Estàs aquí: Inici > Destacats > Es presenta la Guia per a la venda a distància a través de llocs web de medicaments sense prescripció mèdica

27 octubre 2021

El passat 26 d’octubre va tenir lloc al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) la presentació de la “Guia per a la venda a distància al públic a través de llocs web de medicaments d’ús humà no subjectes a prescripció mèdica. Aquest document és fruit del consens entre professionals del Departament de Salut, del Consell de Col.legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) i de la Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya (FEFAC), i recull la normativa i els procediments telemàtics necessaris per poder fer la venda de medicaments a la població general a partir d’una pàgina web propietat d’una oficina de farmàcia.

D'esquerra a dreta: Manel Rabanal, cap del Servei d'Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut; Antoni Torres, president de FEFAC; Jordi Casas, president del COFB i del CCFC; Mercè Armelles, cap de Secció de Vigilància i Publicitat de Medicaments del Departament de Salut, i Adela Perisé, membre de la Secció de Vigilància Publicitat dels Medicaments.
D’esquerra a dreta: Manel Rabanal, cap del Servei d’Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut; Antoni Torres, president de FEFAC; Jordi Casas, president del COFB i del CCFC; Mercè Armelles, cap de Secció de Vigilància i Publicitat de Medicaments del Departament de Salut, i Adela Perisé, membre de la Secció de Vigilància i Publicitat dels Medicaments.

Desenvolupament de la sessió

La inauguració de l’acte i la presentació de la guia va comptar amb les intervencions de Jordi Casas, president del COFB i el CCFC; Antoni Torres, president de la Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya (FEFAC) i Manel Rabanal, cap de Servei d’Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut. La sessió s’adreçava a farmacèutics col·legiats interessats en la venda de medicaments per internet.

Valoració de Jordi Casas, president del COFB i el CCFC

Jordi Casas, president del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC), va explicar que la guia “recull diversos aspectes relacionats amb l’aplicació pràctica de la normativa de venda a distància”.

Tal com va exposar el president del COFB i el CCFC, la Guia sorgeix en un context on hi havia “una gran inquietud per part del col·lectiu respecte a l’aparició de plataformes d’e-commerce. Per això, el Servei d’Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut, el CCFC i la FEFAC vam començar a treballar amb diferents materials, així com incorporant tota l’experiència que es tenia de les diferents inspeccions que s’anaven duent a terme i la informació que s’anava aportant”. Finalment, Casas va destacar que la guia “podia ser molt útil per ajudar aquelles farmàcies que volguessin endinsar-se en la venda de medicaments a distància“.

Posteriorment, també van tenir la paraula Adela Perisé, de la Secció de Vigilància i Publicitat de Medicaments del Departament de Salut, amb una intervenció titulada “Guia per a la venda a distància al públic a través de llocs web de medicaments d’ús humà no subjectes a prescripció mèdica. De la teoria a la pràctica” i Mercè Armelles, cap de la Secció de Vigilància i Publicitat dels Medicaments del Departament de Salut, que va abordar les actuacions del Departament de Salut en els incompliments de la normativa de venda a distància de medicaments.

Quin és l’objecte de la guia?

L’objecte de la guia és informar sobre la legislació aplicable a la venda de medicaments d’ús humà a través d’internet, per tal de facilitar el coneixement dels requisits que s’estableixen per a aquesta activitat a totes les persones titulars d’una oficina de farmàcia ubicada a Catalunya, oberta al públic i legalment autoritzada, que vulguin vendre a distància medicaments d’ús humà no subjectes a prescripció mèdica mitjançant llocs web.

La guia, una eina útil per conèixer què han de tenir els llocs webs de venda de medicaments de les oficines de farmàcia catalanes

La venda de medicaments per internet és una activitat contemplada en el Reial decret 870/2013, de 8 de novembre, pel qual es regula la venda a distància al públic, a través de llocs web, de medicaments d’ús humà no subjectes a prescripció mèdica a Catalunya.

La guia recull la normativa i els procediments telemàtics necessaris per poder fer la venda de medicaments a la població general a partir d’una pàgina web propietat d’una oficina de farmàcia.

Després de l’experiència acumulada al llarg dels últims anys, s’ha observat que continua existint un cert grau de desconeixement en relació amb el contingut que han de tenir els llocs web de venda de medicaments de les oficines de farmàcia de Catalunya, així com el seu correcte manteniment. Així mateix, s’ha observat en els darrers temps un increment del nombre d’aplicacions i pàgines web que incompleixen la normativa i posen en risc la correcta activitat de l’oficina de farmàcia.