Estàs aquí: Inici > Destacats > Gener i febrer: el desabastiment de medicaments i Infarma, temes més destacats als mitjans

30 març 2023

Desabastiment de medicaments

Durant els mesos de gener i febrer, han persistit els problemes de subministrament de medicaments a les farmàcies, motiu pel qual una gran quantitat de mitjans s’han entrevistat amb membres del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB).

El primer mitjà en fer-se ressò va ser La Vanguardia, que va publicar un reportatge sobre la demanda de xarops per a la tos i la mucositat a les farmàcies de Catalunya, disponible en versió online i paper, on van mencionar al COFB. Jordi Casas, president del COFB, va parlar amb RAC1 sobre els motius del desabastiment d’antibiòtics, declaracions que el mitjà va utilitzar posteriorment per elaborar una peça informativa per a la web. També va ser entrevistat pel magazine matinal Planeta Prat d’El Prat Ràdio (a partir del minut 4:00).

La vicepresidenta del COFB, Núria Bosch, va concedir una entrevista a Tot es mou, de TV3 (a partir del minut 02:30:37), i posteriorment, les seves declaracions van ser notícia al Telenotícies del migdia, i a un reportatge del 324. També va parlar amb El matí de Catalunya Ràdio (a partir del minut 24:16), i amb el diari ARA (versió online i paper).

El programa De boca a orella, de Ràdio 4 va parlar amb la secretària del COFB, Aina Surroca i, posteriorment amb la vocal del COFB, Laura Gomà. El vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, Guillermo Bagaría, va concedir una entrevista a L’Hdigital. La vocal del COFB, Marta Roig, es va entrevistar amb El Nacional. I la vicetresorera del COFB, Marta Gento, va aparèixer al programa de televisió La Sexta columna.

D’altra banda, la coordinadora del COFB de les farmàcies de l’Hospitalet i el Prat de Llobregat, Marta de Bolós va parlar amb TVE (a partir del minut 10:35) i amb El matí del cap de setmana de la COPE (a partir del minut 10:35). La COPE també va entrevistar a Mercè Barau, coordinadora del COFB de les farmàcies de Gràcia, per al programa “La linterna”, sobre la manca d’antibiòtics infantils. Terrassadigital.cat va parlar amb el coordinador del COFB de les farmàcies del Vallès Occidental Oest, Joan Brugueras sobre la mancança d’amoxicil·lina, paracetamol o efferalgan.

Ariadna Condon, coordinadora del COFB de les farmàcies del Barcelonès Nord va ser entrevistada per la COPE (a partir del minut 02:14:12) i per Ràdio Ciutat de Badalona. Finalment, Pilar de Diós, coordinadora del COFB de les farmàcies de Baix Llobregat Nord, va intervenir a Ràdio Martorell per parlar sobre les solucions que es podien proporcionar des de la farmàcia per fer front a la situació (a partir del minut 07:11).

Infarma Barcelona 2023

La Trobada Europea de Farmacia, organitzada pel COFB, el COFM i Interalia, va tenir lloc del 14 al 16 de març, i durant els mesos previs diferents mitjans se’n van fer ressò.

Concretament, a inicis de febrer, diferents mitjans del sector farmacèutic van recollir la nota de premsa enviada en què s’anunciava el pre-programa d’Infarma Barcelona 2023, amb prop de 80 sessions programades en diferents formats: PmFarma, Farmaventas, Pharma Market, El Global, El Farmacéutico i Consejos de tu Farmacéutico.

El COFB com a font d’informació

Resistència als antibiòtics, medicaments i al·lèrgies

A mitjan gener, Regió7 va entrevistar a la farmacèutica Mar Casanovas, que va liderar un estudi per conèixer què en sap la ciutadania sobre la resistència als antibiòtics. La recerca va estar encapçalada per la Unitat de Farmàcia d’Atenció Primària de l’ICS a la Catalunya Central, amb col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

Cugat Mèdia i El Periódico van publicar dos reportatges sobre l’alt volum de venda dels antidepressius a les farmàcies de Sant Cugat, amb declaracions del vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, Guillermo Bagaría.

A ‘Via 15‘, una producció de betevé i La Xarxa, es va tractar el tema de les al·lèrgies, i els medicaments més susceptibles a provocar-les. El magazín va comptar amb la participació d’Ariadna Condon, coordinadora del COFB de les farmàcies del Barcelonès Nord.

Infarma i cànnabis medicinal

El vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, Guillermo Bagaría, i el vocal de Plantes Medicinals del COFB, Josep Allué, van participar en una tertúlia per a la ràdio cultural Cooltura FM, en la que parlaven sobre Infarma, el paper del farmacèutic en el SNS, i l’ús medicinal del cànnabis.

Programa de detecció precoç del càncer de còlon i recte

A principis de febrer i amb motiu del Dia Mundial contra el Càncer, el vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, Guillermo Bagaría, va intervenir en el Magazín matinal de Vilassar Ràdio (a partir del minut 01:07:29), explicant el programa de cribratge per detectar i prevenir el càncer de còlon i recte des de l’oficina de farmàcia.

Mencions al COFB

Jornada sobre la fabricació de medicaments

El Global va realitzar una peça sobre la ‘XX Jornada de normas de correcta fabricación de medicamentos y principios activos’, organitzada per la Generalitat de Catalunya, la qual va comptar amb la participació de Jordi Casas, com a president del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya.

Consell alimentari

La revista Semana va fer un article sobre els beneficis de l’aigua d’all per baixar el colesterol, controlar els lípids i reduir els triglicèrids, mencionant al vocal de Plantes Medicinals i del COFB, Josep Allué, com a font. La mateixa publicació va elaborar també un article sobre els efectes secundaris de consumir omega 3, mencionant al Col·legi.