Estàs aquí: Inici > Destacats > Usos i aplicacions dels àcids grassos omega, tema principal de la segona sessió del cicle “Trending topics en nutrició”

21 desembre 2023

El passat 30 de novembre, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar la conferència “Els omegues, del 3 al 9. Usos i aplicacions” amb el patrocini de Nua Biological. Es tracta de la segona sessió del cicle de conferències Trending topics en nutrició 2023-2024. La doctora en biologia i directora del Departament de R+D de Nua Biological, Mercedes Aguirre, i la farmacèutica i docent de Botànica i Farmacognòsia a la Universitat Europea de l’Atlàntic i docent de Fisiopatologia, Complementació i Herbodietètica a l’Escola Balmes, Susana Olivares, van impartir la conferència adreçada a farmacèutics i farmacèutiques. La vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach-Faig, va coordinar i moderar la sessió.

Els objectius de la conferència van ser conèixer els tipus i característiques dels omegues 3, 6, 7 i 9 i les seves funcions i propietats; saber quin és l’origen, extracció i biodisponibilitat de la formulació dels omegues i quina dosi, pauta, duració i forma d’administració és aconsellable per poder oferir consell farmacèutic.

La vocal d’Alimentació i Nutrició del Col·legi, Anna Bach-Faig, va presentar la conferència i va fer una breu introducció sobre què són els omegues, “uns àcids que s’utilitzen per a la suplementació des de l’època dels romans fins a l’actualitat, dels quals en tenim una gran quantitat en el mercat”.

La vocal d'Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach-Faig, presentant la segona sessió del cicle “Trending topics en nutrició”.
La vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach-Faig, presentant la segona sessió del cicle “Trending topics en nutrició”.

Els omegues del 3 al 9

La doctora en biologia, Mercedes Aguirre, va abordar els usos i aplicacions dels omegues, del 3 al 9. Per començar, Aguirre va puntualitzar que a Europa, l’Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios (AEMPS) és qui porta els fàrmacs i, en canvi, l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) és qui s’encarrega de garantir la seguretat dels aliments i els complements alimentaris. Respecte als complements alimentaris, va matisar que la finalitat d’aquests “és complementar la dieta normal i consistent en fonts concentrades de nutrients o d’altres substàncies que tinguin un efecte nutricional o fisiològic”. Alhora, la biòloga va compartir una segona reflexió sobre la finestra temporal ideal dels complements alimentaris: “la suplementació junt amb una correcció d’hàbits de vida, pot fer possible, en molts casos, controlar l’avenç d’alteracions no patològiques que, si són desoïdes, poden avançar fins a estats patològics”.

La doctora en biologia, Mercedes Aguirre, en un moment de la seva exposició.

Concretament, en relació amb els àcids omega, Aguirre va relacionar els ingredients que ingerim segons l’aportació de cadascun dels omegues. A més, va explicar que els únics àcids grassos ‘essencials’ per als humans són l’omega-6 (LA), molt abundant en la dieta en olis vegetals, germen de blat, cereals o nous; i l’omega-3 (ALA), que l’aporta l’oli de lli, la xia, la soja, les verdures de fulla verda, entre altres. “La resta d’omegues poden ser obtinguts mitjançant la dieta o produïts endògenament, els omegues 3 marins són la categoria amb una menor aportació diària, a causa de la seva exclusiva presència en peix blau, per tant, els omega-3 marins són els que majorment tenen justificada la seva suplementació en un ampli ventall de la població en genera”, va apuntar la doctora durant la conferència.

Recomanació farmacèutica

Seguidament, va intervenir la farmacèutica, Susana Olivares, que va exposar les diferents situacions relacionades amb la dispensació dels omegues que els farmacèutics es poden trobar en el taulell. En l’actualitat, en el mercat hi ha una gran diversitat de complements alimentaris amb omegues, “més de 300, de diferents concentracions i combinacions, diferents formulacions, fonts i segells de qualitat”, va assegurar.

La farmacèutica va mostrar diferents gràfics de la seva experiència a l’oficina de farmàcia entorn dels omegues. En un d’ells, per exemple, es podia observar que l’omega-3, seguit de l’omega-7, són els complements més dispensats. També va compartir alguns exemples de composició de diferents complements alimentaris d’omegues i el contingut en àcids grassos d’aquests i de diversos medicaments aprovats.

La farmacèutica, Susana Olivares, durant la seva intervenció.

Per altra banda, Olivares va abordar el paper dels farmacèutics i farmacèutiques vers la dispensació d’omegues. “Cal promoure una dieta equilibrada rica en àcids grassos poliinsaturats (AGPO) i en omega-3 per equilibrar la balança d’omega-3 i 6”, tot tenint en compte que “els complements alimentaris no han d’utilitzar-se com a substituts d’una dieta variada i equilibrada”, va indicar.

Finalment, va acabar fent un repàs dels criteris per escollir el complement adequat: “no tots els complements són iguals ni indiquen clarament la quantitat o naturalesa dels àcids grassos, cal seleccionar aquells que faciliten una informació més detallada i que, per tant, permeten la recomanació més adequada en cada cas”.

Amb el patrocini de: