Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > La implementació de les bones pràctiques de distribució de medicaments, a debat entre els professionals farmacèutics

16 juny 2016

Quina és la situació actual de la implementació de les bones pràctiques de distribució (BPD) de medicaments a Catalunya, l’Estat espanyol i Europa? Aquesta és una de les preguntes a les quals es va donar resposta ahir, 15 de juny, durant la Jornada de distribució farmacèutica celebrada al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB). Organitzada conjuntament pel COFB, el Departament de Salut i l’Associació Espanyola de Farmacèutics de la Indústria (AEFI), va comptar amb la participació d’unes cent cinquanta persones.

inauguracio-jornada-distribucio-COFB

Inauguració. D’esquerra a dreta: Josep Davins (Departament de Salut), Jordi de Dalmases (COFB) i Angelina Baena (AEFI)

Durant la inauguració de l’acte, Josep Davins, subdirector General d’Ordenació i Qualitat Sanitàries i Farmacèutiques del Departament de Salut, va destacar que amb aquesta Jornada es vol “posar en valor el sector de la distribució, un esglaó essencial en la cadena de subministrament dels medicaments per garantir la seva disponibilitat a tot el territori”. Al seu torn, Angelina Baena, presidenta de la Secció Catalana d’AEFI, es va referir al comerç de productes falsificats com “un desafiament” al qual podem fer front entre tots. I de reptes també va parlar Jordi de Dalmases, president del COFB: “Us encoratgem a afrontar els nous reptes que puguin sorgir, com la implementació futura d’un sistema per verificar l’autenticitat de qualsevol medicament dispensat, per tal de seguir mantenint la qualitat que sempre ha caracteritzat el món del medicament”.

Actualitat i futur de les BPD i el transport de medicaments, els temes centrals de la Jornada

taula-estat-actual-i-futur-de-les-BPD-jornada-distribucio-COFB

Taula ‘Estat actual i futur de les BPD’. D’esquerra a dreta: Concepció Betés, Salvador Cassany i Josep Davins (tots tres del Departament de Salut), Marisa Tarno (AEMPS) i Bassam Nasreddine (Yesfal Services, S.L.)

L’acte ha estat coordinat per Montserrat Amorós, anterior vocal de Distribució del COFB, acompanyada per Ana María Culleré, actual vocal de Distribució; Raquel Arenós, vocal de Garantia de Qualitat d’AEFI; i Salvador Cassany, cap del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut. A més d’analitzar l’estat actual de les BPD, també tenia com a objectiu donar a conèixer les noves normatives que tindran, a curt termini, un impacte en la distribució de medicaments. Partint d’aquestes premisses, la Jornada es va organitzar al voltant d’una conferència inaugural i dues taules rodones.

En la conferencia inaugural es va fer una revisió de la implementación a Europa de la directiva 2011/62/CE, sobre mesures de prevenció contra els medicaments falsificats i, més concretament,  dels aspectes relacionats amb la distribució de medicaments i les BPD.

La primera taula rodona, titulada “Estat actual i futur de les BPD”, va abordar aspectes relacionats amb els dispositius de seguretat que hauran de portar en un futur proper els medicaments, el resultat del control de l’aplicació de les BPD a Catalunya, quines modalitats i requeriments s’estableixen per als laboratoris TAC –titular d’autorització de comercialització de medicaments-, així com el paper dels broquers en la distribució –entitats d’intermediació de medicaments d’ús humà-.

taula-transport-medicaments-jornada-distribucio-COFB

Taula ‘Transport de medicaments’. D’esquerra a dreta: Maite Ariño (Disalfarm SA), Guillem Beltran (Federació Farmacèutica), Montserrat Amorós (anterior vocal de Distribució del COFB), Victòria Martínez (Alliance Healthcare España SA), Rosa Aguer (Transports Tresserras) i Francisco Clemente (Grifols International SA)

A la segona, centrada en el transport dels medicaments, es va revisar la metodologia per analitzar els riscos en les rutes de transport, es va aprofundir en com realitzar auditories als transportistes i també què debatre que s’ha de tenir en compte en la validació de les rutes de transport capil·lar, a llarga distància, l’aeri i el marítim.

Com van sorgir les Bones pràctiques de distribució de medicaments?

Amb la Directiva europea 2011/62/UE es va modificar la Directiva 2001/83/ CE, per la qual s’estableix un codi comunitari sobre medicaments d’ús humà, amb la finalitat d’incorporar mesures per a la prevenció de l’entrada de medicaments falsificats a la cadena de subministrament legal. En el marc del desenvolupament d’aquesta Directiva, l’any 2013 la Comissió Europea va publicar les directrius de bones pràctiques de distribució (BPD) de medicaments d’ús humà. Des de llavors, les administracions sanitàries europees i les entitats de distribució de medicaments han treballat per implementar aquestes directrius amb la finalitat de reforçar el control de tota la cadena de distribució i subministrament. L’aplicació d’aquestes directrius garanteix el manteniment de la qualitat i la integritat dels medicaments i prevé que medicaments falsificats entrin a la cadena legal i arribin als pacients, de manera que s’asseguri al màxim la protecció de la salut de la població.

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (també es pot consultar a la Sala de Premsa del web institucional www.cofb.org)

foto-grup-jornada-distribucio-COFB

Foto de grup del participants a la Jornada de Distribució que va acollir el COFB