Estàs aquí: Inici > Món col·legial > En marxa la campanya #AtencióMedicació del COFB

En marxa la campanya #AtencióMedicació del COFB

26 abril 2018

El COFB ha posat en marxa la campanya “Atenció Medicació”, que té per objectius donar a conèixer el servei de dosificació i seguiment personalitzat de la medicació -que ofereixen més de 1.200 farmàcies de la província de Barcelona (pots consultar aquí el mapa de farmàcies adherides)- i millorar la qualitat de vida i l’adherència als tractaments de les persones usuàries (pacients crònics i polimedicats).

De fet, es calcula que el 50% dels pacients amb tractaments de llarga durada en malalties cròniques no pren els medicaments tal com li han prescrit.

“Els farmacèutics som professionals propers i de confiança, i podem ajudar els pacients a gestionar millor la medicació”

Francisca Aranzana, vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, valora molt positivament la campanya #Atenciómedicació que difon el servei de dosificació i seguiment personalitzat de la medicació. Per ella, és important donar-lo a conèixer, sobretot, a “persones polimedicades, cuidadors, familiars…” i “a totes aquelles persones que ho necessiten”, per tal de fer-los arribar que “la farmàcia els pot ajudar en el bon control de la seva medicació”.

Aranzana també destaca el bagatge del COFB en la implementació d’aquesta iniciativa. L’any 2000, “els farmacèutics ens vam adonar que hi havia persones polimedicades que no sabien gestionar la seva medicació i que podíem ajudar-les mitjançant la utilització d’un blíster anomenat SPD (Sistema Personalitzat de Dosificació), que ordena els medicaments en funció dels dies de la setmana i els horaris”, relata.

Presència de la campanya "Atenció Medicació" en una farmàcia de Barcelona.

Presència de la campanya “Atenció Medicació” en una farmàcia de Barcelona.

D’altra banda, la vocal d’Oficina de Farmàcia de COFB també afirma que, amb la campanya, des del Col·legi es vol traslladar “que els farmacèutics som experts en el medicament, que podem ajudar a millorar la qualitat de vida dels pacients que no se saben gestionar la seva medicació i no la prenen correctament”. A més, considera que és important ressaltar “el paper del farmacèutic com a agent de salut al territori”. “Som professionals propers, de confiança, que podem facilitar la vida dels pacients i evitar errors, duplicitats, etc. en els seus tractaments”, afegeix.

Aranzana remarca la qualitat del servei: “Els 3.546 farmacèutics que l’oferim tenim una formació acreditada. Les farmàcies adherides realitzem un servei protocol·litzat per tal que totes oferim la mateixa qualitat”. I, per últim, en destaca la difusió entre els professionals mèdics i d’infermeria: “Entre tots podem col·laborar per facilitar la vida dels pacients polimedicats”.

Com funciona el servei?

El servei de dosificació i seguiment personalitzat de la medicació segueix els següents passos:

• Entrevista amb el pacient
  • Coordinació amb el metge
  • Revisió i conciliació de la medicació
  • Preparació personalitzada de la medicació de manera periòdica amb l’SPD (Sistema Personalitzat de Dosificació)
  • Provisió d’informació sobre els tractaments prescrits
  • Seguiment i control del tractament farmacològic

Els materials de la campanya

El COFB ha elaborat un conjunt de materials que s’han distribuït entre les farmàcies que participen en la campanya. Es tracta de:

• Pòster explicatiu del servei amb el lema “La meva medicació, com toca
  • Adhesiu de la campanya amb el logotip “Atenció Medicació”
  • Vídeo divulgatiu
  • Fulletons per fer-ne difusió

Pòster de la campanya #Atenciómedicació amb el lema "La meva medicació, com toca".

D’altra banda, la web de salut del COFB, www.farmaceuticonline.com té un espai dedicat a la campanya i els perfils del COFB a les xarxes socials (Twitter i Facebook) en fan difusió amb el hashtag #Atenciómedicació.

Quins beneficis aporta al pacient?

El servei de dosificació i seguiment personalitzat de la medicació amb SPD, les condicions del qual s’han de consultar amb el farmacèutic, permet visualitzar tota la medicació que pren el pacient (independentment del metge que la prescrigui), detectar problemes relacionats amb els medicaments, incrementar l’adherència als tractaments i fer-los més efectius. A més, el servei integra l’activitat assistencial dels diversos agents involucrats en la cura del pacient i en millora la qualitat de vida.

Podeu consultar aquí la nota de premsa enviada als mitjans de comunicació.

2 Comentaris

1. Bon dia,
    He sentit la falca per la ràdio i només tinc una objecció: parla de “les farmàcies de Barcelona” i dona la sensació que es refereix a les de la CIUTAT DE BARCELONA i no a les de la PROVÏNCIA DE BARCELONA. Us agrairia que ho arreglessiu, m’he sentit exclossa.
    Gràcies.

• Bona tarda Isabel,
      Agraïm molt el seu comentari. Simplement compartir amb vostè que des del Col·legi, quan esmentem Barcelona (i no la ciutat de Barcelona) a les nostres comunicacions, ens referim sempre a tota la província, ja que és l’abast de la institució. Lamentem haver-li generat aquesta sensació i en prenem nota per futures accions.