Estàs aquí: Inici > Destacats > La Torre Glòries de Barcelona s’ha tornat a il·luminar de verd la nit del 22 de setembre, amb motiu de les celebracions del Dia Mundial del Farmacèutic

22 setembre 2021

La nit del 22 de setembre, l’emblemàtica Torre Glòries de Barcelona s’ha tornat a il·luminar de verd amb motiu de les celebracions del Dia Mundial del Farmacèutic, que es commemora oficialment el 25 de setembre. Aquesta iniciativa, impulsada a nivell estatal pel Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos, amb la col·laboració dels Col·legis – entre els quals es troba el de Barcelona-, es repeteix de nou després del gran èxit de l’any passat, en què prop de 100 edificis a tot l’Estat es van tenyir de color verd per homenatjar el paper clau dels farmacèutics durant la pandèmia.

La Torre Glòries, il·luminada de color verd, per homenatjar el paper dels farmacèutics durant la pandèmia.

Farmàcia: sempre de confiança, al servei de la teva salut

Organitzat a nivell internacional per la Federació Internacional Farmacèutica (FIP), el lema triat pel Dia Mundial d’enguany és “Farmàcia: sempre de confiança, al servei de la teva salut” , i al cartell commemoratiu també s’ha recollit el missatge “Darrere del medicament hi ha molt més”. Amb tot plegat, s’ha volgut posar en valor la tasca dels farmacèutics des dels diferents àmbits d’exercici de la professió, especialment en el context de pandèmia, on el seu paper al servei del ciutadà ha estat clau per apropar el seu coneixement, informar i evitar les notícies falses.

El Dia Mundial, també a les xarxes

En el marc d’aquesta celebració, el Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos (CGCOF) ha elaborat diferents materials per compartir a les xarxes socials amb el hashtag #DMF2021 i #WorldPharmacistsDay2021. D’altra banda, juntament amb els hashtags #SocFarmacèutic / #SocFarmacèutica, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona convida a tots els col·legiats i col·legiades a compartir a les xarxes socials, durant aquesta setmana, fotografies del seu dia a dia amb pacients, usuaris i companys de professió; i també se’ls anima que comparteixin fotografies de la Torre Glòries il·luminada.

Els diferents àmbits de la professió continuen al costat de la ciutadania durant la pandèmia

Tots els àmbits de la professió han continuat desenvolupant una important tasca en l’abordatge de la COVID-19.

Farmàcia comunitària

A tall d’exemple, la farmàcia comunitària s’ha implicat activament en el control de la pandèmia realitzant més de 60.000 tests d’antígens supervisats, tant a la població general, com a monitors i infants del lleure educatiu d’estiu en el marc d’un cribratge de salut pública. Gràcies a aquests tests, s’han detectat més de 700 casos positius i, el bon funcionament del circuit, ha motivat a posar en marxa recentment un nou cribratge adreçat a alumnat i professorat.

Farmàcia hospitalària

La farmàcia hospitalària, durant el primer semestre de 2021 destaca la gestió del coneixement vers el tractament agut de la COVID-19 -assegurant la disponibilitat dels millors tractaments en un entorn d’evidència canviant-, i també l’enviament de la medicació MHDA a oficina de farmàcia i la vacunació del personal, compaginant tot plegat amb l’assistència a pacients no-COVID. Des de l’àmbit de l’Atenció Primària, la gestió del coneixement ha estat vinculada a l’elaboració, difusió i formació de les últimes recomanacions sobre el maneig de la COVID-19. Així mateix, els farmacèutics d’Atenció Primària han estat uns dels professionals clau en la gestió i organització de la campanya vacunal al territori.

Anàlisis Clíniques i Salut Pública

D’altra banda, des de l’àmbit d’Anàlisis Clíniques s’ha donat una resposta de qualitat davant l’augment de la demanda, tant per les proves diagnòstiques de SARS-CoV-2, com per les proves de laboratori, que han mostrat utilitat en el seguiment i la valoració pronòstica dels pacients ingressats per COVID-19. Per la seva banda, els farmacèutics de Salut Pública han continuat abordant l’impacte de la pandèmia amb tasques de suport tècnic, organitzatiu i formatiu. També han treballat per elaborar guies tècniques, donar suport a la vacunació, fer seguiment a residències i a col·lectius vulnerables i oferir formació en aspectes de prevenció.

Distribució i Indústria

La Distribució ha treballat per assegurar que no faltés la medicació i, alhora, el seu paper també va ser clau en la campanya Mascareta /Salut i, actualment, en els cribratges amb tests d’antígens des de les farmàcies. Al seu torn, la indústria farmacèutica, en col·laboració amb la iniciativa pública, s’ha bolcat en la recerca per aconseguir tractaments i vacunes eficaces en el menor temps possible. Així mateix, ha estat crucial en la garantia de subministrament de medicaments essencials: els fabricants locals de medicaments van prioritzar la fabricació dels medicaments més crítics i essencials pels hospitals; d’altra banda, es van organitzar importacions de medicaments estrangers en temps rècord.

La farmàcia a la província de Barcelona, en xifres

Segons dades de 2020, la província de Barcelona compta amb 9.078 farmacèutics col·legiats en els diferents àmbits d’actuació. Es tracta de la segona província d’Espanya que concentra el nombre més elevat de col·legiats. D’aquests, el 74,3% són dones, un reflex de la feminització de la professió.

La farmàcia comunitària és l‘àmbit d’exercici de la professió farmacèutica amb més col·legiats: més de 6.800 col·legiats (75% del total) pertanyen a la Vocalia d’Oficina de Farmàcia del COFB.

Pel que fa a la distribució al territori, actualment a la província de Barcelona hi ha un total de 2.348 farmàcies que integren una xarxa amb una elevada capil·laritat i accessibilitat. D’aquestes, 1.027 es troben a la capital i 1.321 a la resta de la província.

*El COFB agraeix a MERLIN Properties fer possible la il·luminació de la Torre Glòries amb motiu del Dia Mundial del Farmacèutic.