Estàs aquí: Inici > Destacats > Coronavirus: Quin paper poden jugar els farmacèutics en la prevenció?

Coronavirus: Quin paper poden jugar els farmacèutics en la prevenció?

13 febrer 2020

El passat 11 de febrer va tenir lloc al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) la conferència “Coronavirus, què diuen els experts?” a càrrec del Dr. Antoni Trilla, epidemiòleg, cap de Servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l’Hospital Clínic de Barcelona, catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública de la UB i degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona (UB). L’acte, que va aixecar gran expectació amb més de 500 inscrits  (presencial i webinar), va estar moderat per Aina Surroca, vocal del COFB i responsable de la Comissió Delegada de Formació Continuada.

El Dr. Antoni Trilla i la farmacèutica i vocal del COFB, Aina Surroca., que va moderar la sessió.

El Dr. Antoni Trilla i la farmacèutica i vocal del COFB, Aina Surroca, que va moderar la sessió.

Contextualitzant l’epidèmia

El Dr. Trilla va començar la seva intervenció contextualitzant on es van produir els primers casos o el primer contagi de la nova epidèmia de coronavirus (2019-nCov): en un mercat d’animals, a la ciutat xinesa de Wuhan, on viuen 11 milions de persones. “El mercat juga un paper important des del punt de vista d’entendre l’epidèmia, però la transmissió és clarament de persona a persona i, d’aquí, les desenes de milers de persones que estan contagiades o s’han contagiat en les darreres setmanes”, va explicar l’epidemiòleg.

“Probablement, per l’anàlisi genètica, aquest virus va aparèixer entre nosaltres a mitjans de novembre del 2019 i, fins a principis o mitjans de desembre, no es van començar a veure els primers casos”, va apuntar el Dr. Trilla. “És probable que en els inicis d’aquesta epidèmia la situació no estigués controlada, que no se li donés la importància que tenia, no s’alertés la població i això, en tractar-se d’una ciutat molt important i amb molta comunicació, és un mal negoci“.

Quina és la situació actual?

Pel que fa a la situació actual de l’epidèmia, el cap del Servei de Medicina Preventiva i Salut Pública de l’Hospital Clínic de Barcelona, va apuntar que del total dels casos, més del 99% (40.235) s’han produït a la Xina. Tot i que el doctor va recalcar que les dades canvien diàriament, amb data 11 de febrer, les xifres eren les següents:

• Casos totals: 40.554
    • Morts: 910
  • Casos a la Xina: 40.235
    • Morts: 909
  • Casos no Xina: 319
    • Morts: 1
    • Països afectats: 24

Un altre dels moments significatius de l’inici de l’epidèmia que va assenyalar el degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona (UB), va ser el 30 de gener de 2020, quan el director general de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va convocar per segona vegada el Comitè d’Emergència i es va produir la declaració de PHEIC (Public Health Emergency of International Concern). “Això ve a significar que és una alerta d’emergència de salut pública d’interès internacional i que hi ha un problema en un país concret, la Xina, però que la resta de països també es poden veure afectats, és a dir, hi ha casos fora del punt inicial“.

El paper dels farmacèutics

A propòsit de les diferents qüestions plantejades pels farmacèutics assistents al final de conferència, es van abordar els consells que aquests professionals poden oferir a la població des del taulell de la farmàcia, sobretot davant l’elevada demanda de mascaretes.

La conferència sobre el coronavirus va comptar amb una elevada assistència en tractar-se d'un tema de molta actualitat.

La conferència sobre el coronavirus va comptar amb una elevada assistència en tractar-se d’un tema de molta actualitat.

Segons el Dr. Trilla, “tots els farmacèutics, especialment els d’oficina de farmàcia amb tracte amb el públic, són un agent de salut molt important“. En aquest sentit, el degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona, va posar en valor que davant les consultes que molts ciutadans poden fer als farmacèutics “com més informació científica es tingui, millor” i que “cal intentar desmentir alguns dels rumors” i oferir consells com rentar-se les mans sovint,  no estossegar davant dels altres i netejar i ventilar les superfícies”. Pel que fa a les mascaretes, Trilla va apuntar que, tot i que són percebudes com un element de tranquil·litat per part de la població, actualment no són necessàries al nostre país.

El Col·legi, atent a l’evolució del coronavirus

Des de l’aparició del coronavirus, el  Col·legi ha estat molt atent a la seva evolució amb actualització d’informació pels col·legiats, organització d’aquesta conferència amb més de 500 inscrits o generació de continguts divulgatius com aquesta infografia, realitzada a partir de les recomanacions del Consejo General de Colegios Farmacéuticos i el mateix Col·legi.