Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Farmacèutics de Barcelona es formen per tenir més eines en l’atenció a pacients amb càncer

13 juny 2018

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) va organitzar el passat mes de maig un curs centrat en l’atenció farmacèutica a pacients oncològics, impartit per un equip multidisciplinari format per oncòlegs, farmacèutics i metges del Programa d’Atenció Domiciliària i Equips de Suport (PADES) i  patrocinat per Janssen, Roche i Pfizer.

Els farmacèutics, professionals sanitaris propers i de referència

Els farmacèutics, com a professionals sanitaris propers i de referència, tenen un paper clau a l’hora d’ajudar al pacient amb càncer a millorar la qualitat de vida i l’adherència als tractaments. Per tal de donar més eines a aquests professionals sanitaris, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) ha organitzat, per primera vegada, un curs centrat en l’atenció farmacèutica a pacients oncològics, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC).

Durant els tres dies que va durar, els 77 farmacèutics assistents van aprofundir coneixements sobre com abordar l’actuació farmacèutica en totes les etapes del pacient oncològic: des de la prevenció, la detecció i les etapes intermèdies de tractament actiu fins a l’estat de supervivent. L’activitat, amb una metodologia dinàmica i participativa, va rebre una valoració molt positiva dels alumnes.

El curs es va celebrar els dies 22, 28 i 30 de maig.

El pacient oncològic i l’actuació farmacèutica

Els coordinadors de la formació van ser Guillermo Bagaria, responsable d’Atenció Farmacèutica i vicetresorer del COFB, Cristina Roure, vocal d’Hospitals del COFB i presidenta de la Societat Catalana de Farmàcia Clínica i la doctora Angels Arcusa, cap del servei d’Oncologia del Consorci Sanitari de Terrassa i Secretària de la Junta de la Societat Catalana d’Oncologia.

Roure destaca que “cada any hi haurà 100.000 nous llargs supervivents de càncer i que la xifra es doblarà l’any 2035”. “Les persones que han sobreviscut a un càncer reprenen les seves vides més lligades al seu entorn, a casa seva, al seu barri i als professionals sanitaris més propers, com ara el seu equip de medicina de família o el seu farmacèutic de confiança. L’atenció farmacèutica ha d’estar basada en el coneixement i, per això, vam pensar en la conveniència de fer un curs com aquest”, concreta la vocal d’Hospitals del COFB.

En la mateixa línia es pronuncia Arcusa: “L’atenció del pacient amb càncer en tractament o durant el seu seguiment després de superar la malaltia és una tasca complexa caracteritzada per la multidisciplinarietat i en l’equip d’atenció pren un rol singularment molt important el farmacèutic, un professional, sovint un amic, molt a prop del pacient i la seva família”, exposa la cap del Servei d’Oncologia del Consorci Sanitari de Terrassa. I afegeix: “Gràcies a aquest curs, s’ha aprofundit en el coneixement del càncer amb una perspectiva transversal centrada en el pacient i el seu entorn”.

El Dr. Luis Fernández-Morales, metge adjunt del Servei d’Oncologia Mèdica de la Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell; Cristina Roure, vocal d’Hospitals del COFB; la Dra. Angels Arcusa, cap del Servei d’Oncologia del Consorci Sanitari de Terrassa; la Dra. Lydia Gaba, metgessa adjunta del Servei d’Oncologia mèdica de l’Hospital Clínic i Guillermo Bagaria, vicetresorer del COFB i vocal d’Atenció Farmacèutica.

El programa del curs

La formació, celebrada els dies 22, 28 i 30 de maig, constava de tres mòduls:

1. Introducció i tractament específic del càncer

El primer mòdul va incloure aspectes com les causes de la malaltia i la incidència a Catalunya i el món. D’altra banda, també es va fer referència a la prevenció a través de la promoció d’hàbits saludables i a les campanyes de detecció precoç i programes de cribratge. Per últim, es va tractar el diagnòstic i les tendències actuals dels tractaments no farmacològics i farmacològics.

2. Oportunitats d’atenció farmacèutica en la detecció i l’abordatge dels
efectes secundaris i les seqüeles del tractament

Al segon bloc, es va fer referència l’entorn psicosocial i emocional del pacient amb càncer. A més, es va incidir en els principals símptomes dels efectes secundaris relacionats amb l’aparell digestiu, els sistemes cardiovascular i nerviós, i la pell i les mucoses. També es va fer referència al paper de l’alimentació i l’activitat física.

3. Oportunitats d’atenció farmacèutica en l’abordatge de les interaccions i el suport a l’adherència al tractament

Durant l’últim mòdul, es va aprofundir en les interaccions del tractament oncològic amb el tractament d’altres patologies, aliments o fitoteràpia. A més, també va haver-hi un espai dedicat a la  salut integrativa i el paper de les teràpies complementàries.

Amb la col·laboració de:

Podeu consultar aquí la nota de premsa enviada als mitjans de comunicació i el programa del curs.