Estàs aquí: Inici > Món col·legial > El farmacèutic davant els productes de cosmètica eco, bio i natural

El farmacèutic davant els productes de cosmètica eco, bio i natural

6 juny 2018

Sovint, hi ha la tendència que els productes naturals poden ser més eficaços, menys tòxics i, fins i tot, més segurs i sans. Davant d’aquestes creences, el farmacèutic comunitari ha de poder tenir criteri per informar i orientar el consumidor  així com donar resposta a les demandes que fa i a les necessitats específiques a l’hora d’escollir els productes i actius adients en cada cas.

Característiques dels productes eco, bio i naturals

En aquest context, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona va organitzar el curs “Cosmètica eco, bio i natural”. Una formació que es va impartir els dies 29 de maig, 31 de maig i 5 de juny, per part d’Asun Arias, farmacèutica, sòcia i directora general d’Asun Arias Consultores; Carmen Esteban, llicenciada en Ciències Químiques i professora de la Universitat de Barcelona, la Universitat Abat Oliva CEU i el Centre d’Estudis Superiors de la Indústria Farmacètuica (CESIF); i Barbara O’Neill, farmacètuica i Trade Marketing Manager de Weleda.

Els alumnes del curs van poder conèixer de prop les característiques dels productes de cosmètica eco, bio i natural.

Durant el curs, els alumnes van poder conèixer les característiques dels productes eco, bio i naturals, així com aprendre a diferenciar els conceptes 100% natural, sense parabens ni sulfats i 0% de tensioactius.

El programa

El programa va englobar tres grans blocs:

La gestió per categoria

Asun Arias va exposar com professionalitzar la gestió per categoria a través de:

• la distribució de l’espai de venda
  • la gestió de l’assortiment
  • la gestió de l’espai
  • l’animació de les vendes

A més, també va fer referència a un element que permet fer créixer les vendes: tenir un protocol. Els passos que aquest ha d’incloure són: clarificar els objectius, saber a qui ens dirigim, conèixer la rutina i saber-la justificar, saber preguntar i conèixer els arguments de venda del tractament adaptats al consumidor. Actualment, els clients són més emocionals i exigents: dominen la tecnologia, estan hiperconnectats, tenen molta informació, volen que els sorprenguin i que la seva experiència d’usuari sigui personalitzada.

Cosmètica eco, bio i natural

Barbara O’Neill va diferenciar tres conceptes claus:

• Cosmètica convencional: Matèries primeres d’origen sintètic. Poden contenir algun ingredient natural, la qual cosa dóna lloc al greenwashing. Es tracta d’un tipus de màrqueting que promou la percepció que un producte és respectuós amb el medi ambient.
  • Cosmètica natural: Almenys el 95% de la fórmula són substàncies o derivats naturals.
  • Cosmètica bio, eco i orgànica: Almenys el 95% de les substàncies naturals o derivats naturals procedeixen d’agricultura o ramaderia ecològica. Només es permeten substàncies animals si procedeixen d’animals vius, com passa en el cas de la llet, mel…

Barbara O'Neill, Trade Marketing de Weleda, durant un moment de l'exposició.

Barbara O’Neill, Trade Marketing Marketing de Weleda, durant un moment de l’exposició.

A més, O’Neill també va explicar la situació actual de manca de legislació en aquest tipus de cosmètics i que, en nombroses ocasions, el consumidor es troba amb productes que no sap si són naturals, orgànics o en quin percentatge. Això es deu a l’auge dels productes naturals, la falta de claredat del mercat i la manca de criteris unificats. Per últim, la Trade Marketing Manager de Weleda va exposar com es formula un cosmètic econatural i quins ingredients conté, què són les sals marines, els olis essencials i els vegetals, quins actius i excipients estan relacionats amb la hidratació, l’anti-aging i la higiene i quins tensioactius naturals hi ha.

Criteris de certificació

Per la seva banda, Carmen Esteban va referir-se als criteris de compra del consumidor, a la seguretat dels productes cosmètics i als diversos reglaments de producció ecològica de la UE. També va explicar el significat dels segells de l’alimentació, les normes ISO, etc.

Esteban va comentar que és difícil escollir un sistema per declarar que un producte cosmètic és natural o orgànic, ja que hi ha un gran nombre de certificacions/segells en l’àmbit mundial i cadascun certifica els productes d’acord amb un estàndard diferent. Tan sols la norma ISO és d’aplicació internacional. Per tant, va recomanar: revisar amb detall cada estàndard, discutir-lo internament, valorar les diverses opcions i prendre una decisió en funció dels productes, els mercats i els consumidors a qui ens dirigim.

Amb la col·laboració de: