Estàs aquí: Inici > Destacats > Gener: El coronavirus, el projecte pilot de cribratge del Chagas i les ‘influencers’ que recomanen medicaments, temes més destacats als mitjans

24 febrer 2020

Recomanacions davant el coronavirus

Coincidint amb l’inici de l’epidèmia del coronavirus  (2019-nCov), les farmàcies  van esgotar l’existència de màscares protectores, situació que van recollir  diferents mitjans. Des del Col·legi es va optar per fer una crida a la calma i es va posar l’èmfasi en les mesures preventives que es poden prendre, com per exemple, rentar-se les mans amb freqüència i evitar el contacte amb persones que presentin símptomes de grip o refredat.

Alguns dels mitjans que van comptar amb el COFB com a font van ser Catalunya Press, El Periódico, Nació Digital i Betevé. Per la seva banda, Catalunya Ràdio (del minut 19:53 al 20:28) va recollir declaracions de la vocal del COFB Aina Surroca i Ràdio 4 (del minut 47:10 al 49:00) les de Maria Perelló, responsable del Centre d’Informació del Medicament del COFB. A més, Cadena Cope va entrevistar a Guillermo Bagaría, responsable d’Atenció Farmacèutica del Col·legi.

Projecte pilot de cribratge del Chagas

El Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya, amb el suport del COFB, i Vall d’Hebron van impulsar un projecte pilot de cribratge per detectar de forma precoç la malaltia del Chagas. El projecte està dirigit a pacients majors d’edat nascuts als països en zona de risc d’haver-lo adquirit. En un inici, el projecte es duu a terme a 8 farmàcies de 3 districtes de Barcelona, però en els mesos vinents està previst ampliar-ne el nombre.

Diversos mitjans se’n van fer ressò. De la premsa especialitzada ho van recollir imFarmacias, Correo Farmacéutico, El Global, Diariofarma, El Farmacéutico, Infosalus, Farmaventas i Farmanatur. Els mitjans de premsa general que ho van publicar van ser La Vanguardia, Europa Press i Gente.

Influencers que recomanen medicaments

Diverses influencers sense formació sanitària han estat recomanant medicaments que necessiten recepta. Davant aquesta situació, Guillermo Bagaría, responsable d’Atenció Farmacèutica del COFB, va ser entrevistat pel programa Herrera a Cope Catalunya i Andorra i per TeleMadrid, on va destacar que “l’influencer real ha de ser el professional qualificat. No es tracta de ‘likes’, es tracta de seguretat en els medicaments”. Per la seva banda, la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, en declaracions a un reportatge de TV3, va remarcar que “sense cap mena de coneixement s’estan recomanant productes que són de prescripció”, fet que en el cas dels antibiòtics, “l’ús indiscriminat genera resistències”.

Consell pediàtric a la farmàcia

La vocal del COFB, Aina Surroca, va escriure un article a Farmaventas sobre el consell pediàtric des de la farmàcia. Més concretament, va abordar el paper del farmacèutic davant el pacient pediàtric, les consultes més freqüents a la farmàcia i la importància de la formació i l’actualització. El text es pot llegir a la revista en línia, de les pàgines 60 a 63.

El COFB com a font d’informació

L’epidèmia de la grip

La vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, Francisca Aranzana, va participar juntament amb diferents professionals sanitaris a la tertúlia del programa de Betevé “El Matí de Barcelona” per parlar de l’epidèmia de la grip. L’activitat de la grip, a data de 27 de gener, havia arribat a 147 casos per cada 100.000 habitants i, durant la tertúlia, Aranzana va destacar el paper que podia tenir el farmacèutic davant aquesta malaltia.

Aliments que ajuden davant la hipotensió

CuídatePlus va publicar un reportatge sobre la hipotensió, més concretament, sobre quins aliments poden ser d’ajuda si es té la tensió baixa. La peça va comptar amb les veus de dues persones del Col·legi: Anna Bach-Faig, vocal d’Alimentació i Nutrició,  i Montse Iracheta, farmacèutica i membre de la mateixa vocalia.

Les dificultats per avortar, el dret d’objecció i la venda de medicaments abortius en línia

El Periódico va publicar dos reportatges amb relació a l’avortament. El primer se centrava en les dificultats que es troben a alguns hospitals, però, a partir d’informació facilitada pel Col·legi, també van informar de l’objecció de consciència dels farmacèutics en donar la píndola anticonceptiva d’emergència.

El segon reportatge estava centrat en la venda en línia de pastilles abortives, i de l’accés que hi tenen alguns menors, publicació que va comptar amb declaracions de Maria Perelló, responsable del Centre d’Informació del Medicament del COFB.

Finançament de medicaments per deixar de fumar

L’1 de gener va entrar en vigor el finançament de dos fàrmacs específics per deixar de fumar: vareniclina i bupropió. Diversos mitjans van fer-se’n ressò durant els primers dies de l’any, i a l’Hospitalet Digital van entrevistar a la farmacèutica Mercè Sellés, qui va posar en valor el Programa de Cessació Tabàquica que es duu a terme a diverses farmàcies de la província.

Mencions al COFB

Infarma Madrid 2020

El Congrés i Saló Europeu d’Oficina de Farmàcia, Infarma Madrid 2020, ha tornat a ser notícia als mitjans especialitzats, on s’ha fet menció al COFB com a coorganitzador d’aquesta trobada farmacèutica. Concretament, imFarmacias i Correo Farmacéutico van publicar les xifres que es preveuen per al Saló de Medicaments i Parafarmàcia, així com les principals novetats del programa del Congrés; i Diariofarma va centrar-se en el fet que el Ministeri de Sanitat ha concedit el reconeixement d’interès sanitari a Infarma Madrid 2020.

Any electoral a diversos COFs espanyols

L’any 2020 es presenta com un any electoral per diversos Col·legis Oficials de Farmacèutics de l’Estat espanyol, entre ells els quatre Col·legis provincials de Catalunya. Així ho va recollir El Global, on va fer menció al president del COFB, Jordi de Dalmases.

Altres temes relacionats