Estàs aquí: Inici > Recomanacions del farmacèutic > Has deixat de fumar aquest 2014 o vols fer-ho? Evita recaigudes

Has deixat de fumar aquest 2014 o vols fer-ho? Evita recaigudes

10 gener 2014

2014sensefumSi has deixat de fumar aquest any, felicitats! El consum de tabac està considerat com la primera causa de pèrdua de salut evitable. Si has recaigut, no et desesperis: pensa que intentar-ho més vegades farà que ho puguis aconseguir abans. Una actitud positiva, una decisió ferma, fer canvis d’hàbits i buscar ajuda i recursos poden ajudar-te la propera vegada. En qualsevol cas, és important que coneguis el teu grau de dependència de la nicotina i conèixer els seus efectes per poder tenir èxit a l’hora de decidir deixar de fumar.

El tabac disminueix l’eficàcia de molts fàrmacs perquè fa que es metabolitzin més ràpidament i també perquè la nicotina contraresta els seus efectes. Si es prenen anticonceptius orals, el tabac multiplica per 20 el risc de patir malalties cardiovasculars.

La nicotina és una droga que crea addicció. Quan es pren inhalada, és absorbida bàsicament a través dels pulmons (70%-90%, depèn de la inhalació que faci cada fumador), però en pocs segons arriba als receptors del sistema nerviós, i els efectes primaris -plaer, disminució de l’ansietat, augment de la pressió arterial, etc.- són ràpids. És per això que quan deixes de fumar, apareix la síndrome d’abstinència. La majoria dels símptomes de la síndrome d’abstinència s’inicien entre les 2 i les 12 hores posteriors a l’última cigarreta i tenen el seu punt màxim entre les 36 i les 72 hores posteriors.

“El farmacèutic és un professional format en l’àmbit de la promoció de la salut i de la prevenció de la malaltia, fet que l’implica directament en les intervencions de deshabituació tabàquica: la farmàcia és un espai on rebre consell per deixar de fumar”, recorda Mercè Barau, vocal de la Junta de Govern del Col·legi. El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona assegura la qualitat del programa de cessació tabàquica mitjançant formació específica als farmacèutics.

Més informació: