Estàs aquí: Inici > Destacats > Counselling: Com podem comunicar-nos millor amb els pacients?

Counselling: Com podem comunicar-nos millor amb els pacients?

24 novembre 2021

Els passats 16 i 17 de novembre va tenir lloc al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) la formació Counselling, eines i estratègies de comunicació amb els pacients”, patrocinada per MSD i impartida per Jesús Pérez Viejo, llicenciat en Psicologia i expert en habilitats de comunicació i counselling.

Els objectius del programa van ser els següents: adquirir habilitats motivadores senzilles i eficaces per plantejar canvis d’hàbits saludables i fomentar l’adherència de l’usuari; saber gestionar objectius amb valor emocional per a les persones i dominar estratègies pràctiques aplicables a la feina diària del farmacèutic.

Els professionals de la salut necessiten tenir i poder entrenar habilitats i actituds que els ajudin a optimitzar el poder d’influir en la promoció d’hàbits saludables
Els professionals de la salut necessiten tenir i poder entrenar habilitats i actituds que els ajudin a optimitzar el poder d’influir en la promoció d’hàbits saludables.

Tal com va explicar el ponent, Jesús Pérez Viejo, el propòsit de la formació consistia a “fer una anàlisi de la tècnica del counselling, que és una tècnica de comunicació per aplicar en el context de relació amb els pacients, dins dels diferents contextos en què treballen els farmacèutics/es”. I, d’altra banda, “reflexionar i aprendre sobre l’entrevista motivacional i com aplicar-la al canvi d’hàbits en el treball que realitzen”.

Des del punt de vista de Pérez, una vegada cursada la formació, els farmacèutics s’enduen, “consciència de com funcionen les relacions i la capacitat d’influència que tenen a l’hora de relacionar-se amb els pacients”. Així mateix, “volem que, al final, s’emportin habilitats concretes que els permetin seguir millorant aquest poder d’influència per continuar ajudant als pacients”.

Una bona comunicació, indispensable per promoure hàbits saludables

Els professionals de la salut necessiten tenir i poder entrenar habilitats i actituds que els ajudin a optimitzar el poder d’influir en la promoció d’hàbits saludables. Per això, els punts que configuraven el programa de la formació van ser els següents:

-El nou rol del farmacèutic: informar o motivar?
-Què és l’entrevista motivadora (EM) i com funciona?
Autoregulació emocional: clau essencial per motivar
-Construir confiança en l’interlocutor: l’empatia i la validació
Intervenció exprés motivacional: com plantejar canvis i fer intervencions breus

La formació, molt ben valorada per part dels assistents

Els assistents a les dues sessions de la formació van valorar-ne molt positivament el seu contingut. Hem recollit les opinions de dos farmacèutics comunitaris: Joaquim Braun i Núria Meléndez.

En paraules de Joaquim Braun, el curs va ser “impactant” i “el professor, Jesús Pérez, va crear un àmbit de reflexió que confirma la rellevància de la comunicació també en el domini farmacèutic“. Núria Meléndez hi coincideix: “Crec que el ponent va aconseguir captar l’atenció de tots els presents assolint l’objectiu de fer-nos recapacitar sobre el que deia. M’ha semblat un dels cursos més interessants i fructífers que he fet”.

Principals aprenentatges sobre counselling

Pel que fa als principals aprenentatges extrets, Braun destaca “la importància de conèixer el funcionament del nostre cervell: “En totes les accions de la nostra vida, cal estimular l’activitat del còrtex prefrontal i minimitzar l’acció de l’amígdala cerebral. D’aquesta manera, podem ser més savis i viure més feliços“. I també haver après que “gràcies al counselling i a l’entrevista emocional, sens dubte, millorem de manera significativa la qualitat de l’atenció que donem als nostres pacients. L’aplicabilitat d’aquestes eines millora la comprensió de les seves necessitats i ambdues ens permeten acompanyar-los activament en la millora de la seva salut”.

En relació amb els aprenentatges extrets, Meléndez va tenir una opinió molt semblant a la de Braun. “Amb aquest curs, he après que, abans d’oferir la meva ajuda, he d’escoltar, validar i preguntar de manera més activa i eficient. També que he de saber connectar i desconnectar en les relacions amb els altres tant en l’àmbit personal com en el professional. I que la comunicació és el més important en les relacions humanes en general”.

A més, sobre el desenvolupament de la sessió, Núria Meléndez va ressaltar que “el ponent va saber plantejar les seves explicacions fent participar tothom de manera molt activa, així que processar la informació va ser molt fàcil i efectiu”.

Jesús Pérez Viejo, llicenciat en Psicologia i expert en habilitats de comunicació i counselling, en un moment de la primera sessió.
Jesús Pérez Viejo, llicenciat en Psicologia i expert en habilitats de comunicació i counselling, en un moment de la primera sessió.

Aplicabilitat a l’oficina de farmàcia

Braun va exposar que, a l’oficina de farmàcia, “l’escala de la comunicació amb quatre graons (connectar, validar, preguntar i suggerir) ens dona un patró de relació molt avantatjós amb els pacients”. I que “cal motivar i inspirar emocions en comptes d’alliçonar. Es tracta d’assistir i d’acompanyar als pacients, qui veritablement dirigeixen l’evolució del seu estat”. D’altra banda, Meléndez va explicar “que tot el que après ho podré aplicar en el meu dia a dia, tant a l’oficina de farmàcia com en qualsevol altre lloc. Hem d’aprendre a connectar de forma útil a la farmàcia i també a desconnectar de les nostres tasques professionals per connectar de nou amb la nostra vida privada. I també a la inversa, no podem ni emportar-nos els nostres afers personals a la farmàcia ni traslladar els problemes dels altres a la nostra família.”.

La rellevància de les habilitats comunicatives

En relació amb la importància de les habilitats comunicatives, Meléndez va explicar que “una de les principals tasques del farmacèutic en l’àmbit de l’oficina de farmàcia és la d’aconseguir estimular l’adherència als tractaments dels pacients. En aquest sentit, les estratègies de comunicació i les habilitats motivadores són claus”.

Així mateix, va apuntar que “el fet que el farmacèutic assoleixi les habilitats motivadores adients és bàsic per millorar la salut dels pacients mitjançant l’adherència i el consell sobre hàbits saludables“. Segons Meléndez, davant la informació -no sempre correcte que trobem a internet-, “el farmacèutic ha de saber utilitzar els seus coneixements adquirint habilitats per convertir-se en el professional de referència per resoldre tots els dubtes que puguin haver-hi sobre l’ús dels medicaments“.

Braun va coincidir-hi: “Convertir-nos en avesats comunicadors és una de les prioritats que ha d’acompanyar la ineludible actualització de coneixements. Prosperar constantment en les habilitats comunicatives ens fa, certament, professionals òptims de la farmàcia“.

Amb el patrocini de:

Altres publicacions d’interès:

Deixa un Comentari

Els comentaris es moderaran. És necessària la identificació de l’autor (nom, cognom i correu electrònic tot i que l’adreça no es publicarà) i que el contingut es refereixi a la temàtica del post. Seran eliminats els comentaris difamatoris o que utilitzin un llenguatge ofensiu.

*

Torna a Dalt
Avís Legal