Estàs aquí: Inici > Destacats > Iñaki Betolaza: “Actualment, però sobretot en el futur, els farmacèutics tindran un paper clau” (Vídeo entrevista)

15 gener 2019

Recentment, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va acollir una nova edició del cicle de conferències “Trobades amb la Sanitat”. En aquesta ocasió, el ponent va ser Iñaki Betolaza, director de Farmàcia del  Departament de Salut del Govern Basc que va fer una intervenció titulada “La farmàcia, un agent més de salut a Euskadi”. Amb motiu de la conferència, Betolaza ens va concedir una entrevista, que recollim a continuació i en què es van abordar temes com el model de farmàcia d’Euskadi, el paper dels Col·legis de Farmacèutics en aquesta Comunitat, el rol del farmacèutic dins del sistema sanitari i el model de relació ideal entre aquest i la farmàcia.

L’aposta d’Euskadi sobre el model de farmàcia

Al llarg de la conversa, Betolaza va explicar que “des d’Euskadi, s’ha fet una aposta decidida per l’actual model de farmàcia vigent a l’Estat espanyol” i que, en aquest sentit, es vol “reforçar-lo i aprofundir en la col·laboració amb els agents del sistema“.

Així mateix, el director de Farmàcia del Govern Basc també va afirmar que han dotat la farmàcia “d’un caràcter estratègic” i que aquesta s’ha incorporat en “totes les estratègies tant del Departament de Salut com d’Osakidetza”. A més, va destacar que “en l’àmbit concret de la farmàcia comunitària, fa 20 anys que estem desenvolupant una clara aposta pels programes d’atenció farmacèutica. En aquests moments, tenim dos projectes, un d’ells molt consolidat com és l’ús de la medicació en pacients atesos pels serveis d’ajuda domiciliària dels ajuntaments i també estem desenvolupant un programa pilot de seguiment farmacoterapèutic a pacients polimedicats diabètics tipus II”.

El paper dels Col·legis de Farmacèutics

Betolaza va afirmar que des d’Euskadi sempre “han ofert diàleg i col·laboració als Col·legis, i que hi ha hagut una clara reciprocitat“, ja que aquests “tenen un paper actiu en la col·laboració amb el Departament i les mateixes oficines de farmàcia“.

Experiències d’Euskadi extrapolables a Catalunya

Pel que fa a les experiències d’Euskadi en l’àmbit de la Farmàcia que es podrien extrapolar a Catalunya, Betolaza considera que “cada Comunitat Autònoma té unes característiques molt diferents, tant des del punt de vista social, d’accessibilitat, de configuració o de la mateixa oferta assistencial”.

Malgrat això, creu que “de cara a contrastar” li sembla “molt interessant” el Programa de Seguiment Farmacoterapèutic, ja que “és un plantejament bastant innovador i avançat d’atenció farmacèutica en relació als resultats de salut dels nostres pacients”.

Iñaki Betolaza durant un moment de la conferència.

El paper del farmacèutic dins del sistema sanitari

Pel que fa al paper del farmacèutic dins del sistema sanitari, Betolaza va afirmar que “els farmacèutics, tant en el passat com actualment i sobretot de cara al futur tindran un paper clau“, ja que “cada vegada hi ha teràpies més innovadores i més difícils a l’hora de gestionar i amb més dificultats per als pacients”.

En aquest sentit, va explicar que a Euskadi “en alguns centres, ja s’estan incorporant farmacèutics als serveis d’urgència perquè s’ha vist que és una necessitat claríssima, tant en relació al tipus de persones que arriben a la urgència com perquè els motius que la provoquen estan relacionats amb l’ús dels medicaments“.

El model de relació ideal entre la farmàcia i el sistema sanitari

Segons el director de Farmàcia del Govern Basc, a Euskadi les relacions entre els farmacèutics i el sistema sanitari parteixen d’un model bastant consolidat.

D’altra banda, creu que de cara al futur aquestes relacions s’han de focalitzar “en la situació ens tocarà viure”, que implicarà “una societat cada vegada amb persones més grans, amb patologies múltiples i malalties cròniques“. I, per concloure, va destacar que “en aquest context, és on hem de focalitzar el futur de les relacions entre els farmacèutics i el sistema sanitari“.