El passat 16 de maig, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la formació “Bellesa i dermocosmètica a l’oficina de farmàcia” amb el patrocini de Beauty Cluster i VPV Visibilidad en el Punto de Venta i la col·laboració de MartiDerm, Beter, Olistic i IM Farmacias. La jornada, adreçada a farmacèutics i farmacèutiques de farmàcia comunitària, va ser coordinada per Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marisa Ferré, especialista en Innovació a Beauty Cluster, i Ramon Gargallo, gerent a VPV Visibilidad en el Punto de Venta.
Els objectius de la formació van ser entendre el mercat i la categoria de la dermocosmètica en el moment actual, descobrir les últimes tendències i avanços científics, conèixer les darreres novetats en l’exposició en el punt de venda i compartir diferents punts de vista sobre la gestió de la categoria.
La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, va presentar la jornada, que “és un punt de trobada tant per a la indústria com per a l’oficina de farmàcia”. Alcalde va comentar que al llarg de la jornada, s’exposaran noves visions de cap a on va el futur de la dermocosmètica.
Evolució del mercat de la cosmètica, perfumeria i cura personal i últims avenços en dermocosmètica
En primer lloc, va intervenir Adrià Martínez, Strategic Project Manager a Barcelona de Beauty Cluster¸ per posar en context la realitat actual de la indústria de la dermocosmètica així com de totes les categories que la comprenen (cosmètica, perfumeria i cura personal). Martínez va dedicar una primera part a l’anàlisi de dades dels mercats, dades de venda, evolució de vendes per regió, mides de cada categoria i el canal de retail on es venen aquests productes. Segons va indicar, les categories que més facturen són: cura de la pell, cura capil·lar i maquillatge.
En una segona part, l’Strategic Project Manager a Barcelona de Beauty Cluster, va parlar dels reclams més utilitzats per la indústria, per regions i per empreses. Adrià Martínez va mostrar diferents gràfics en els quals s’especificava que els reclams més utilitzats, tant globalment com a Espanya són “natural” i “hidratant”.
A continuació, la directora de R&D a MartiDerm, Mayra Chantal Camarasa, i l’especialista en Innovació a Beauty Cluster, Marisa Ferré, van compartir els darrers avenços de la ciència cosmètica. Concretament, van abordar el proteoma, el RNAissance, la personalització (Hormonal Beauty & Diversidad) i la sostenibilitat. En relació amb la proteòmica van fer referència a quatre tècniques que s’utilitzen en els assajos de proteòmica, que “permeten entendre l’estat actual de les proteïnes i valorar la salut de la pell per desenvolupar productes més afins i millorar la seva qualitat”. Pel que fa al RNAissance van assegurar que, a partir de l’RNA, estan més a prop d’aconseguir es fabriquin les proteïnes que es necessiten i que ja estan en marxa nous principis actius, avaluats amb aquesta tecnologia, provinents de l’agricultura vertical.
Respecte a la diversitat, les professionals van detallar la classificació tradicional, segons els tipus de pell, edats i gèneres, i la nova realitat segons els moviments migratoris, el clima, la microbiota de la pell i els canvis hormonals (pre i postmenopausa, acne en la dona adulta, hiperpigmentació i hipopigmentació i estrès).
Finalment, sobre sostenibilitat, Camarasa i Ferré van explicar que el sector de la bellesa i la cura personal produeix anualment 120.000 milions d’envasos, majoritàriament d’un sol ús. Alhora, van profunditzar en la selecció de matèries primeres, en el disseny de la fórmula i en els processos de fabricació.
Innovació i estratègies a l’oficina de farmàcia
La jornada va continuar amb la ponència del gerent de VPV Visibilidad en el Punto de Venta, Ramon Gargallo, sobre estratègies en el punt de venda. En aquest sentit, va remarcar que un dels punts importants del punt de venda és com influeix el disseny en la capacitat de compra, que “exerceix un paper crucial en la creació d’experiències de compra memorables i en la influència de les decisions de compra dels consumidors en el punt de venda”. També va parlar de l’estratègia de valor en el punt de venda (VPV), que se centra a oferir als consumidors una “experiència de compra que va més enllà del senzill acte d’adquirir un producte”.
“L’estratègia de valor en el punt de venda es tracta d’oferir una experiència de compra completa que va més enllà del producte en si, centrant-se en els aspectes com el preu, l’experiència del client, la varietat de productes i la qualitat de servei per crear un valor percebut significativament per als consumidors”, va concloure Gargallo.
Visibilitat dels productes de cosmètica a la farmàcia
A la segona part de la jornada es va organitzar la taula rodona “Com treballar els productes beauty a la farmàcia”, moderada per Xavi Salada, director d’IM Farmacias, i amb la participació d’Ignacio Pujol, titular a la Farmàcia Jardinets; Lena de Pons, titular a la Farmàcia Martinet i divulgadora a les xarxes socials; Gloria Cirera, marketing manager B2B a Olístic; i Sylvain Gleizes, Chief Commercial & MKT Officer a Martiderm. “El consell farmacèutic és imprescindible per detectar les necessitats cutànies i possibles patologies de cada pacient i per recomanar els productes més adequats”, va dir Xavi Sala durant la presentació de la taula rodona. Ambdós farmacèutics comunitaris van explicar la seva experiència en la categoria de dermocosmètica, en relació amb la selecció de l’assortit a la farmàcia i la seva exposició i el consell de bellesa des de la farmàcia, entre altres temes.
“El rol del farmacèutic és indispensable, però necessita el suport dels laboratoris perquè sigui complet perquè ells són els que proporcionen les millors solucions per a cada cas, resultat d’anys d’investigació i estudis que avalen la seva eficàcia, i per això és molt important que tinguin una relació directa amb la farmàcia”, va assegurar Salada. El director d’IM Farmacias va dedicar tres blocs per parlar del consell de bellesa des del punt de vista dels laboratoris, de la venda creuada i els preus.
Finalment, el CEO de Martiderm i vocal del Barcelona Beauty Cluster, Enric Sallés, va tancar la jornada posant en valor la importància de la recomanació dels farmacèutics i farmacèutiques comunitàries i del seu vincle amb el laboratori.
Amb el patrocini de:
Amb la col·laboració:
Altres publicacions d’interès:
- Farmacèutics i farmacèutiques comunitàries aprofundeixen en l’atenció dermofarmacèutica al pacient oncològic (Maig 2024)
- Nova edició de la formació “Dermoanalitzadors en el consell farmacèutic”, amb ple d’assistència (Març 2024)
- Bakuchiol vs Retinol: aprofundint en les seves característiques i indicacions en una nova edició del Fòrum Dermoexpert (Febrer 2024)