Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Infeccions de transmissió sexual

Infeccions de transmissió sexual

3 abril 2017

Les infeccions de transmissió sexual (ITS) són un problema de salut pública per l’elevada incidència que tenen, per la dificultat de fer un seguiment perquè de vegades són asimptomàtiques, per l’impacte negatiu sobre la salut reproductiva i per les complicacions que se’n poden derivar. Com a promotor de la salut, el farmacèutic ha de saber l’epidemiologia, l’etiopatogènia i les estratègies de control i tractament de cada patologia.

ITS-curs-gener-COFB

Els docents del curs amb Guillermo Bagaria (a la dreta de la imatge), vocal del COFB, que va presentar l’activitat

Amb l’objectiu de promoure la salut sexual de la població, conèixer i reconèixer les ITS d’acord amb la classificació etiopatogènica, les manifestacions clíniques i el tractament farmacològic associat i fer un seguiment farmacoterapèutic adient i proporcionar les recomanacions de salut indicades per prevenir cada ITS, el COFB va organitzar un curs per a farmacèutics comunitaris el passat mes de gener. “El farmacèutic ja participa en moltes activitats de reducció de danys com el PIX, el programa de manteniment en metadona o en la prova de detecció precoç de l’VIH” explica Cristina Rodríguez, cap de departament de Formació del Col·legi i coordinadora del curs. “Totes aquestes actuacions són idònies si van acompanyades de recomanacions per a la prevenció de les ITS i, en cas d’infecció,  quines són les principals recomanacions per evitar el contagi”. En aquest curs s’han abordat les principals patologies i s’han donat eines al farmacèutic per com i què s’ha de preguntar per aconseguir la màxima informació i poder reconèixer les ITS, com fer un seguiment farmacoterapèutic adient i com proporcionar les recomanacions de salut per a la prevenció de cadascuna d’elles.

Infeccions de transmissió sexual tractades al curs:

• Infeccions bacterianes: sífilis, uretritis, cervicitis, malaltia inflamatòria pelviana, linfogranuloma veneri
  • Infeccions fúngiques
  • Infeccions víriques: herpes genital, infecció pel virus del papil·loma humà, Molluscum contagiosum, Sida, hepatitis B
  • Infeccions parasitàries
    • Endoparàsits: tricomoniasis, proctocolitis, enteritis
    • Ectoparàsits: pediculosis pubis, sarna

Consells?

• Pulling out a condomEl preservatiu és el millor mètode preventiu davant de qualsevol malaltia de transmissió sexual.
  • Cal evitar l’automedicació davant la possibilitat de patir una infecció de transmissió sexual.
  • Davant qualsevol dubte sobre una situació de risc, consulta amb el metge o farmacèutic.

Més informació:

El quadre docent va estar format per Mariam de la Poza, metgessa de Família i referent d’ITS de l’EAP Carles Ribas de Barcelona, David García, metge de família i referent d’ITS de l’EAP Raval Nord, i Carme Roca, metgessa de Família i referent d’ITS de l’EAP El Clot.