Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La importància del DHA per a la dona

La importància del DHA per a la dona

12 abril 2016

L’àcid docosahexaenoic (DHA) és un important àcid gras Omega-3 present en totes i cadascuna de les membranes cel·lulars que participa en la funció visual, la cognitiva, la salut cardiovascular i els processos inflamatoris. El DHA té un efecte beneficiós en l’estructura de la membrana cel·lular aportant flexibilitat i permetent un bon intercanvi de nutrients; també contribueix en el creixement i desenvolupament cerebral i visual. És un àcid gras poliinsaturat de cadena llarga que el cos fabrica en molt poca quantitat, de manera que és necessarim un aport extern a través de la dieta o els complements alimentosos.

DHA-important-per-dona-nutricio (3)Per saber què és el DHA i quines funcions té en l’organisme, el Col·legi va organitzar el 4 de febrer la conferència “DHA: el grat aliat de la dona”, a la què van assistir més d’un centenar de persones. Va anar a càrrec de la farmacèutica Ester Risco, directora de Phitonexus, professora associada de la Facultat de Farmàcia de la UB i membre fundadora de la Sociedad Española de Fitoterapia, i pel que fa a la part d’indicacions del DHA en l’edat madura, se’n va encarregar la biòloga Ainhoa Calvo, màster en salut pública per la Universidad del País Vasco i màster en gestió mediambiental per l’Instituto de Investigaciones Ecológicas de Màlaga, promotora i directora científica de SendaBio i professora associada de la Facultad de Medicina de la Universidad del País Vasco. Va moderar l’acte Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB.

Per què és important i, especialment, per a les dones?

Docosahexaenoic-acid-3D-balls

DHA
Font: Viquipèdia [Ben Mills -Public domain-, via Wikimedia Commons]

El DHA és important en la salut de la dona perquè intervé en molts processos fisiològics, desde l’embaràs i la lactància seguint per la síndrome premenstrual, la millora dels processos inflamatoris relacionats amb la dismenorrea, l’obesitat i la fibromialgia, fins a la cura de la pell i la neuroprotecció.

Durant l’embaràs per exemple, augmenta la demanda de DHA degut a les seves propietats en la prevenció del part prematur i de la isquèmia de la placenta. En el fetus el DHA contribueix al desenvolupament cerebral i de la retina. Per això és una etapa en la que es recomana especialment la complementació per tal de poder assolir uns bon nivells d’aquest nutrient.

Una altra etapa important és en edats avançades, on el DHA està relacionat amb la reducció del dèficit cognitiu lleu, la demància i la malaltia d’Alzheimer.

Els complements alimentosos a base de DHA solen estar fabricats a partir de l’oli de peix blau. Si en una dieta variada la ingesta d’àcids grassos omega-3, i especialment de DHA, sol ser baixa, encara ho és més en les dietes vegetarianes que solen contenir quantitats limitades de DHA, i les dietes veganes generalment no en contenen. En aquests casos, els pacients presenten nivells d’aquesta molècula en el seu cos substancialment més baixos del que s’estipula dins de la normalitat i és aconsellable prendre’l en forma de complements alimentosos, en aquest cas procedents de microalgues.

A la conferència es va destacar la importància de la qualitat i també la presència de l’àcid fitànic, un àcid gras saturat reconegut com a factor de risc en desordres neurològics i visuals, prooxidant i citotòxic. Es presenta en petites quantitats en determinats aliments, com els productes làctics i el greix animal dels remugants i del peix. És un potent antagonista del DHA ja que pot reduir o anul·lar l’efecte que té sobre la inhibició de l’apoptosi i neuroinflamació. També és especialment negatiu per al fetus i els nens de poca edat. Per tant, s’aconsella que la utilització de suplements de DHA d’oli de peix estiguin lliures d’aquest d’àcid.

Es recomana que la ingesta de DHA en format de complement alimentós sigui procedent d’oli de peix ultra-purificat, lliure de metalls pesats i lliure d’àcid fitànic. La seva puresa, és a dir, el seu origen, la posterior extracció i purificació, són factors rellevants a tenir en compte en la suplementació.

DHA-important-per-dona-nutricio (2)

D’esquerra a dreta, Ester Rico, Anna Bach i Ainhoa Calvo