Estàs aquí: Inici > Destacats > Els Col·legis de Farmacèutics de Barcelona i Madrid i Nestlé Health Science impulsen una campanya per promoure un envelliment saludable des de la farmàcia comunitària

11 març 2021

Els Col·legis de Farmacèutics de Barcelona i Madrid, a través de les seves vocalies d’Alimentació i Nutrició, i amb la col·laboració i patrocini de Nestlé Health Science, impulsaran una campanya d’intervenció farmacèutica per promoure un envelliment saludable des de la farmàcia comunitària. La participació està oberta a tots aquells farmacèutics que exerceixin en oficines de farmàcia d’Espanya i, per a adherir-se, ho poden fer a través de la web d’Àgora Sanitària.

La campanya, que començarà el 15 d’abril i durarà 6 mesos, té com a lema “Fes-te gran, viu millor” i s’emmarca en l’àrea formativa Àgora de Nutrició i Salut. La presentació de la iniciativa es va fer el 4 de març, amb la conferència “Noves estratègies en l’envelliment saludable”, moderada per Anna Bach-Faig i Carmen Lozano, vocals d’Alimentació i Nutrició dels Col·legis de Farmacèutics de Barcelona i Madrid, respectivament. Al seu torn, va comptar amb la intervenció conjunta del Dr. Marco Inzitari, director d’Atenció Intermèdia, Recerca i Docència del Parc Sanitari Pere Virgili i president de la Societat Catalana de Geriatria i Gerontologia; i Guillermo Bagaría, vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB.

Quins són els objectius de la campanya?

La campanya té cinc grans objectius:

• Promoure hàbits de vida saludables en persones sanes per mantenir el seu estat de salut.
  • Sensibilitzar sobre la importància de cuidar-se, a partir de l’alimentació i l’activitat física, per envellir saludablement i amb autonomia.
  • Implementar un protocol de cribratge per a persones majors de 65 anys, mitjançant eines de detecció precoç de la desnutrició i risc de sarcopènia en el context de la farmàcia comunitària que sigui factible i generalitzat.
  • Ajudar a millorar l’estat nutricional i de salut dels adults majors de 65 anys en situació de risc o de malnutrició.
  • Posicionar el farmacèutic com a professional sanitari expert que pot avaluar i assessorar en temes d’alimentació i nutrició.

Com funcionarà?

Els farmacèutics que vulguin participar, tindran temps fins al 29 de març per completar una formació en línia gratuïta de 4 hores, on s’aportaran els coneixements necessaris per a dur a terme la intervenció i es detallarà el protocol d’aquesta.

Una vegada la campanya s’hagi iniciat el 15 d’abril, l’objectiu és posar en pràctica un Servei Professional Farmacèutic Assistencial (SPFA) per a la detecció i prevenció del deteriorament nutricional i funcional, juntament amb la promoció de la salut en les persones grans.

En primer lloc, els farmacèutics entrevistaran població major de 65 anys (atesa directament o a través dels seus cuidadors). Ho faran a través dels qüestionaris MNA i SARC-F, que avaluen l’estat nutricional i funcional, i que permeten detectar situacions de desnutrició, que puguin suggerir la derivació al metge. Una vegada realitzats els qüestionaris, oferiran consell nutricional i d’activitat física en funció dels resultats de l’avaluació personalitzada a través de continguts d’educació sanitària sobre alimentació i exercici físic, entre altres.

La campanya també contempla una reavaluació periòdica (fins als 6 mesos). Els resultats i intervencions es registren a través d’un aplicatiu web, que permetrà generar informes personalitzats per a l’usuari i/o el cuidador. Al seu torn, les farmàcies participants rebran un kit amb materials físics i vídeos divulgatius que els serviran de suport a l’hora de realitzar educació sanitària.

Calendari de la campanya

• Fins al 25 de març: Adhesió a la campanya.
  • Entre el 5 i 29 de març: Formació dels farmacèutics participants.
  • Entre el 12 i el 15 d’abril: Recepció de materials.
  • 15 d’abril: Inici de la campanya.