Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Consell fitoterapèutic per combatre la insuficiència venosa crònica i la cel·lulitis

25 juny 2014

Cames cansades, turmells inflats, formigueig… són símptomes d’insuficiència venosa crònica, una consulta freqüent a les farmàcies que pot ser tractada amb diversos tractaments de la fitoteràpia. “De fet la major part dels medicaments convencionalment utilitzats són d’origen vegetal” explica Maria José Alonso, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i moderadora de la conferència que va tenir lloc al COFB el passat 11 de juny, “Consell fitoterapèutic per combatre la insuficiència venosa crònica i la cel·lulitis”.

De la conferència, Alonso destaca que la cel·lulitis, un tema àmpliament consultat a les farmàcies, “és un problema multifactorial que afecta a un ampli nombre de dones que sobrepassa el mer sentit estètic, doncs a la base hi ha també un desequilibri en la microcirculació que hauria de ser tractat per via oral perquè una alimentació equilibrada, l’exercici i els tractaments cosmètics siguin més eficaços”.

La conferència, que va comptar amb el patrocini de Natur Import, va estar dividida en dos parts:

• En la primera, es va fer una introducció a la insuficiència venosa crònica: fisiopatologia, signes i símptomes, evolució i factors de risc. També es va tractar la seva prevenció i tractament i les aportacions que pot fer la fitoteràpia en quant a fonaments i aspectes clínics es refereix. D’altra banda, es va explicar el paper de les saponines i drogues vegetals amb saponines, com ara l’escina, el rizoma de rusc o la centella asiàtica; el dels flavonoides i antocianòsids: rutina, flavonoides de cítrics, mirtil, fulla de vinya vermella, i el de les drogues vegetals i extractes amb proantocianidines com és el cas de la fulla i llavor de vinya i la fulla d’hamamelis.
  • La segona part, va tractar aspectes relacionats amb la fitoteràpia per tractar la cel·lulitis. La definició i etapes de la cel·lulitis va donar pas a parlar de la prevenció i tractament fitoterapèutic, les indicacions, posologia, efectes adversos i les contraindicacions existents. Seguidament, es va fer menció al tractament reductor de greix acumulat i al dels problemes associats: microcirculació, permeabilitat capil·lar, drenatge, pèrdua de col·lagen i elastina.

Per tractar aquests temes hem comptat amb dos ponents d’excepció que han fet una revisió en profunditat que no dubtem serà de gran utilitat als farmacèutics a l’hora d’abordar aquestes demandes de consell” ha explicat Alonso referint-se a Salvador Cañigueral, responsable de la primera part de la conferència, professor de Farmacognòsia i Fitoteràpia a la Facultat de Farmàcia (UB), president de la Sociedad Española de Fitoteràpia i membre del panell d’experts externs de la Agencia Europea de Medicamentos, i Ester Rico, responsable de la segona part, doctora en Farmàcia i directora de Phytonexus, empresa de documentació, assessorament i investigació pel desenvolupament i la innovació de productes naturals.

Amb el patrocini de:

naturimport