Estàs aquí: Inici > Destacats > Més de 700 farmacèutics inscrits a la sessió informativa de la campanya #AtencióPell

4 maig 2018

Més de 700 farmacèutics es van inscriure a  la sessió informativa de la tercera edició de la campanya #AtencióPell, tant presencialment com via online, celebrada el passat dijous 3 de maig. L’acte va anar a càrrec de Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB i del Dr. Josep Malvehy, director i coordinador de la Unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona i investigador del grup “Melanoma: Imatge, genètica i immunologia” de l’IDIBAPS (Institut d’investigacions Biomèdiques August Pi Suñer). La sessió es va organitzar amb la finalitat de presentar als farmacèutics comunitaris la campanya #AtencióPell d’enguany -que se celebrarà del 23 de maig al 13 de juny– coincidint amb el Dia Mundial del Melanoma i el Dia Europeu de la Prevenció del Càncer de Pell, respectivament.

La importància de la detecció del càncer de pell

Abans d’explicar les novetats de la campanya, Marta Alcalde va voler situar-la i exposar “d’on venim” i “què s’ha fet en anys anteriors”, per veure els aprenentatges assolits. En aquest sentit, la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB va dir que els objectius principals sempre han estat: “Sensibilitzar la població de la importància de la detecció del càncer de pell, validar la intervenció farmacèutica per la detecció de persones que puguin tenir un major risc de patir-ne i, per últim, posicionar la farmàcia i el farmacèutic comunitari com un professional perfectament capacitat per intervenir en aquest tipus de programes de prevenció i de cribratge“.

La sala d'actes del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB), plena de gom a gom, durant la sessió informativa de la campanya #AtencióPell 2018.

La sala d’actes del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB), plena de gom a gom, durant la sessió informativa de la campanya #AtencióPell 2018.

Alcalde va concretar que la part central de la campanya consisteix a fer un qüestionari a través del qual es pregunta per una sèrie de dades demogràfiques de la persona i també per les seves caracterísitiques fenotípiques, per tal de determinar si té risc de patir càncer de pell. A partir de les dades de les dues edicions anteriors,  va fer un repàs en perspectiva comparada dels resultats obtinguts fins al moment. D’una banda, es va mostrar optimista, perquè les dades de la campanya de 2017 mostren que hi ha hagut una millora en l’hàbit de posar-se protecció solar. “Això és bo i indica que aquest tipus de campanyes estan fent profit i realment serveixen d’alguna cosa”, va apuntar.

Cribratge de població i factors de risc

El Dr. Malvehy va exposar els resultats de l’estudi DERMA-RISC i va remarcar que #AtencióPell “no és una campanya habitual de prevenció primària de càncer de pell” sinó que els farmacèutics “estan participant en cribratge de població de risc i això no ho ha fet ningú de moment al món, i pensem que és molt útil”. Malvehy, va exposar també les dificultats que suposa fer cribratge de càncer de pell perquè en aquest tipus de càncer “no tenim un test diagnòstic fàcil d’utilitzar”. Malgrat això, va valorar positivament com havia funcionat el cribratge que s’havia portat a terme per part dels farmacèutics en les anteriors edicions tenint en compte, entre altres elements, els factors de risc. Els més utilitzats per detectar càncer de pell, en paraules del Dr. Malvehy són: “L’edat, tenir antecedents de familiars amb un càncer cutani, tenir molts nevus, tenir la pell clara, el cabell pèl-roig, ros o castany clar i haver-se cremat molt per l’exposició al sol (dany solar acumulat al llarg de la vida)”.

El Dr. Josep Malvehy i la vocal de Dermofarmàcia i Productes Santitaris del COFB, Marta Alcalde.

El Dr. Josep Malvehy i la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Marta Alcalde.

Tallers pràctics presencials de la campanya #AtencióPell 2018

Els farmacèutics participants en la campanya hauran d’assistir a un dels tallers pràctics presencials de dues hores de durada. Una de les novetats d’aquest any, respecte a edicions anteriors,  és que s’impartiran en diferents dies i hores per tal de facilitar l’assistència dels participants.

En aquests tallers s’abordaran els temes següents:

• Avaluació dermatològica de factors de risc de càncer de pell
  • Aspectes pràctics del consell farmacèutic en fotoprotecció
  • Presentació projecte DERMA-RISC

Abans de deixar-hi la pell, consulta

Podeu consultar aquí els diversos horaris en què s’ofereix el taller pràctic de la campanya i fer la inscripció corresponent (accés exclusiu per col·legiats).

La percepció real de la població sobre l’exposició al sol

Finalment, la vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, va cloure la seva intervenció exposant que “la nostra població no té una percepció real del que és l’exposició al sol” i que “tenim una sèrie d’activitats integrades en la nostra vida diària que realment no les identifiquem com a susceptibles d’utilització de protecció solar”. En concret, “només en protegim en aquelles activitats com anar a la platja, anar a la muntanya, anar a esquiar, etc. que sí que les identifiquem molt amb necessitats de protecció; però hi ha altres activitats del dia a dia que també en requereixen i això no ho tenim tan present”. Per tant, des del seu punt de vista, “cal continuar donant aquest missatge des de l’oficina de farmàcia”.

Organitzat conjuntament amb:

Amb la col·laboració de: