Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Sessió informativa sobre la nova ordre que marcarà el futur de l’ortopèdia

Sessió informativa sobre la nova ordre que marcarà el futur de l’ortopèdia

21 febrer 2019

El passat dimecres 6 de febrer va tenir lloc al Col·legi una sessió informativa a càrrec de Montserrat Gironès, vocal d’Ortopèdia del COFB, per abordar la publicació de la nova ordre d’ortopèdia –per la qual es regula l’oferta de productes ortoprotètics- i les repercussions que tindrà per la farmàcia comunitària.

“Aquesta ordre marcarà el futur de l’ortopèdia els pròxims anys perquè d’acord amb el catàleg de mínims que marca el Ministeri, cada Comunitat Autònoma haurà d’adaptar el seu catàleg de prestacions. En aquest catàleg es regula la inclusió i exclusió de productes  (els que queden obsolets i quins s’inclouen de nous), i també s’actualitzen els preus“, va explicar Gironès.

Un moment de la sessió informativa impartida per la vocal d'Ortopèdia del COFB, Montserrat Gironès.

Un moment de la sessió informativa impartida per la vocal d’Ortopèdia del COFB, Montserrat Gironès.

Quines novetats trobem?

La vocal d’Ortopèdia també va ressaltar que amb la nova ordre “s’inclouen més productes dels que hi havia pel que fa a l’àmbit de la farmàcia comunitària. Es descriu el que fins ara es deien productes estàndard, que passen a dir-se productes BAS (ajust bàsic). Dins d’aquests productes BAS, a Catalunya només podíem facturar a càrrec del CatSalut un tipus de cadira de rodes i ara l’oferta s’ha ampliat molt més”.

I va afegir que “a partir del moment en què la nova ordre entri en vigor es presentarà una oferta de productes finançables pel Sistema Nacional de Salut. És a dir, fins ara als catàlegs hi havia una descripció (ex: ortesi semirígida lumbosacra) i, a partir d’aquí, cada Ortopèdia o farmàcia dispensava la faixa que considerava. Ara això canvia. Sota una descripció, els fabricants han hagut de donar d’alta els productes que volen que siguin finançats per la Seguretat Social“.

Montserrat Gironès, vocal d'Ortopèdia del COFB.

Montserrat Gironès, vocal d’Ortopèdia del COFB.

Aspectes positius de la nova ordre

Finalment, Gironès va exposar alguns dels aspectes positius de la nova ordre.

• Oferta de productes finançables. Sota cada descripció, correspondran uns determinats articles que seran els finançats i pots escollir-ne un o el que està prescrit pot substituir-se per l’altre si el metge ho permet.
  • Els articles hauran d’anar amb cupó precinte. L’ordre també descriu com és aquest cupó precinte, que és el que s’haurà d’enganxar a la factura, segons diu l’ordre.
  • Es  descriu la normativa per les empreses, és a dir, els requisits -tant d’estructura com comercials- i també les exigències pel que fa al producte, marcatge a fer, etc.
  • Es dóna informació detallada sobre com ha de ser la prescripció: nom del metge, patologia, etc. molt exhaustiu i molt concret. S’entén que es vol reduir o acotar la despesa i que hi hagi més traçabilitat.
  • S’unifiquen a tot Espanya els articles i els preus,  ja que el Reial Decret de 2006 no havia estat actualitzat i cada Comunitat Autònoma havia anat fent els seus catàlegs, la qual cosa havia generat algunes diferències.
  • Per determinar els preus de l’oferta de cada producte, s’apliquen uns factors  i hi ha una fórmula que és per tots els productes de l’oferta + impostos. S’intenta, per tant, que no hi hagi diferència de preus. Tots els productes de l’oferta tenen un import màxim de finançament*.

Ordre SCB/45/2019, de 22 de gener

L’Ordre SCB/45/2019 de 22 de gener modifica l’annex VI del RD 1030/2006 de 15 de setembre. L’objecte de la nova ordre és:

• Actualitzar el catàleg comú de cadires de rodes, ortesis i ortopròtesis especials
  • Fixar els imports màxims de finançament (IMF)*
  • Establir els coeficients de correcció
  • Regular el procediment d’inclusió, alteració de les condicions d’ús i exclusió de l’oferta

*IMF en ortopròtesis externes: Quantitat màxima fixada per cada tipus de producte d’ortopròtesis externes a efectes del seu finançament pel SNS. L’IMF del producte final complet es calcularà sumant a l’IMF de la part principal del producte, el dels components addicionals prescrits.

Per a més informació: Resum del contingut publicat pel Consejo General de Colegios Oficiales (CGCOF) (Via intranet col·legial).