Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Dia Nacional de la Nutrició: els farmacèutics recorden la importància de la hidratació en gent gran i esportistes

27 maig 2016
hidratacioPoster

Cartell de la campanya

Les farmàcies de Barcelona podran oferir a partir de demà, 28 de maig, Dia Nacional de la Nutrició, xerrades informatives i consells sanitaris per conscienciar sobre la importància de la hidratació als dos col·lectius amb més risc: gent gran i esportistes. Aquesta iniciativa, que porta per lema “El cos té set, beus prou aigua?”, s’ha posat en marxa des de la Vocalia d’Alimentació i Nutrició del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) en el marc de la campanya “Hidratar-se és salut”, promoguda per la Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación y Dietética (FESNAD), amb motiu de la 15a edició d’aquest Dia Nacional.

“Considerem que la gent gran es troba entre els grups de risc de deshidratació, ja que tenen un menor consum de líquids, a causa, principalment, d’una disminució de la sensació de set i canvis en el sentit del gust”, explica Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB. “Pel que fa als esportistes –afegeix- el mateix exercici físic és el que pot conduir a la deshidratació si no es prenen les mesures pertinents, fet que porta també a un pitjor rendiment en l’esport que es practica”. “Amb aquesta campanya volem precisament que el farmacèutic, a través del seu consell sanitari, pugui contribuir a prevenir els problemes de salut que se’n poden derivar de no hidratar-se correctament, i aconseguir, d’aquesta forma, que aquests dos col·lectius gaudeixin d’una millor qualitat de vida”, concreta Anna Bach.

Sota el lema “El cos té set, beus prou aigua?”, la Vocalia d’Alimentació i Nutrició del COF de Barcelona ha preparat materials perquè els farmacèutics puguin oferir consells sanitaris a aquests dos col·lectius, que són els que tenen més risc de deshidratació.

Aquesta iniciativa pròpia s’ha posat en marxa en el marc de la campanya “Hidratar-se és salut”, promoguda per la Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación y Dietética (FESNAD), amb motiu de la 15a edició d’aquest Dia Nacional

12 qüestions clau per mantenir-se hidratat correctament

En aquest context, des de la vocalia d’Alimentació i Nutrició el passat 19 de maig es va organitzar una formació pràctica centrada en estratègies d’hidratació en gent gran i esportistes a càrrec d’Anna Paré, farmacèutica i dietista-nutricionista, membre actiu de la vocalia d’Alimentació del COFB; Assumpció Roset, comissionada d’Alcaldia de la Gent Gran de Barcelona i ex vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB; i Andreu Prados, farmacèutic i dietista-nutricionista, especialitzat en comunicació del sector de la salut. Amb aquest acte, moderat per Anna Bach, els farmacèutics van obtenir les eines necessàries per després poder organitzar xerrades o oferir consell sanitari sobre aquest tema a la mateixa farmàcia, o bé a centres, com els Centres d’Atenció Primària (CAP).

Alhora, també compten amb el suport de diferents materials divulgatius elaborats per a aquesta campanya.

hidratacioDiptic_Página_2

Díptic amb 12 qüestions clau sobre com mantenir-se hidratat

Per una banda, un díptic que conté 12 qüestions clau sobre com mantenir-se hidratat. Algunes de les recomanacions que es donen són beure al voltant de sis gots d’aigua al dia per ajudar a equilibrar les pèrdues diàries; mantenir-la a una temperatura no inferior a 10°C-15°C i hidratar-se cada 30 minuts si es va a caminar o a fer exercici. D’altra banda, també respon a preguntes com quins són els senyals de deshidratació –boca seca, pell encartonada, orina fosca i amb mala olor, mareig, cansament i mal de cap-, o bé quins són els medicaments que requereixen més aigua –alguns diürètics, els antihistamínics, els laxants i els quimioteràpics-.

infografiaExerciciFisic

Infografia amb recomanacions per a l’esportista

Gent gran

Més específicament, per a la gent gran, a més de proporcionar aquest díptic, s’ha recuperat un recull de 20 consells sobre envelliment actiu i saludable, elaborat pel grup de treball de la Vocalia, amb l’objectiu que les recomanacions sobre hidratació vagin en la línia de promoure aquest estil de vida.

Esportistes

Pel que fa als esportistes, les recomanacions s’han dividit en tres apartats. En primer lloc, abans de fer exercici físic, s’aconsella començar a beure 2-3h abans i evitar fer-ho els 30 minuts previs a la competició. En segon lloc, mentre dura l’exercici físic, és important anar alternant l’aigua amb sals minerals i carbohidrats, excloent les begudes amb gas o alcohol i sucs de fruita naturals. Per últim, un cop ha finalitzat, es recomana rehidratar-se amb diferents líquids, entre els quals es troben aigua, carbohidrats, sals minerals i sucs de fruita naturals.

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (també la podeu consultar a la Sala de Premsa del web institucional).