com a punt autoritzat de distribució. La consellera d’Igualtat i Feminismes, ha emfatitzat que “aquesta és una acció per fer arribar els productes menstruals a totes les dones, visquin on visquin, i per això treballar en aliança amb les farmàcies és clau per fer arribar els productes menstruals reutilitzables a tot el territori, també als municipis més petits”.

Les farmàcies oferiran informació i assessorament personalitzat

A finals d’octubre el Departament d’Igualtat i Feminismes començarà les formacions dirigides als farmacèutics i farmacèutiques de tot el territori català sobre el desplegament de la mesura i, més concretament, sobre equitat menstrual i l’ús dels diferents productes menstruals. L’objectiu d’aquestes formacions és també que les farmàcies puguin informar sobre el cicle menstrual i resoldre dubtes en el moment de recollida dels productes.

La informació personalitzada i l’assessorament de les farmàcies és clau per fomentar l’ús d’aquests productes i afavorir-ne la seva correcta utilització, especialment per les persones que els utilitzen per primera vegada. A més, servirà per erradicar l’estigma al voltant de la menstruació i frenar mites i tabús sobre la regla que poden tenir conseqüències greus en la salut de les dones com la falsa creença que és normal que la regla faci mal.

“Amb la participació de les farmàcies en la campanya, es posa en valor el paper dels farmacèutics i farmacèutiques com a agents de salut de proximitat i confiança, i es potencia el treball conjunt amb el sistema públic per contribuir a fer del món un lloc més saludable”, ha destacat el president del CCFC.

Un pla pioner d’equitat menstrual i climateri

El repartiment gratuït de productes menstruals reutilitzables forma part del Pla integral d’equitat menstrual i climateri 2023-2025, impulsat pel Departament d’Igualtat i Feminismes amb la participació de tots els departaments. Es tracta d’un pla de treball emmarcat en el desenvolupament de l’Estratègia Nacional de Drets Sexuals i Reproductius, que aprofundeix en els drets reconeguts i també n’introdueix de nous, com el dret a l’equitat menstrual.