Estàs aquí: Inici > Destacats > Nova sessió sobre els punts clau a valorar a l’hora de comprar o vendre una farmàcia

17 juny 2024

El passat 28 de maig, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la conferència “Punts clau a valorar a l’hora de comprar o vendre una farmàcia”, amb el patrocini de COFBServeis. La sessió va anar a càrrec dels advocats de COFBServeis: Alejandro Ebrat, dedicat a l’assessorament jurídic i tributari, assessor fiscal de COFBServeis i expert en la transmissió de farmàcies; Pedro Salom, especialitzat en temes d’arrendaments, professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i associat al despatx ML Associats; i Francesc Perera, director d’Àrea Laboral, expert en la gestió laboral d’empreses de perfils variats. La sessió va ser moderada pel gerent de COFBServeis, Agustí Ortega.

D’esquerra a dreta: Agustí Ortega, Alejandro Ebrat, Pedro Salom i Francesc Perera.

Els objectius de la formació van ser conèixer els requisits jurídics i aspectes pràctics a tenir en compte abans de comprar o vendre una farmàcia i donar resposta a algunes de les consultes freqüents que apareixen davant de les transmissions de l’oficina de farmàcia.

Què s’ha de tenir present quan es compra o es ven una farmàcia?

L’advocat Alejandro Ebrat va començar la sessió explicant el primer pas a fer a l’hora de comprar o vendre una farmàcia, “quan volem comprar una farmàcia, el primer que ens trobarem serà l’intermediari farmacèutic, que són les empreses que es dediquen a facilitar o vendre farmàcies”. A continuació, va assenyalar els diferents aspectes a considerar dels diversos contractes per transmetre la farmàcia: exclusivitat, arres, compravenda de la farmàcia, autorització administrativa de la farmàcia i el document de reserva. Quan es firma un contracte s’ha d’anar molt amb compte amb les diferents clàusules: “abans de llençar-vos a la compravenda d’una farmàcia, us heu d’assessorar bé perquè hi ha coses que firmeu de les que us podeu penedir”, va advertir Ebrat.

L’advocat Alejandro Ebrat en un moment de la seva intervenció.

Tot seguit, l’advocat va numerar les verificacions prèvies a la compravenda de la farmàcia com l’autorització del COFB, la renúncia al dret d’adquisició o la sol·licitud del certificat AEAT, entre d’altres. A més, va detallar la documentació necessària a valorar prèviament a la transmissió de la farmàcia, quins impostos hi ha tant pel comprador com pel venedor de la farmàcia, els tràmits obligatoris en la compravenda o donació de la farmàcia i els documents d’inspecció de sanitat.

Aspectes clau del local de l’oficina de farmàcia

El següent bloc de la sessió va anar a càrrec de Pedro Salom, advocat i associat del despatx ML Associats, que es va centrar en el local de l’oficina de farmàcia, que se sustenta en dos pilars: l’autorització administrativa i el local físic on exercir la professió. Salom, va assenyalar els diferents aspectes a tenir en compte a l’hora de llogar o comprar el local on s’ubicarà una farmàcia.

Consideracions i documentació de la part laboral

Durant l’última part de la conferència, Francesc Perera, director d’Àrea Laboral i expert en la gestió laboral d’empreses de perfils variats, va parlar sobre la part laboral d’obrir un local d’oficina de farmàcia. Primerament, va parlar de les consideracions prèvies i novetats laborals i les diferents situacions que es poden donar del traspàs d’una farmàcia, com la jubilació activa o les pràctiques. També va esmentar la documentació a sol·licitar i els passos a seguir de forma prèvia a què s’acordi la transmissió. Seguidament, va especificar els aspectes que són responsabilitat del comprador respecte als treballadors de la farmàcia comprada, com són el calendari de vacances o el reglament intern. Per acabar, va parlar sobre les resolucions contractuals, fent menció dels acomiadaments i dels contractes que finalitzen.

Què ofereix COFBServeis?

Agustí Ortega, gerent de COFBServeis, a l’inici de la sessió va fer un petit repàs per la història de l’empresa i va destacar els serveis més nous que s’ofereixen: el de subministrament elèctric, el manteniment d’extintors i el protocol d’assetjament laboral dins les oficines de farmàcia. A continuació, va exposar que “COFBServeis va arrencar com a empresa multiservei per a col·legiats i titulars d’oficina de farmàcia el 2012” i que, en l’actualitat, “més del 80% de les farmàcies de la província de Barcelona tenen un o diversos serveis amb COFBServeis“.

Amb el patrocini de: