Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Més de 300 farmàcies de Barcelona oferiran educació nutricional en l’activitat física

3 maig 2017
2017-Cartel-Plenufar-6-catalan

Cartell de la campanya

Més de 300 farmàcies de Barcelona (més de 500 a Catalunya) oferiran a la població, a partir d’aquesta setmana, educació nutricional en l’activitat física. Ho faran en el marc de la 6a edició de la campanya Pla d’Educació Nutricional pel Farmacèutic (Plenufar), una iniciativa del Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos, en col·laboració amb la Vocalia d’Alimentació i Nutrició del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB). Alhora, fins a mitjan juny, cada farmacèutic realitzarà una enquesta anònima a un mínim de 7 usuaris per conèixer els seus hàbits alimentaris i estil de vida.

Què persegueix la campanya?

L’objectiu de la iniciativa és donar resposta a esportistes amateurs i persones actives que cada dia realitzen algun tipus d’activitat física i necessiten assessorament sobre com dur a terme una bona alimentació d’acord a les seves necessitats. Tal com explica la vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach, “aquesta campanya vol aportar formació i eines al farmacèutic perquè pugui donar consell alimentari adaptat a la pràctica esportiva. Alhora, a través de les enquestes que realitzem, s’obtindran dades d’alimentació i activitat física d’aquests esportistes o persones actives (per exemple, si les seves necessitats alimentàries són adients per la seva activitat física), fet que ens permetrà recomanar ajudes ergonutricionals (complements alimentosos i altres productes, com begudes de rehidratació) per millorar el rendiment esportiu sense anar en detriment de la seva salut”.

plenufar6_COFB (2)

Montse Rivero, Presidenta de la comissió-mixta de la Càtedra Ordesa de Nutrició Infantil, i Anna Bach, vocal d’Alimentacuió i Nutrició del Col·legi, presentant la campanya al COFB

Les més de 300 farmàcies de Barcelona participants al Plenufar -reconegut com a activitat d’interès sanitari pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat i patrocinada per Laboratoris Cinfa, Coca-Cola Iberia i Ferrer Internacional- van assistir a una formació que va impartir el COFB el passat 27 d’abril per tal d’ampliar els seus coneixements en aquest àmbit. Cada farmàcia es podrà identificar gràcies al cartell de la campanya i també es posarà a disposició de la població un fulletó (PDF), en el qual s’insta a consultar el farmacèutic sobre el tipus d’alimentació més adequada segons l’activitat física i quines ajudes ergonutricionals prendre, com els complements alimentosos, per millorar el rendiment; i es recullen aspectes com els beneficis de dur a terme activitat física diària per prevenir l’obesitat o malalties cardiovasculars i respiratòries, entre d’altres; així com la importància de realitzar diferents tipus d’exercicis, com força, equilibri i tonificació muscular.

Actualment, la inactivitat física s’ha convertit ja en el quart factor de risc de tota causa de mort, i suposa, segons les dades ofertes per l’OMS en 2010, el 6% de les morts registrades a tot el món.

Farmacèutics Plenufar COFB

Formació de la campanya al Col·legi

#Esportfarma, el grup de treball del COFB sobre nutrició i esport

Infografia hidratació Esportfarma

Consells hidratació per als esportistes (Infografia del grup de treball Esportfarma). Clica a la imatge per ampliar-la

La Vocalia d’Alimentació i Nutrició del COFB compta amb un grup de treball sobre nutrició i esport, #Esportfarma, creat amb l’objectiu de mostrar que l’atenció farmacèutica a esportistes, mitjançant un consell alimentari sobre consum de complements alimentosos des de la farmàcia, ajuda a millorar la condició física, la recuperació de lesions i, en general, millora la salut dels esportistes.

Una de les activitats que han realitzat és una infografia amb recomanacions d’hidratació per a l’esportista dividides en tres apartats: abans de fer exercici físic s’aconsella començar a beure 2-3h abans i evitar fer-ho els 30 minuts previs a la competició; mentre dura l’exercici físic, és important anar alternant l’aigua amb sals minerals i carbohidrats, excloent les begudes amb gas o alcohol i sucs de fruita naturals; i un cop ha finalitzat, es recomana rehidratar-se amb diferents líquids, entre els quals es troben aigua, carbohidrats, sals minerals i sucs de fruita naturals.

Cronograma Plenufar 6 en Catalunya

plenufar6_COFB (1)

Imatge de grup de les responsables de la formació Plenufar al COFB (membres del grup de treball Esportfarma)

• Inici de la campanya: 2 de maig del 2017
  • Finalització de la campanya: 15 de juny del 2017
  • Presentació de resultats: setembre del 2017

Sobre Plenufar

Fa més de dues dècades que el Consejo General de Farmacéuticos, a través de la seva Vocalia d’Alimentació, responent a la inquietud i responsabilitat sanitària i social dels farmacèutics, es va involucrar en l’educació nutricional de la població, amb l’objectiu de millorar la seva salut i qualitat de vida. Per aquest motiu, l’any 1992 es va engegar el primer Pla d’Educació Nutricional a la població, Plenufar, en el qual 3.000 farmacèutics van formar a mestresses de casa. Posteriorment es va desenvolupar l’any 2000 Plenufar II dirigit a escolars d’edats compreses entre 10 i 14 anys. L’any 2005, Plenufar III, en el qual es va assessorar i es va valorar l’estat nutricional de les persones grans. El 2009 es va desenvolupar Plenufar IV, triant a les dones en estat preconcepcional, embarassades i mares lactants. Finalment, Plenufar 5, l’any 2013, es va centrar en la promoció d’hàbits alimentaris i estils de vida saludables en dones en edat climatèrica i van participar 2.500 farmacèutics.

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (també es pot consultar a la Sala de Premsa del web institucional)

Més informació, al Blog: