Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Tractaments de tabaquisme: presentació de l’estudi EAGLES

Tractaments de tabaquisme: presentació de l’estudi EAGLES

13 juliol 2016

estudi-eagles-portadaL’estudi EAGLES (Evaluating Adverse Events in a Global Smoking Cessation Study) és un treball sobre la seguretat i eficàcia dels tractaments farmacològics de la cessació tabàquica en pacients neuropsiquiàtrics. El 6 de juliol es va presentar, per primer cop a l’Estat, a la seu del COFB, en un acte organitzat per la Societat Catalana d’Atenció i Tractament del Consum del Tabac (SCATT) en col·laboració amb el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i de Balears.

presentacio-estudi-EAGLES-tabaquisme-COFB (1)

D’esquerra a dreta: Eugeni Bruguera, Guillermo Bagaria, Àngela Martínez i Sílvia Mondón

L’acte va anar a càrrec d’Eugeni Bruguera, cap de la Unitat de Conductes Addictives i de la Unitat de Tabaquisme del Servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona, i Silvia Mondón, de la Unitat de Conductes Addictives del Servei de Psiquiatria de l’Institut de Neurociències de l’Hospital Clínic de Barcelona, dos dels tres investigadors principals, juntament amb Cristina Pinet. Van presentar Àngela Martínez, presidenta de l’SCATT, i Guillermo Bagaria, vocal de la Junta de Govern del COFB.

A l’estudi hi han participat 140 centres de 16 països amb 8.144 fumadors categoritzats en dues cohorts: 4.116 pacients psiquiàtrics i 4028 no psiquiàtrics. Conclou que tant la vareniclina (agonista nicotínic) com el bupropió (antidepressiu, deshabituador del tabac) no tenen efectes adversos neuropsiquiàtrics significatius respecte al placebo. Tots els tractaments analitzats (vareniclina, bupropió i TSN) són més efectius que el placebo.

La prestigiosa revista The Lancet va publicar al mes d’abril les dades de l’estudi EAGLES. Aquest assaig és, fins avui, l’estudi clínic més destacat que ha avaluat les opcions farmacològiques disponibles per deixar de fumar.

Veure publicació a The Lancet

Les conclusions més rellevants són:

• La seguretat mostrada de tots els tractaments.
  • La seguretat demostrada també en pacients amb problemes psiquiàtrics controlats.
  • El pacient psiquiàtric pot ser tractat amb qualsevol dels tres fàrmacs estudiats.
  • Demostrada l’eficàcia de tots els tractaments farmacològics enfront de placebo i per tant la seva evidència científica.
  • Que a les dosis estudiades i en monoteràpia, el tractament amb la vareniclina és el que proporciona un més alt percentatge de cessació, comparada amb els altres.

“A partir d’aquest estudi s’elimina l’advertència de risc associat de la vareniclina i del bupropió dels seus prospectes. Una altra conseqüència destacable és que els pacients fumadors amb antecedents psiquiàtrics estables podran utilitzar qualsevol dels tres tractaments per deixar de fumar sense por que la seva patologia de base sigui agreujada. És conegut que l’abandonament del tabac en malalt mental afavoreix la seva situació personal i millora el seu estat en general. Per tant, són els més beneficiats del resultat d’aquest estudi” explica Montserrat Moral, vicepresidenta de l’SCATT.

“En acabar l’exposició hi va haver un interessant i espontani debat sobre les possibilitats que obre aquest estudi en l’ús de les eines farmacològiques i la col·laboració entre els diferents professionals sanitaris que aborden la cessació tabàquica i en el que el col·lectiu farmacèutic té un important paper a aportar” conclou Guillermo Bagaria, vocal del COFB.

presentacio-estudi-EAGLES-tabaquisme-COFB (4)

Potser també t’interessa: