Estàs aquí: Inici > Destacats > El COFB inaugura una aula híbrida, que combina presencialitat i virtualitat per continuar oferint formació de qualitat en temps de COVID-19

17 febrer 2021

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) compta, des de principis de febrer, amb una nova aula híbrida, que permet combinar el seguiment de les activitats formatives en format presencial i virtual. Aquest nou espai permet que els alumnes connectats virtualment puguin interactuar i seguir la sessió en les mateixes condicions que si haguessin vingut presencialment al Col·legi.

Amb aquesta nova aula es busca continuar potenciant la formació continuada de qualitat en temps de pandèmia.

Avantatges de la nova aula híbrida

Aquesta nova aula forma part de l’aposta del COFB per continuar potenciant la formació continuada de qualitat i l’actualització de continguts dels col·legiats en temps de pandèmia.

Més concretament, permet una interacció més natural dels professors amb els alumnes que estan connectats; els participants remots es projecten en una pantalla, la qual cosa és essencial per la seva atenció i participació; i l’experiència docent és més pròxima a la d’una aula convencional. D’altra banda, la càmera del professor es caracteritza pel seguiment automàtic d’aquest mentre es va movent per l’aula. Així mateix, hi ha una pantalla de ponents, convidats o professors que també estan en remot, i la pissarra és digital i compartida amb tots els participants.

Més enllà del pas endavant que suposa aquesta aula en temps de pandèmia, en el futur, quan les circumstàncies sanitàries permetin recuperar els aforaments habituals, l’aula híbrida permetrà que les formacions s’adaptin encara més a les necessitats i preferències dels col·legiats. A més, aquestes instal·lacions també estan a disposició d’aquells laboratoris que busquin qualitat i servei pels seus esdeveniments.

Imatge de la nova aula híbrida, que permet combinar el seguiment de les activitats formatives en format presencial i virtual.

La importància de la formació continuada en època de pandèmia

Ja des de l’inici de la pandèmia Aina Surroca, actual secretària del COFB i responsable de la Comissió delegada de Formació Continuada, va mostrar el seu convenciment que “la crisi de la COVID-19 modificaria els hàbits de formació, en què la presencialitat deixarà de ser protagonista”, però que, malgrat això, “no canviaria les ganes dels farmacèutics de continuar formant-se i estar al dia”. Per tot plegat, segons Surroca, “la formació continuada es considera un pilar fonamental del desenvolupament professional i, actualment, es disposa d’eines i recursos innovadors -com seria el cas de la nova aula híbrida– que ens permeten oferir-la a uns nivells de qualitat òptims, aprofitant tot el potencial de les noves tecnologies i mantenint una mínima presencialitat (en format reduït i amb totes les mesures de seguretat)”.

Quines modalitats contempla el programa formatiu 2020-2021?

El Programa de Formació Continuada 2020-2021, que ja es va fer adaptat al context de la COVID-19, impulsa més que mai l’oferta virtual, amb una major integració de les noves tecnologies, més interacció amb els ponents i continua oferint formacions per a tots els àmbits d’exercici de la professió. Actualment, les activitats s’estan impartint a través de quatre modalitats.

En primer lloc, la modalitat presencial, amb grups reduïts i totes les mesures de prevenció necessàries, sempre que les autoritats sanitàries ho han permès (per exemple: les classes del Màster de Gestió de l’Oficina de Farmàcia). En segon lloc, la modalitat webinar en directe, en què l’activitat es desenvolupa a través de les aules virtuals del COFB; en tercer lloc, la modalitat online, que es desenvolupa a través de les plataformes d’aprenentatge que el COFB posa a disposició dels alumnes, com Àgora Sanitària o la pròpia del Col·legi. I, finalment, la doble modalitat (presencial o webinar), en què l’activitat es desenvolupa al COFB i, a la vegada, a través de les aules virtuals del Col·legi en directe. És aquesta última opció la que es veurà reforçada i farà un salt de qualitat amb la nova aula híbrida.