“La teva pell és única. La teva protecció solar també”. Aquest és el lema sota el qual més de 400 farmàcies (més de 500 farmacèutics) de la província de Barcelona fomentaran una correcta protecció solar entre la població durant els mesos de primavera i estiu. Ho faran en el marc de la campanya “Atenció Pell 2022”, impulsada pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i l’Hospital Clínic de Barcelona, amb el patrocini de La Roche Posay i Stada, que es va posar en marxa el 23 de maig amb motiu del Dia Mundial de Melanoma i que s’ha presentat aquesta setmana en roda de premsa.
Oferir consell personalitzat des de la farmàcia sobre protecció solar i incidir en les persones més vulnerables al sol, els principals objectius de la campanya
“L’objectiu d’aquesta iniciativa és oferir consell professional i personalitzat des de les farmàcies comunitàries perquè la població tingui eines a l’hora d’adquirir uns bons hàbits de protecció solar”, ha explicat Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona. “Aquest any, a més, volem fer especial èmfasi en persones que són més vulnerables a les radiacions del sol, ja sigui a conseqüència d’una patologia dermatològica o perquè es troba en una situació en què ha de vigilar encara més amb el sol, com és el cas de les persones que prenen medicaments fotosensibilitzants”, ha destacat Alcalde.
Per la seva banda, Josep Malvehy, coordinador del grup de melanoma a l’Hospital Clínic de Barcelona, ha posat en valor la necessitat “d’actuar des de tots els àmbits implicats en la promoció de la salut, entre els quals es troben les farmàcies, per educar a la població sobre com ha de cuidar la seva pell”. Així mateix, ha remarcat el perquè de la importància d’aquesta campanya: “A més d’incidir en el càncer de pell, que continua incrementant-se cada any i, de fet, es calcula que més del 50% de la població pot tenir un càncer de pell al llarg de la seva vida, també es posa el focus en altres malalties dermatològiques que no estan produïdes pel sol, però sí es poden agreujar amb el sol, com el lupus o les urticàries induïdes per la llum. També són freqüents en aquesta època de l’any les erupcions polimorfes lumíniques, que la pateixen entre un 10 i 20% de la població”.
Col·laboració amb diferents associacions de pacients
En aquest sentit, com a novetat, es col·laborarà directament amb diferents associacions de pacients, que faran arribar la informació de la campanya als seus membres i, al seu torn, des de les farmàcies s’oferirà formació als seus associats.
Les associacions que s’hi han incorporat són Acció Psoriasi, Asociación de Afectados por la Dermatitis Atópica, Associació contra el Càncer a Barcelona, Asociación de Afectados de Urticaria Crónica, Fundació Oncolliga i Federación Española de Enfermedades Raras (FEDER). En el cas de FEDER, a més, representen a més de 5.000 patologies que, no per tenir una baixa prevalença, són menys importants a l’hora d’extremar les precaucions davant l’exposició solar. En són exemples malalties genètiques com la xerodèrmia pigmentosa i malalties metabòliques com la porfíria eritropiètica.
6 anys sensibilitzant a la població a través de campanyes de protecció solar
Des de l’any 2016, el Col·legi de farmacèutics de Barcelona, en col·laboració amb la Unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic, ha realitzat diferents campanyes de sensibilització a la població, en el marc de l’actuació dels farmacèutics comunitaris en la prevenció i detecció precoç del càncer de pell.
Així doncs, amb aquesta nova edició d’Atenció Pell, es consolida el rol assistencial del farmacèutic que, com a agent de salut de proximitat i de confiança, i sempre en col·laboració amb altres professionals sanitaris, té una important tasca a l’hora de conscienciar la població sobre la importància de protegir-se del sol adequadament.
Els materials de la campanya
Els farmacèutics/ques, formats prèviament en aquest camp, duran a terme aquesta tasca d’educació sanitària amb l’ajuda de diferents materials divulgatius que, entre altres continguts, ofereixen recomanacions específiques en funció de la patologia. A banda, els farmacèutics disposaran d’un vinil per identificar que la farmàcia està adherida a la campanya i d’unes etiquetes que podran enganxar a l’envàs del medicament a l’hora de dispensar-lo per indicar que és fotosensibilitzant, és a dir, que augmenta la nostra vulnerabilitat al sol. Així mateix, els usuaris trobaran tota la informació de la campanya a la web de salut del COFB: www.farmaceuticonline.com/atenciopell.
Activitat organitzada conjuntament amb:
Amb el patrocini de:
Associacions de Pacients col·laboradores:
Altres publicacions d’interès: