Estàs aquí: Inici > Destacats > La Torre Glòries s’il·luminarà de verd el pròxim 25 de setembre amb motiu del Dia Mundial del Farmacèutic

23 setembre 2020

El proper 25 de setembre, amb motiu del Dia Mundial del Farmacèutic, entre les 20 i les 24h l’emblemàtica Torre Glòries de Barcelona serà un dels molts edificis del país que s’il·luminaran de verd per a homenatjar la tasca i l’esforç dels farmacèutics i les farmacèutiques. En la commemoració d’aquest Dia Mundial se suma, com cada any, el Consell General de Col·legis Oficials de Farmacèutics i la resta de col·legis, entre els quals està el de Barcelona.

Al seu torn, sota el lema triat per la Federació Internacional Farmacèutica “Transformant la salut global”, se centrarà en destacar el paper fonamental que aquests professionals sanitaris exerceixen en la millora de la salut dels ciutadans des de tots els àmbits d’exercici, però també la important tasca de la professió farmacèutica durant la pandèmia, tant per a detenir la seva propagació com per a garantir sempre l’accés als medicaments. En el marc d’aquesta celebració, el Consell General de Col·legis Oficials de Farmacèutics ha difós un cartell per a compartir en les xarxes socials amb el hashtag #DMF2020.

D’altra banda, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona s’ha sumat a la iniciativa impulsada pel Consell, convidant a tots els col·legiats i col·legiades a compartir en xarxes socials fotografies del seu dia a dia amb pacients, usuaris i companys de professió amb l’etiqueta oficial del Dia Mundial i les etiquetes proposades pel COFB #SocFarmacèutic/#SocFarmacèutica. Amb aquestes mateixes etiquetes, també se’ls ha animat que comparteixin fotografies de la Torre Glòries il·luminada.

Els diferents àmbits de la professió s’impliquen activament en l’abordatge de la COVID-19

Tots els àmbits d’exercici de la professió s’han implicat activament en l’abordatge de la COVID-19. Així, per exemple, els farmacèutics hospitalaris han treballat en l’actualització constant dels protocols de tractament a mesura que s’anaven generant noves evidències científiques; els farmacèutics d’Atenció Primària han creat i implementat circuits que faciliten la gestió dels plans terapèutics en coordinació amb la farmàcia comunitària.

D’altra banda, els farmacèutics de Salut Pública han fet costat als equips de vigilància epidemiològica, elaborant enquestes, recomanacions de confinament domiciliari i estudiant els casos positius i els seus contactes. A més, farmacèutics que treballen en l’àmbit de les anàlisis clíniques han estat clau a causa de la importància de les proves diagnòstiques.

Més enllà de la importància d’aquestes proves, s’han realitzat unes altres que han ajudat a predir el risc i l’evolució de la malaltia cap a formes més severes. Al seu torn, com a nexe entre les institucions sanitàries, la Indústria i la Farmàcia Comunitària, des de la Distribució s’ha fet possible que els ciutadans tinguessin accés ràpid a tots els medicaments en qualsevol punt del territori.

Finalment, des de la Farmàcia Comunitària s’han gestionat les necessitats de la ciutadania i s’han aplicat amb celeritat mesures excepcionals per a descongestionar el sistema sanitari; i des de la Indústria, s’ha assegurat el subministrament dels medicaments essencials utilitzats en les UCI i s’ha participat en la recerca dels potencials medicaments disponibles i/o vacunes, contribuint amb els assajos clínics a la captació de pacients i al subministrament de medicaments.

La farmàcia a Catalunya i Barcelona (dades 2019)

Quants col·legiats hi ha a Catalunya?

Segons dades del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya corresponents a 2019, a Catalunya hi ha 11.316 col·legiats. Barcelona repeteix com a segona província en l’Estat espanyol amb un nombre de col·legiats més elevat (8.972).

Número d’oficines de farmàcia

A tota Catalunya hi ha 3.227 oficines de farmàcia. D’aquestes, 2.329 són a la província de Barcelona. A Catalunya s’han obert 12 oficines de farmàcia durant 2019 i, en conseqüència, el nombre de farmàcies obertes al públic s’ha incrementat en un 0,47% respecte a l’any anterior.

En quins àmbits de la professió exerceixen?

La farmàcia comunitària és l’àmbit d’exercici de la professió farmacèutica amb més col·legiats tant a Catalunya (amb 8.178 col·legiats) com a la província de Barcelona (amb 6.458).

Quin perfil predomina?

A la província de Barcelona, el 73,9% dels col·legiats són dones (6.633). En el conjunt de Catalunya el percentatge és idèntic, perquè hi ha 8.363 dones.

Respecte a les edats dels col·legiats, en l’àmbit de tota Catalunya, la franja d’edat on es concentra un major nombre de col·legiats és la que va dels 45 als 55 anys, seguida de la de 35 a menys de 45 anys i la de 55 a 64 anys.

També s’observa que es manté la feminització progressiva de la professió en percentatges similars a les franges d’edat de fins menys de 55 anys, amb una forqueta que va del 79,50% al 76,64% de dones i del 23,36% al 20,50% d’homes. En el cas de la franja de 65 i més anys, hi ha un 62,14% de dones i un 37,86% d’homes.

Distribució de les farmàcies al territori

De mitjana, en l’Estat espanyol hi ha una farmàcia per cada 2.128 habitants, una de les ràtios més baixes d’Europa si es compara amb països com Dinamarca, que té més de 12.000 habitants per farmàcia, Holanda, amb prop de 6.000 habitants. L’extensa xarxa farmacèutica facilita l’accés dels usuaris a la farmàcia. Concretament, a Catalunya hi ha una oficina de farmàcia per cada 2.361 habitants i, en el cas de Barcelona, 1 farmàcia cada 2.432 habitants.