Estàs aquí: Inici > Destacats > Salut posa en marxa un programa pilot de cribratge de la COVID-19 a les farmàcies de Les Corts de Barcelona amb proves PCR

17 desembre 2020

L’Agència de Salut Pública de Catalunya impulsa un programa pilot de cribratge de la COVID-19 a les farmàcies del districte de les Corts de Barcelona. L’objectiu és tallar les cadenes de transmissió de persones asimptomàtiques i frenar els contagis per SARS-CoV-2.

Un total de 50 farmàcies del districte de Les Corts de Barcelona entregaran kits de tests PCR a persones d’entre 30 i 59 anys. Ho faran en el marc d’un projecte pilot de cribratge poblacional de la COVID-19 que l’Agència de Salut Pública de Catalunya va encarregar al Consorci Sanitari de Barcelona, com a part del Servei Català de la Salut (CatSalut), amb la col·laboració del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC); el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB); l’Hospital Clínic i l’Hospital Sant Joan de Déu.

Com funcionarà el cribratge?

El cribratge, totalment gratuït i que segueix el model del Programa de detecció precoç de càncer de còlon i recte, es focalitzarà en les persones d’entre 30 i 59 anys de tres àrees bàsiques corresponents al districte de Les Corts.

• El Centre d’Atenció Primària Montnegre
• El Centre d’Atenció Primària Les Corts – Pedralbes
• El Centre d’Atenció Primària Les Corts – Helios

La població serà convidada a participar-hi de forma esglaonada. A partir del 16 de desembre, al voltant de 32.600 persones rebran una carta o un SMS a casa convidant-les a formar part del cribratge. Un cop rebin l’escrit, i decideixin participar-hi, podran dirigir-se a qualsevol de les farmàcies que participen al programa pilot per recollir el kit d’automostra de saliva. El farmacèutic, que ha realitzat una formació específica, donarà les instruccions necessàries a l’usuari perquè pugui prendre’s la mostra de saliva correctament a casa seva, que l’haurà de retornar a la farmàcia on l’ha recollit abans de les 12h del migdia de l’endemà.

L’experiència de les farmàcies en programes de cribratge

El desenvolupament d’aquesta iniciativa es farà seguint el model del Programa de Detecció Precoç del Càncer de Còlon i Recte (PDPCCR), en el qual ja fa més de 10 anys que participen les farmàcies de la ciutat de Barcelona i que s’ha anat estenent gradualment a la resta de Catalunya.

Amb aquest circuit es dona resposta als aspectes de fiabilitat del test, recollida fàcil i àgil de les mostres, seguretat tant per l’usuari com per al farmacèutic, i traçabilitat del procés mitjançant el registre i notificació en una aplicació informàtica per garantir en tot moment la qualitat del servei.

Imatge del kit d'automostra de saliva que es proporcionarà als usuaris.

Imatge del kit d’automostra de saliva que es proporcionarà als usuaris.

Una vegada més, participant en aquest cribratge i aportant valor també en altres camps, com el seguiment de pacients crònics, es posa de manifest la potencialitat de la xarxa de farmàcies com a recurs sanitari aliat amb el sistema de salut per donar resposta a les necessitats de la població en el marc de la crisi sanitària que estem vivint.

A més, aquests cribratges ajudaran a alliberar els professionals de l’atenció primària de la presa de mostres i de la logística, reservant-los, només, la gestió de positius (Gestor Covid) i dels contactes, juntament amb l’Agència de Salut Pública de Catalunya.

Els resultats, disponibles a La Meva Salut

Finalment, quan la farmàcia tingui la mostra, l’enviarà als laboratoris de l’Hospital Sant Joan de Déu i l’Hospital Clínic, que comunicaran el resultat a través de La meva Salut en un marge de 24h. Més concretament, davant els casos positius, els resultats també seran comunicats al gestor COVID del CAP perquè es posi en contacte amb l’usuari. Inicialment està previst la realització d’un test per persona, tot i que serà el Departament de Salut, sota criteris de salut pública, qui decidirà en cada moment la quantitat de proves a fer.

Aquests cribratges s’allargaran fins al 22 de gener i permetran conèixer la resposta de la població convidada a participar en el programa pilot, així com circuits i sistemes reaplicables a altres cribratges.

A més, tal com van anunciar la consellera de Salut i el secretari de Salut Pública, si els resultats són satisfactoris, els cribratges a les farmàcies es desplegaran a la resta de Catalunya.

Tota la informació es pot trobar al Canal Salut.