Estàs aquí: Inici > Destacats > La Generalitat anuncia als farmacèutics que s’han acabat els diners per pagar els medicaments

30 octubre 2015
  • L’Administració ja estava pagant els medicaments a 90 dies respecte a la data de factura, amb aquest agreujament no es cobraran fins a 4 mesos després
  • Si, tal com se’ls ha anunciat, els farmacèutics no cobren cap factura el proper 5 de novembre, el deute superarà els 330 milions d’euros, corresponents als mesos de juliol (121,5M€), agost (100M€) i setembre (112,5M€)
  • Els farmacèutics denuncien insensibilitat i manca de previsió, i apel·len a la responsabilitat de tots els administradors

Les farmàcies catalanes porten 4 anys havent de suportar retards en el pagament dels medicaments que dispensen, però lluny de millorar amb l’anunciada sortida de la crisi, la inestabilitat el 2015 ha estat superior a la de l’any anterior. Fins ara els fàrmacs s’estaven pagant amb 90 dies de retard respecte a la data de factura, amb aquest nou agreujament, els farmacèutics no cobraran els medicaments que han dispensat fins a 4 mesos després.

L’agreujament es produeix perquè, segons anuncia la Generalitat, s’han acabat els fons per pagar els medicaments i no es podrà pagar cap factura més fins a l’arribada de fons de finançament extraordinaris. Això vol dir que no es cobrarà cap factura ni a final de mes – que és quan s’estava pagant amb l’actual retard-, ni el proper 5 de novembre -data que marca el Concert per al pagament de les factures, amb 35 dies de marge respecte la data de la factura-.

És a dir, com el 5 de novembre no es pagaran els medicaments dispensats el mes de setembre (112,5M€), se sumarà a les factures que tenia pendents del juliol (121,5M€) i agost (100M€)  i el deute superarà els 330M€.

Els farmacèutics denuncien la manca de responsabilitat i compromís de les Administracions

La solució que apunten des del Govern arribaria amb l’habilitació d’un FLA Extraordinari per poder fer front al deute. Aquest fons està pendent d’aprovació per part de la Comissió Delegada del Gobierno para Asuntos Económicos. Davant aquesta situació, que ja es va donar el mes d’abril, els farmacèutics denuncien la manca de responsabilitat i compromís de les Administracions per garantir el pagament dels medicaments i reclamen que es planifiqui adequadament amb l’elaboració de pressupostos realistes.

“És necessari arribar a límits de 3 i 4 mesos de retard per després tornar enrere? I que aquesta situació es torni a repetir fins a 2 o 3 vegades en un any? En un país on presumim de tenir un sistema de salut d’excel·lència, és inexplicable que siguin els professionals sanitaris els qui han de garantir l’accés als medicaments perquè les Administracions no compleixen amb les seves responsabilitats”, denuncia Jordi de Dalmases, president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya.

“El medicament  no és un bé de consum, té un valor essencial per a la salut de la població, i correspon exclusivament a l’Administració el seu finançament, sent la comesa de les farmàcies dispensar-lo al pacient. Aquestes han complert amb la seva responsabilitat, mentre que l’Administració no ho fa d’igual forma”, afegeix Antoni Torres, president de la Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya.

Més inestabilitat que al 2014

A més de no haver cobrat mai quan tocava durant els 4 anys que els farmacèutics porten patint retards en el pagament, el deute s’agreuja periòdicament. En els últims dotze mesos el volum de factures de medicaments dispensats i sense pagar ha fluctuat fins a tres vegades: al setembre de 2014 va passar d’1 a 2 mesos acumulats; al febrer, s’agreuja de 2 a 3; el mes d’abril torna a ser de dos mesos després de l’arribada d’un FLA extraordinari, i amb l’impagament d’octubre, el 5 de novembre de 2015 tornarà a incrementar-se fins a 3. Aquestes fluctuacions no són noves, de fet es produeixen des de 2011, però lluny de millorar, en el 2015 han augmentat respecte l’any anterior.

De fet, només 2013 va ser pitjor. A la resta d’exercicis, l’Administració anunciava falta de liquiditat a la tardor, coincidint amb el segon semestre de l’any, enguany s’ha produït ja en dues ocasions, a inicis del primer semestre (febrer) i al segon (octubre). Davant aquesta situació queda palès que, en lloc de millorar, els retards es mantenen i fins i tot incrementen els punts de crisi:

• 2011, tardor: 1 mes de retard en el pagament dels medicaments.
  • 2012, tardor: s’incrementa a 2 mesos de retard.
  • 2013: s’arrosseguen 2 factures sense pagar i se sumen les de maig i setembre de 2013. Rècord de 4 mesos de deute. Al novembre i després de múltiples protestes, arriben diners del Mecanisme de Pagament a Proveïdors.
  • 2014: comença amb retard de 2 mesos. Al juliol es redueix a 1 amb l’arribada d’un FLA extraordinari. Al setembre torna a augmentar a 2.
  • 2015: comença amb 2 mesos de retard, al febrer s’incrementa a 3. Abril: arriba un FLA, torna a ser de 2 mesos. Novembre: torna a incrementar-se en 3.

Aquests daltabaixos porten a què els farmacèutics també denunciïn manca de previsió i insensibilitat cap als proveïdors sanitaris que han de fer-hi front, més enllà de reclamar que els medicaments siguin una prioritat per a qualsevol Administració.

Nota de premsa enviada als mitjans. La pots consultar a la sala de premsa del web institucional del COFB (www.cofb.org).