Estàs aquí: Inici > Destacats > Bakuchiol vs Retinol: aprofundint en les seves característiques i indicacions en una nova edició del Fòrum Dermoexpert

15 febrer 2024

El passat 1 de febrer, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar un nou Fòrum Dermoexpert sota el títol “Bakuchiol vs Retinol”, amb el patrocini de THE LAB. La formació va ser impartida per Blanca Llácer, farmacèutica, vocal de Dermofarmàcia i Formulació Magistral del Colegio Oficial de Farmacéuticos de Alicante (COFA), professora del Máster de Dermofarmacia y Cosmética UMH i del Máster de Dermofarmacia y Formulación Magistral AMIR i fundadora i CEO de THE LAB. La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, va coordinar la sessió.

Els objectius del Fòrum Dermoexpert van ser repassar el procés d’envelliment de la pell, profunditzar en el retinol i el bakuchiol, conèixer els protocols de recomanació de productes dermofarmacèutics antienvelliment i saber com introduir el bakuchiol en rutines cosmètiques.

El retinol i el bakuchiol són dos actius molt potents que, darrerament, estan molt en la palestra. Pel que fa al retinol, tothom sap que és l’actiu antiedat per excel·lència, compta amb molts estudis d’eficàcia i dona molts bons resultats. A vegades, no tothom el pot utilitzar, per això sorgeix el bakuchiol”, va explicar la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi, Marta Alcalde, durant la presentació del Fòrum Dermoexpert.

La vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde, juntament amb la vocal de Dermofarmàcia i Formulació Magistral del COFA, Blanca Llácer, durant el Fòrum Dermoexpert.

Per començar la conferència, la farmacèutica comunitària, Blanca Llácer, va abordar l’envelliment cutani. Per fer-ho, va clarificar que la genètica influeix un 20% en l’envelliment de la pell i que el 80% restant és degut a l’exposoma, és a dir, a “tots aquells factors externs que influeixen en l’acceleració del nostre soma”. A banda, va fer referència a un altre factor, el microbioma o dermobioma cutani, que segons va comentar “cada dia hi ha més evidència científica que també influeix en l’envelliment de la pell”.

“En la pell es produeixen un seguit de canvis morfològics i funcionals, que fan que vagi canviant fisiològicament”, va exposar, es tracta de modificacions que es produeixen a l’epidermis, la dermis i la hipodermis. En relació amb l’exposoma, la vocal de Dermofarmàcia i Formulació Magistral del COFA va assegurar que influeixen tant els factors ambientals (la radiació solar, el clima i la contaminació) com l’estil de vida (el tabac, la nutrició, la falta de son, l’estrès i les rutines cosmètiques).

Retinol vs Bakuchiol

Seguidament, Llácer va centrar-se en “les dues solucions que tenim a les nostres mans per frenar o disminuir l’envelliment de la pell”. Per una banda, va parlar del retinol, “un actiu que té la màxima evidència científica pel seu efecte antiedat”. Es tracta d’un derivat de la vitamina A; una vitamina que “és totalment necessària per al desenvolupament i bon estat de moltes parts del nostre organisme com la pell, les mucoses, els ossos o el sistema ocular”.

Blanca Llácer en un moment de la seva exposició sobre el retinol i el bakuchiol.

Segons va detallar, el retinol té evidència científica en la renovació cel·lular, l’estimulació de la síntesi de col·lagen i elastina, que comporta una disminució de les línies d’expressió, en l’allisament i unificació de la pell, la disminució de l’estrès oxidatiu i de la síntesi de melanina i també com a antioxidant, antiinflamatori i immunomodulador. Pel que fa a les indicacions d’aquest actiu, Llácer va especificar que es recomana per a la renovació i transformació de la pell, les arrugues, la flaccidesa, el melasma, la hiperpigmentació postinflamatoria i l’acne. Ara bé, tot i les seves propietats, “el retinol té efectes secundaris i adversos” com la dermatitis per retinoides i pot generar sequedat, escamació, irritació, fotosensibilitat, entre altres. “Si nosaltres els farmacèutics/ques, com a professionals sanitaris, valorem que el pacient pot utilitzar retinol, caldrà fer una pauta de retinització” i va posar èmfasi en la importància d’aplicar un protocol en la rutina cosmètica.

Per altra banda, la farmacèutica comunitària va abordar el bakuchiol que és “un extracte, que s’obté d’una llavor de babchi (psoralea corylifolia), d’ús molt freqüent a Àsia pels seus efectes antioxidants, antiinflamatoris, pel control del microbioma i la reducció de les arrugues”. També va mostrar diversos estudis amb evidència científica, que confirmen que tots dos actius disminueixen significativament les arrugues i la hiperpigmentació i es detecta presència de major descamació, sequedat i irritació en retinol. “Podem afirmar que els efectes adversos del bakuchiol són completament inexistents”, va assegurar. Pel que fa als avantatges d’aquest actiu, en comparació amb el retinol, va indicar que és apte per a embarassades i durant la lactància, no és fotosensibilitzant, es pot utilitzar durant totes les èpoques de l’any i es pot incloure en les rutines de dia i no hi ha necessitat de tolerància. Així mateix, en formulació, és compatible amb més actius, té un perfil de seguretat molt ampli, és estable i no és fotosensibilitzant.

En la darrera part de la conferència, la vocal de Dermofarmàcia i Formulació Magistral del COFA va repassar com han de ser els protocols de recomanació en la cura de la pell antienvelliment i com es pot introduir el bakuchiol en les rutines cosmètiques, segons les necessitats de la pell.

Amb el patrocini de: