Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La Formulació Magistral té molt per aportar en Dermatologia

La Formulació Magistral té molt per aportar en Dermatologia

30 desembre 2014

assistents-curs-formulacio-magistral-dermoMés de 150 dermatòlegs i farmacèutics van seguir amb interès les aportacions de la formulació a la terapèutica dermatològica assistint a la VIII edició del “Curs de Formulació en Dermatologia: estàndards, novetats i casos pràctics” que va tenir lloc el 21 de novembre al Col·legi. Aquest curs, organitzat pel Servei de Dermatologia de l’Hospital Universitari Sagrat Cor i Aprofarm amb la col·laboració del COFB, va acollir diverses conferències impartides conjuntament per un metge i un farmacèutic. De cadascun dels temes escollits, es va presentar l’estratègia terapèutica i les aportacions de la formulació magistral en casos reals i documentats bibliogràficament.

Dirigit per la Dra. Montse Salleras, el Dr. Pau Umbert i Francesc Llambí, vocal de la Junta del COFB i president d’Aprofarm, el curs va començar amb una introducció sobre formulació magistral. A continuació, un taller sobre vehicles en dermatologia en el qual, a més del repàs teòric dels excipients més idonis en cada patologia, es van donar exemples i mostres per a provar noves textures com Emulium Mellifera que permet fer emulsions naturals i riques, sense tacte greixós.

Algunes de les formulacions noves a destacar, de l’ampli temari presentat dedicat a les diverses patologies, són l’ús de metronidazol o praziquantel en el tractament de dermatitis perioral, ivermectina en rosàcia, o dapsona tòpica en l’acne, sulfat de zinc en èczema o herpes genital i el cromoglicat sòdic en casos de prurit. També es van presentar formulacions per al tractament de l’alopècia frontal fibrosant en la qual es recomana afegir actius (com hialurònic o lactat amònic) per evitar l’atrofia deguda als tractaments corticoides.

En formulació durant l’embaràs cal tenir en compte les normes generals de prescripció per tal d’evitar l’automedicació, valorant sempre benefici/risc i segons l’etapa de l’embaràs, prescriure dosis mínimes efectives i evitar associacions de múltiples principis actius. Es van presentar diverses patologies que pot patir l’embarassada i els medicaments adequats per tractar-les i els que són millor no usar. També es van repassar els tractaments tòpics del càncer cutani que es poden transmetre en diferents formes i associar amb actius complementaris per millorar la seva efectivitat.

Dos laboratoris dermocosmètics van participar presentant les possibilitats d’usar els seus productes cosmètics com a base de formulació.

Potser també t’interessa:

VII edició del curs: Formulació i Dermatologia, la col·laboració entre el farmacèutic i el metge