Estàs aquí: Inici > Destacats > Nova edició de la formació “Dermoanalitzadors en el consell farmacèutic”, amb ple d’assistència

12 març 2024

El passat 21 de febrer, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la formació “Dermoanalitzadors en el consell farmacèutic”, amb la col·laboració de Microcaya. La formació, amb les places exhaurides, va anar a càrrec de Gema Herrerías, vocal autonòmica de Dermofarmàcia del Consejo Andaluz de Colegios Oficiales de Farmacéuticos (CACOF) i vocal de Dermofarmàcia i Formulació Magistral del Colegio Oficial de Farmacéuticos de Sevilla, i de Maite Albizua, farmacèutica i membre del departament científic de Microcaya. La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, va coordinar la sessió dirigida als farmacèutics i farmacèutiques comunitàries.

Marta Alcalde presentant la formació “Dermoanalitzadors en el consell farmacèutic”.

Els objectius de la formació van ser establir les bases dels protocols del consell dermofarmacèutic, revisar les eines per implementar protocols de consell dermofarmacèutic, conèixer el funcionament i ús dels dermoanalitzadors i donar el millor consell i realitzar correctament la recomanació dermofarmacèutica.

La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, va presentar la sessió sobre l’ús d’aparells dermoanalitzadors, que complementen la dispensació de cosmètica i productes de dermofarmàcia. “Es tracta de saber com s’ha de realitzar el consell dermocosmètic a la farmàcia comunitària”, va indicar Alcalde, que va afegir que “l’ús dels dermoanalitzadors és un suport més en el consell dermofarmacèutic”.

Dermoconsell a la farmàcia comunitària

La formació va constar d’una primera part teòrica a càrrec de Gema Herrerías, vocal autonòmica de Dermofarmàcia del Consejo Andaluz de Colegios Oficiales de Farmacéuticos (CACOF), que va explicar, a través de la seva experiència professional, com oferir dermoconsell a la farmàcia comunitària. La farmacèutica va començar la formació assegurant que “el focus de tot està en el pacient” i que això es pot aplicar a qualsevol servei, com el dermofarmàcia. Herrerías va descriure tres situacions que es desenvolupen a la farmàcia de forma sovint com és la recollida del medicament amb prescripció mèdica, la consulta o indicació per resoldre un problema de salut i control i demanar cita prèvia per resoldre un problema de salut o valorar una possible derivació al metge. En relació amb la darrera situació, la farmacèutica va detallar el protocol d’actuació farmacèutica que, comença en rebre la sol·licitud d’una cita prèvia, i consta de: l’entrada d’un servei professional en què cal “explicar al pacient com serà el procés”; una entrevista, en la qual s’especifica el motiu de la consulta, símptomes, tractaments i evolució; l’estudi farmacèutic, l’actuació farmacèutica i elaboració d’un informe personalitzat, “en que caldrà tenir clars els criteris de derivació al metge” i el registre del procediment i la revisió.

Gema Herrerías en un moment de la seva exposició en dermoconsell a la farmàcia comunitària.

A continuació, Herrerías va parlar del concepte “skin-cycling” i va compartir una rutina dermocosmètica de dia i de nit, especificant els actius cosmètics a utilitzar, segons la seva indicació i en funció de la necessitat. Tanmateix, va fer referència a les contraindicacions dels diferents actius i a la importància que té dur un estil de vida saludable i seguir una rutina diària de cura de la pell. En darrer lloc, va mostrar un protocol d’actuació cosmetovigilància, que “és l’efecte no desitjat d’un cosmètic”, en el cas d’aplicar si se sospita d’una reacció adversa produïda per un producte cosmètic.

Ús i funcionament dels dermoanalitzadors

A la segona part de la formació, els farmacèutics i farmacèutiques comunitàries van conèixer i aprendre a fer ús dels dermoanalitzadors i van analitzar diferents casos pràctics. “El dermoanalitzador és una eina essencial per oferir dermoconsell objectiu i professional”, va assegurar la farmacèutica i membre del departament científic de Microcaya, Maite Albizua. En aquest sentit, va comentar que “l’ús d’un dermoanalitzador, amb unes característiques d’avantguarda i una tecnologia d’innovació, ens oferirà acompanyament en la dermocosmètica”.

Maite Albizua durant la seva presentació sobre l'ús i el funcionament dels dermoanalitzadors.
Maite Albizua durant la seva presentació sobre l’ús i el funcionament dels dermoanalitzadors.

La farmacèutica va detallar els tipus de dermoanalitzadors disponibles i les seves especificacions, així com els avantatges interns i externs de les seves aplicacions a la farmàcia. Seguidament, va repassar el protocol a seguir per oferir dermoconsell, fent especial èmfasi a l’exploració.

En la darrera part de la formació, Gema Herrerías va exposar diferents casos pràctics i la seva aplicació de les diferents fases del protocol d’actuació farmacèutica, en relació amb l’acne, la pigmentació, la rosàcia, la dermatitis atòpica, l’alopècia, entre altres. “No es domina un tema fins que no el poses en pràctica. Es requereixen almenys vint hores a la setmana durant deu anys”, va indicar la farmacèutica.

Amb la col·laboració: