Estàs aquí: Inici > Destacats > Els farmacèutics i farmacèutiques col·laboren amb La Marató de 3Cat dedicada a la salut sexual i reproductiva

15 desembre 2023

El passat 4 de desembre, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la ponència solidària “La salut sexual i reproductiva a Catalunya. Definició, etapes, malalties i problemes associats”, juntament amb la Fundació de 3Cat. Una manera de contribuir, novament, amb La Marató de 3Cat, enguany sota la temàtica “Salut sexual i reproductiva”. Una mostra del “compromís del farmacèutic amb la salut de les persones i que la vessant social de la farmàcia és inherent a la professió”, segons paraules del president del Col·legi, Jordi Casas, durant el seu discurs de benvinguda.

El president del COFB va posar en valor la importància de sumar-se en la 32a edició de La Marató, que tindrà lloc el 17 de desembre, que “engloba un conjunt de patologies relacionades amb la sexualitat que tenen una prevalença de 3 milions de persones a Catalunya”. A més, va incidir en el fet que des de la farmàcia es pot contribuir a “millorar el benestar físic, mental i social de la població en relació amb la salut sexual i reproductiva”. En aquest sentit,  va recordar com des de la professió i el Col·legi es pot ajudar: “sensibilitzant sobre la importància de la prevenció de les malalties i promovent la salut de les persones; formant-nos per poder oferir informació i consell farmacèutic des de la farmàcia comunitària; desenvolupant serveis per prestar des de les farmàcies, com a professionals sanitaris més accessibles als ciutadans; i impulsant iniciatives per contribuir a garantir l’exercici dels drets sexuals i reproductius”.

En la presentació de la conferència solidària, també va intervenir Miquel Recasens, cap de la Comissió de Compromís Social (RSC) i tresorer del COFB, que va destacar la vessant social de la farmàcia i el compromís del farmacèutic amb la salut de les persones. Recasens va comentar que “ens fa molta il·lusió la col·laboració amb La Marató de 3Cat perquè molts dels nostres col·legiats i col·legiades ens ho havien demanat i, per això, durem a terme diferents accions: la col·laboració voluntària dels col·legiats/des per anar a instituts a fer sessions divulgatives, l’atenció telefònica voluntària el 17 de desembre i la conferència solidària”, a través de la qual es donarà l’import íntegre de la recaptació de les inscripcions a La Marató 2023.

D'esquerra a dreta: Lluís Bernabé, Ramon Escuriet, Jordi Casas i Miquel Recasens.
D’esquerra a dreta: Lluís Bernabé, Ramon Escuriet, Jordi Casas i Miquel Recasens.

Per la seva banda, el director de la Fundació 3Cat, Lluís Bernabé, va agrair la solidaritat als farmacèutics i farmacèutiques assistents a la conferència i al Col·legi. Bernabé va reconèixer la importància de dur a terme campanyes de sensibilització i divulgació i va explicar que La Marató va néixer l’any 1992 com a programa de televisió i, posteriorment, l’any 1996 es va crear la Fundació amb els següents objectius: divulgar i sensibilitzar; mobilitzar a la ciutadania, a través d’activitats populars; recaptar, gràcies a les donacions; i dur a terme projectes de recerca.

El director de la Fundació 3Cat, Lluís Bernabé, en un moment de la seva presentació.

Conferència sobre la salut sexual i reproductiva a Catalunya

La conferència sobre “La salut sexual i reproductiva a Catalunya. Definició, etapes, malalties i problemes associats” va ser impartida pel director del Pla de salut afectiva, sexual i reproductiva del Departament de Salut, Ramon Escuriet, que va exposar les línies de treball, en el marc del Pla de Salut de Catalunya 2021-2025, que fan referència a “reduir les desigualtats en salut, potenciant la promoció de la salut de les persones en totes les etapes de la vida, fent èmfasi en els col·lectius en situació de vulnerabilitat i introduint la perspectiva de gènere”. El director va compartir les diferents línies estratègiques de l’atenció a la salut afectiva, sexual i reproductiva com són l’atenció a la interrupció voluntària de l’embaràs, a la reproducció assistida, a les persones trans o en salut mental, entre altres.

Ramon Escuriet durant la conferència sobre la salut sexual i reproductiva a Catalunya.

En relació amb les infeccions de transmissió sexual (ITS), va mostrar una comparació de taxes d’ITS, del 2019 al 2022, en què es podia visualitzar que “després de la pandèmia, s’han incrementat”. El director també va oferir algunes xifres de l’evolució de les interrupcions voluntàries de l’embaràs, la prevalença del dolor menstrual o dismenorrea, la taxa d’incidència de l’endometriosi i diferents indicadors de salut perinatal.

Per acabar, Escuriet va ensenyar una gràfica de la revista Nature sobre la distribució de la càrrega de malaltia segons el gènere i com es destinen les fonts de recerca: “quan mires la càrrega de la malaltia, afecta majoritàriament dones, i quan mires les fonts per fer recerca, “els homes passen quasi a un lloc protagonista”.

Col·labora amb La Marató de 3Cat

El diumenge 17 de desembre se celebra la 32a edició de La Marató de 3Cat dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Es pot col·laborar mitjançant un donatiu en el següent enllaç.